شناسهٔ خبر: 26741523 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

دادستان مراغه تاکید کرد؛

تهدید علیه بهداشت عمومی مراغه در حال انجام است/ با مسابقه پلید برداشت غیر مجاز از آب های زیر سطحی برخورد می کنیم

نصر: دادستان مراغه گفت: در تصفیه خانه فاضلاب مراغه با یک بحران زیست محیطی مواجه هستیم و رسماً اعلام می کنم که تهدید علیه بهداشت عمومی در مراغه در حال انجام است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار نصر از مراغه، "علی دلداری" در همایش واحدهای بهداشت، ایمنی و محیط زیست صنایع استان در مراغه، گفت: در حوزه قضایی هم محیط زیست، بهداشت و ایمنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و با عدم رعایت  موارد حفاظتی در حوزه HSE پرونده های زیادی در دادگستری به وجود آمده است.

وی افزود: بر طبق آمار کشوری، در چهار سال گذشته فقط 2 هزار نفر به دلایل عدم رعایت موارد HSE فوتی داشته ایم و این موجب هدر رفت منابع انسانی و تبعات سنگین اجتماعی شده است.

دلداری گفت: فقط خسارت مالی که بیمه ها برای حوادث ناشی از عدم رعایت موارد HSE پرداخت کرده اند، به رقم 500 میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: اگر قسمت کوچکی از این منابع برای افزایش ایمنی، ارتقای سطح بهداشت و محیط زیست تخصیص داده می شد، شاهد اتفاقات بسیار کمتری در این حوزه می شدیم.

دادستان مراغه گفت: هر چقدر تفکر HSE تقویت شود، بیشتر به نفع کشور است و شاهد صدمات کمتری به انسان ها و محیط زیست خواهیم بود. ورود دستگاه قضایی در این خصوص برای حقوق عامه است و با عوامل مخل بهداشت عمومی و محیط زیست به عنوان مدعی العموم برخورد می کنیم. هر اقدامی لازم باشد باید انجام دهیم تا این گونه موارد را کاهش دهیم.

دلداری ادامه داد: چطور در زمینه کاهش تصادفات راهنمایی ورود پیدا می کنیم و وظیفه داریم، در زمینه ایمنی، بهداشت و محیط زیست هم همین وظایف را بر عهده داریم. ما به صورت تخصصی به این موضوع ورود پیدا کرده ایم و شعبه دوم دادیاری مراغه به موارد HSE اختصاص پیدا کرده است.

وی گفت: محیط زیست فقط به ما تعلق ندارد و یک امانت بزرگ الهی است. تمام آموزه های دینی ما بر همین امر دلالت دارد. ما دست سازمان های مردم نهاد را برای فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست می بوسیم، چرا که با منابع خودشان و تلاش خودشان باری از دوش دولت بر می دارند.

دادستان مراغه افزود: 230 هزار هکتار در مراغه عرصه های طبیعی وجود دارد که باید حفاظت شود. باید مشارکت مردم را برای حفظ این عرصه بسیار بزرگ جلب کرد، اگر مردم مشارکت نکنند، شاهد بحران خواهیم بود.

دلداری گفت: روزی درباره دریاچه ارومیه هشدار می دادیم که امروز گریبان ما را گرفته است، اگر امروز به فکر محیط زیست سهند نباشیم، فردا محیط زیست سهند هم به حال روز دریاچه ارومیه خواهد افتاد و باید سوگنامه سهند را هم بنویسیم.

وی ادامه داد: با توجه به میزان تخریبی که اکنون در حال انجام است، اگر این روند ادامه پیدا کند و مردم و مسئولین مشارکت نکنند، محیط زیست بکر سهند هم به وضعیت بحران دچار خواهد شد.

این مقام قضایی تاکید کرد: ما با تهدیدهای بهداشتی هم مواجه هستیم. فاضلاب بالادست روستاهای مراغه بدون تصفیه به سد علویان رهاسازی می شود و تصفیه خانه مراغه برای این نوع فاضلاب طراحی نشده و مردم مراغه دارند از این آب استفاده می کنند. این در آینده به یک بحران تبدیل خواهد شد.

دلداری گفت: یک مسابقه بسیار پلید و کثیفی برای برداشت غیر مجاز آب از سفره های زیر زمینی مراغه به وجود آمده است که البته ما با این موضع برخورد کرده ایم  و تا حدودی آن را مهار کرده ایم و در سال گذشته 200 چاه غیر مجاز را مسدود کردیم.

وی ادامه داد: بعضی مناطق گزارش شوری آب چاه ها به ما رسید، در حالی که کیلومترها از دریاچه ارومیه فاصله داشتیم. کارشناسان آب گفتند که جریان آب سفره های زیر زمینی آب با برداشت های بیش از حد، برعکس شده است.

دادستان مراغه گفت: بحران زیست محیطی دیگری که با آن مواجه هستیم، تصفیه خانه فاضلاب مراغه است و رسماً اعلام می کنم که تهدید علیه بهداشت عمومی در مراغه در حال انجام است. ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب مراغه نصف ورودی فاضلاب آن است و بقیه آن بدون تصفیه و به صورت خام به صوفی چای رهاسازی می شود و کشاورزان پایین دست از آن برای کشت سیفی جات و باغات استفاده می کنند.

دلداری تاکید کرد: این پروسه بسیار خطرناکی است و با حجم انبوهی از سرطان روده در مراغه مواجه هستیم و برای رسیدگی به این موضوع به کارگروه بهداشت عمومی و امنیت غذایی تذکر می دهیم.

وی در پایان گفت: روزانه در مراغه 130 تن زباله تولید می شود، اما نه حمل و نه دفع آن هیچ کدام مبتنی بر استانداردها نیست و شیرابه زباله ها به منابع آب زیر زمینی نشت می کند و زباله ها در طبیعت پخش می شوند. ما داریم با یک بحران مواجه هستیم در این زمینه و امیدوارم مسئولان به طوری جدی به این مسائل توجه کنند.

انتهای پیام/

نظر شما