شناسهٔ خبر: 26740837 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ورزش و جوانان | لینک خبر

محمدیان: حضور زنان ورزشکار در رویدادهای بزرگ، نتیجه مشارکت حرفه ­ای و شایستگی فنی آن­ها است

معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان، مبنای حضور زنان ورزشکار در المپیک­ های جهانی و آسیایی را نتیجه مشارکت حرفه ­ای شایستگی فنی آن­ها دانست و گفت: بانوان ورزشکار ایران از حضور در تورنمنت ­های آسیایی و جهانی صاحب رنکینگ و سهمیه شدند و براساس آن برای اعزام انتخاب می­ شوند.

صاحب‌خبر -
فریبا محمدیان در گفت ­و گو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، با اشاره به تلاش­ های بانوان ورزشکار در رویدادهای مهم ورزشی، نتایجی را که زنان در بازی ­های آسیایی کره جنوبی کسب کردند را مورد توجه قرار داد و افزود: طی چهار سالی که پشت سر گذاشتیم، فدراسیون­ها تلاش­های زیادی کردند تا براساس آن بتوانند در بازی­های آسیایی اندونزی حضور موفق­تری داشته باشند.
وی در ادامه با بیان اینکه تلاش­ها به ثمر رسید و ورزش بانوان در رشته ­های مختلف ورزشی در مسیر توسعه قرار گرفته است، افزایش کمی ورزشکاران حرفه­ ای زن و تعداد مدال­ های کسب ­شده توسط آن­ها در رویدادهای مهم ورزشی را مبین این موضوع عنوان کرد.
معاون وزیر ورزش و جوانان توضیح داد: در این راستا کاروانی به بازی­های آسیایی جاکارتا اعزام خواهد شد که یک سوم آن را ورزشکاران زن تشکیل می­ دهند و به همین تناسب در بخش کادر فنی و پشتیبانی نیز شاهد حضور قابل توجه بانوان هستیم.
او تعداد رشد کمی ورزشکاران بانو را در توسعه کیفی بخش­های مختلف از جمله مدال ­آوری بسیار مؤثر توصیف کرد و گفت: بی ­تردید تعداد زنان در کاروان اعزامی به جاکارتا در میزان مدالآوری بی­تأثیر نیست.
محمدیان درخصوص اقدامات کارشناسی این معاونت برای بازی­های آسیایی نیز افزود: براساس تحلیل­های صورت گرفته بانوان اعزامی در اندونزی، نسبت به دوره گذشته شاهد افزایش تعداد مدال­ها خواهیم بود و به همان نسبت هم کیفیت مدال­ها بهتر خواهد شد.
محمدیان در بخش دیگری از سخنانش با طرح این موضوع که رشد کمی حضور زنان دررویدادهای مهم ورزشی را یک نشان و موفقیت می ­دانم، بیان کرد که حضور بانوان در بازی­های آسیایی نشان می­ دهد به سطحی از شایستگی رسیده­ اند که فاصله حرفه ای و قهرمانی خود را با حریفانشان کم کرده ­اند.
معاون توسعه ورزش بانوان توضیح داد: پیش از این ورزشکاران زن به واسطه سهمیه اعطایی فرصت حضور در میادین رسمی آسیایی و جهانی را به دست می­ آوردند این در حالی است که مشارکت ورزشکاران زن و حضور آنها در چنین میادینی بر مبنای شایستگی حرفه ­ای آنها انجام می­ شود.
وی این دو نوع حضور زنان در رویدادهای ورزشی را بسیار متفاوت خواند و توضیح داد: البته حضور ورزشکاران زن در آن دوره در تمامی رویدادها تحت هر شرایطی به نوبه خود ارزشمند بود بخصوص اینکه همین حضورها، نیروی محرکه قوی باور در میادین رسمی بود اما امروز بانوان ورزشکار ایران از حضور در تورنمنت ­های آسیایی و جهانی صاحب رنکینگ و سهمیه و براساس آن برای اعزام انتخاب می­ شوند.
