شناسهٔ خبر: 26741023 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دانشجویان کهگیلویه و بویراحمدی پرسشگری از مسئولان را تمرین کنند

R41452/P1486/S6,69/CT11

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کهگیلویه وبویراحمد خواستار تمرین پرسش‌گری و مطالبه‌گری دانشجویان از مسئولان شد و گفت: برخی از مسئولان فعالیت دانشجویی را به حد فعالیت‌های تفننی با هدف پر کردن اوقات فراغت دانشجویان تقلیل می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، سید علی پرواز در نشست با اعضاء و دبیران تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی دانشگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: وظیفه و نقش کمیسیون دانشجویی که از وظایف حوزه دفتر سیاسی و انتخابات استانداری است کمک به بستر سازی فعالیت‌های بانشاط در دانشگاه‌های استان است.

وی با بیان اینکه دیدگاهم در حوزه دانشجویی نشأت گرفته از این سخن امام خمینی(ره) است که«دانشگاه مبدأ همه تحولات است»، عنوان کرد: این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه دانشجو تحول خواه باشد و بدون دانشجوی تحول خواه دانشگاه مبدا تحول نمی‌شود.

پرواز با بیان اینکه دانشجو اگر می‌خواهد تحول خواه باشد می‌بایست در عین آگاهی مطالبه محور و پرسشگر باشد، ابراز کرد: حق دانشجو ومردم پرسشگری بوده و تکلیف مسئولان پاسخگویی است و هیچگاه نباید جای این دو در جامعه عوض شود که اگر عوض شد، منشأ انحراف‌های بزرگ است.

وی بیان کرد: دانشگاه با مراکز علمی و تحقیقاتی صرف متفاوت بوده و تفاوت اصلی آن این است که رویکرد دانشگاه دانشجو محوری است و محور تأسیس و مدار تحول دانشگاه باید دانشجو باشد.

مدیرکل سیاسی وانتخابات استانداری کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: رویکرد دولت، مسئولان و دانشگاه می‌بایست دانشجومحوری باشد یک دانشجوی مطالبه گر، جستجوگر و آگاه مسئول را به پرسشگری وامی دارد و مسئولین در صورتی که دارای اندک هوشیاری باشند به این حق احترام می‌گذارند و به تکلیف خود که پاسخگویی است عمل می‌کنند.

پرواز با بیان اینکه فعالیت در عرصه دانشجویی موانع و مشکلاتی دارد، این موانع را به دو گروه درونی و بیرونی تقسیم کرد و ادامه داد: اولین مانع فعالیت دانشجویی این است که دانشجو به شأن و جایگاه خود واقف نباشد و نسبت به این جایگاه غفلت ورزد.

وی تصریح کرد: در مقاطع مختلف تاریخی هرگاه دانشجو به نقش خود که «پیش رو» بودن است واقف بود منشأ تحول شد اما برخی از نگاه‌ها و گروه‌ها نقش پیشرویی دانشجو را برنمی‌تابند و دانشجو را پیرو و حتی پادو می‌خواهند اما دانشجو می‌بایست با واقف بودن به جایگاه خود همیشه و در هر حالی پیشرو باشد.

پرواز افزود: دانشگاه باشگاه احزاب نیست و یک دانشجوی پیشرو با آگاهی می‌تواند حتی برای احزاب محتوای تئوریک تولید کند و تمام تلاش ما بر این است که نقش دانشجو را احیاء کنیم.

وی تقلیل فعالیت‌های دانشجویی به فعالیت‌های صرفا شعاری و هیجانی را مانع و آسیب دوم دانست و افزود: دانشجو درعین آموختن فعالیت‌ها و مهارت‌ها می‌بایست، فضلیت بیاموزد و مهمترین وظیفه تشکل‌های دانشجویی این است که فضیلت ها را دانشجویان آموزش دهد فضلیتی که در تمام طول عمر با دانشجو همراه باشد.

پرواز نگاه‌های ناموزون برخی از مسئولان دانشگاه‌ها و تصمیم سازان نسبت به دانشگاه، فعالیت و تشکل دانشجویی را مانع سوم فعالیت‌های دانشجویی دانست و گفت: برخی از مسئولان فعالیت دانشجویی را به حد فعالیت‌های تفننی با هدف پر کردن اوقات فراغت دانشجویان تقلیل می‌دهند و نگاه ناموزونی به این فعالیت‌ها در کنار علم و مهارت آموزی دارند که این نگاه نیاز به اصلاح دارد.

مدیرکل سیاسی وانتخابات استانداری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آسیب‌های بیرونی فعالیت دانشجویی اذعان داشت: نگاه‌های قیم مآبانه و آمرانه اصلی ترین آسیب بیرونی این فعالیت‌ها است.

پرواز با بیان اینکه تمامی مشکلات دانشجو و دانشگاه باید در خود دانشگاه و با مشارکت دانشجویان برطرف گردد، گفت: به عنوان دبیر کمیسیون دانشجویی نقش حمایت گرانه و نه دخالت جویانه در حل مشکلات دانشجو و دانشگاه دارم.

وی انقطاع فکری برخی از تصمیم سازان جامعه با واقعیت ها و اولویت‌های جامعه و دانشگاه را یکی دیگر از آسیب‌های بیرونی این حوزه عنوان کرد و گفت: تشکیل جلسات هم اندیشی با دانشجویان به تصمیم سازان حوزه دانشگاه می‌تواند در تصمیم سازی کمک کند.

پرواز دخالت های نابجا در محیط دانشگاه از محیط بیرون را آسیب سوم فعالیت‌های دانشجویی دانست و افزود: در دفتر سیاسی و انتخابات استانداری و کمیسیون دانشجویی مجری خواسته‌ها و اهداف رئیس جمهور در حوزه فعالیت‌های دانشجویی هستیم.

انتهای پیام/م

نظر شما