شناسهٔ خبر: 26738107 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو-قدیمی | لینک خبر

مدیرعامل شرکت توانیر در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد:

پایان قطعی برق تا دو هفته آینده/ صادرات برق در زمان پیک بار نداریم/ وزارت نیرو پیش قدم در کاهش مصرف برق

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: بنا بر پیش بینی سازمان هواشناسی، شدت گرما تا دوهفته آینده در کشور پایدار است و پایان قطعی برق نیز احتمالاً پس از این مدت خواهد بود.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه افزایش مصرف برق با بالارفتن دمای هوا مرتبط است، اظهار داشت: این افزایش موجبات قطعی برق را فراهم می آورد، از این رو بنا بر پیش بینی سازمان هواشناسی، شدت گرما تا دوهفته آینده در کشور پایدار است و پایان قطعی برق نیز احتمالاً پس از این مدت خواهد بود.
وی ظرفیت نیروگاه های برق‌آبی کشور را ۱۴ درصد مجموع ظرفیت نیروگاهی کشور دانست و بیان داشت: این نیروگاه ها پنج درصد برق کشور را تأمین می کنند.
کردی ادامه داد: هم‌اکنون 5 درصد انرژی، از نیروگاه‌های برق‌آبی است که برای تابستان ذخیره می شود و ما در ساعات پیک بین 5 تا 6 هزار مگاوات، بیشتر نمی توانیم از برقابی ها استفاده کنیم.
مدیر عامل شرکت توانیر با اشاره به کم بارشی در سال گذشته افزود: سال پیش تا ۹۵۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاه های برقابی استفاده کردیم و امسال ظرفیت استفاده از آنها بیش از پنج هزار مگاوات کاهش یافته است.
وی ادامه داد: در زمان اوج مصرف تابستان سال 96 بیش از 55 هزار مگاوات برق مصرف شد که این میزان هم اکنون به 57 هزار مگاوات افزایش یافته است.
کردی عمده ترین مشکل حوزه برق را تقاوت قیمتی آن در تکمیل و تمام شده این حوزه دانست و اضافه کرد: صنعت برق کشور بخاطر این مابه التفاوت، یک زیان و ضرر 24 هزار میلیارد تومانی دیده است.
وی افزود:  قیمت تمام شده هر کیلووات برق 110 تومان است در حالی که آن را کیلوواتی 67 تومان می فروشیم و این تفاوت موجبات مشکلات دیگر برای صنعت برق می شود.
مدیرعامل شرکت توانیر از تلفات شبکه گفت و عنوان کرد: در سال 92، تلفات و هدررفت برق در شبکه توزیع 16 درصد بود که با اقدامات صورت گرفته این مقدار هم اکنون به 10.6 درصد کاهش یافته است.
وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: روند رشد مصرف برق در کشور مناسب نیست، از این رو نیازمند نگرشی جدید در مصرف برق هستیم.
کردی درباره برنامه احتمالی قطع برق در کشور گفت و تصریح کرد: با توجه به کمبود برق و فشار وارد شده به شبکه برق رسانی، تدابیری اتخاذ شد تا با مدیریت مصرف بصورت محدود و در زمانی مشخص، بتوانیم  فشار بار در شبکه را کاهش دهیم که از این رو از طریق سایت ها، اطلاع رسانی به مردم انجام خواهد شد.
وی افزود: تغییر برنامه قطعی برق نیز به جهت حوادث غیرمترقبه ای است که در شبکه اتفاق می افتد و پیش بینی آن از قبل میسر نیست، اما به شرکت های توزیع ابلاغ شده است که برای اعمال خاموشی طبق برنامه مشخص شده اقدام کنند.
مدیرعامل شرکت توانیر در پاسخ به این سوال که آیا در ساعات پیک، صادرات برق به کشورهای همسایه داریم یا خیر؟ بیان داشت: در حال حاضر در زمان پیک مصرف داخل کشور صادرات برق به خارج از کشور نداریم، بلکه برای کمک به شبکه 300 تا 400 مگاوات برق نیز واردات داریم.
وی ادامه داد: در بخش صنعت در تلاش با صاحبان صنعت برای توافق در زمینه مدیریت مصرف برق هستیم و موفق به مدیریت مصرف 1500 مگاوات برق در این بخش شده ایم و در این خصوص 60 درصد نیروگاه های کشور را بخش خصوصی اداره می کند و سرمایه‌گذاری در 100 درصد انرژی‌های تجدیدپذیر را هم بخش خصوصی انجام داده است.
کردی با اشاره به تغییر ساعات اداری و مدیریت مصرف برق در دستگاه های دولتی، عنوان داشت: اولین دستگاه دولتی که مدیریت مصرف را در مجموعه خود اعمال کرد، وزارت نیرو بود و وزیر بر اساس اختیارات خود اولین فردی بود که تا قبل ابلاغ مصوبه هیات وزیران، در کاهش مصرف برق وزارتخانه و مجموعه های تحت امر ورود کرد.
مدیر عامل شرکت توانیر اضافه کرد: امسال تدابیر ویژه ای برای دستگاه های دولتی از فصل بهار اتخاذ شد و هم اکنون ادارات تا 10 درصد کاهش مصرف دارند و هر دستگاه یا سازمانی نسبت به کاهش مصرف اقدام نکند، مشمول جریمه های تعریف شده خواهد شد.
 

نظر شما