فریبا محمدیان هم­چنین درخصوص نحوه اعزام ­ها نیز گفت: نفرات اعزامی به بازی­های آسیایی براساس بررسی­ هایی که در ستاد عالی، متشکل از نمایندگان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک انجام می­ شود در این نشست وضعیت ورزشکاران در تمامی رشته هایی که شرایط حضور در بازی­های آسیایی را داشتند بررسی و براساس شاخص­های مورد نظر انتخاب­ها برای اعزام ورزشکاران انجام شد.
او نگاه وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک درخصوص اعزام بانوان را توسعه ­ای توصیف کرد و افزود: در مجموع ۹۹ درصد رشته­ هایی که بانوان در آن­ها به بازی­های آسیایی اعزام می­شوند، شایستگی، مبنای انتخاب بوده است و این که بتوانند جایگاه خودشان را نسبت به دوره قبل ارتقاء دهند.
معاون وزیر ورزش و جوانان در ادامه سخنانش توضیح داد: ما در وزارتخانه منابع مان را صرف اعزام افرادی می­ کنیم که بیشترین بهره ­وری را داشته باشند، بنابراین به دنبال این نیستیم که صرفاً در رویدادها حضور داشته باشیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه بانوان ما در ۲۵-۲۶ رشته، مجوز حضور در بازی­های آسیایی را گرفته­ اند. این مجوزها براساس شایستگی و با تأیید ستاد عالی داده شده است.
فریبا محمدیان انتخاب پرچمدار را نمایش تصویری از ایدئولوژی و فرهنگ یک کشور عنوان کرد و افزود: باور دارم با حمایت های شخص رئیس جمهور که در رأس دولت تدبیر و امید قرار دارد و وزیر ورزش، اقدامات مؤثری برای توسعه ورزش بانوان انجام و گام ­های بزرگی برداشته شده است و انتخاب بانوی ورزشکار به عنوان یک پرچمدار بیان نگاه و اهمیت مجموعه سیاست گذار حوزه ورزش، در بخش ورزش بانوان است .
او یادآور شد: به نظرم باید این زحمات و تلاش­ها در ویترین افتتاحیه بازی­های آسیایی و به هنگام رژه کاروان ایران منعکس شود و جا دارد از رئیس و دیگر اعضای هیأت رئیسه و اجرایی کمیته ملی المپیک قدردانی کنم که این سهم را برای ورزش بانوان در نظر گرفتند. هم­چنین از وزیر ورزش و جوانان که متعهدانه، فضا و عرصه را برای بانوان باز گذاشته ­اند و این شرایط فراهم شد تا یک بانو پرچمدار کاروان ایران باشد.
معاون وزیر ورزش و جوانان در خصوص اهداف انتخاب یک بانو برای پرچمداری کاروان ایران توضیح داد: تکریم بانوان و مشارکت آنها کنار مردان در عرصه­ های مختلف به ویژه ورزش از جمله مواردی است که می ­تواند در فضای سیاسی، ورزشی و فرهنگی انعکاس بسیار مثبتی داشته باشد، ضمن اینکه انتخاب یک دختر محجبه ایرانی می ­تواند فرهنگ، عدالت اجتماعی، تلاش و سخت­کوشی را به نمایش بگذارد.
وی در مورد شاخص ­های انتخاب پرچمدار گفت: بعد از معرفی کیمیا علیزاده به­ عنوان پرچمدار کاروان ایران، از طرف دبیر کل کمیته ملی المپیک (شهنازی) شاخص ­های مورد نظر برای این انتخاب اعلام شد اما در کل طی صحبت­­ هایی که در ستاد عالی داشتیم، نظر همه بر این بود که ورزش بانوان به شکوفایی قابل قبولی در حوزه فرا ملی رسیده و وقت آن است که از بین بانوان، پرچمدار انتخاب شود.
به این ترتیب، همه مدال ­آوران در حوزه ­های مختلف رصد شدند و در نهایت رأی به کیمیا علیزاده داده شد.

نظر شما