شناسهٔ خبر: 26738000 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

گلخونه

گیاهی برای روزهای گرم تابستان

در هفته‌های گذشته برخی از همراهان مجله چاردیواری در پیامک‌هایشان به این نکته اشاره کرده بودند که اغلب گیاهانی که ما در این ستون معرفی می‌کنیم و یا حد کاشت دم‌نوش‌ها قدری دشوار است و در خواست معرفی گیاهان آپارتمانی داشتند که براحتی بتوان از آنها نگهداری کرد.

صاحب‌خبر -

در پاسخ به این دوستان ابتدا باید بگویم که نگهداری از هر موجود زندهای حالا میخواهد حیوان خانگی باشد یا گل و گیاه اصولا نیاز به حداقلهایی از توجه و گذاشتن زمان دارد، هیچ گیاهی را نمیتوان پیدا کرد که فقط با یک آبیاری ساده یکی دو بار در هفته همیشه سرسبز و با طراوت بماند و گلدهی هم داشته باشد. توجه داشته باشید که نگهداری از گل و گیاه نیازمند گذاشتن زمان و مطالعه است، گیاهان در هر فصل و با هر تغییر شرایط نیازمند توجهاتی خاص هستند. اما این هفته و برای آن گروه از دوستانی که درخواست معرفی گیاهی با نگهداری ساده داشتند یک گیاه گرمادوست و تابستانی را معرفی میکنم که در این روزهای خیلی گرم میتوان آن را در خانه سبز و با طراوت نگهداری کرد. در واقع اگر تازه به جمع گیاه دوستان پیوستهاید و هنوز تجربه آنچنانی در نگهداری انواع گل و فراهم کردن شرایط مناسب برای مراقبت از آنها را ندارید یکی از گزینههای اصلی برگ قاشقی یا پیرومیا است، این گیاه همیشه سبز مناطق گرمسیر و استوایی، موجود زنده بسیار بیزحمت و در عین حال زیبایی است که رشد برگهای گوشتی ابلقش آن را بسیار زیبا جلوه میدهد.

شرایط نگهداری:

برگ قاشقی به نور غیرمستقیم احتیاج دارد. گوشهای از خانه در کنار پنجره که پرنور ولی به دور از آفتاب مستقیم است، برای آن جایگاه مناسبی است.

گل قاشقی را زیاد آب ندهید. هفتهای یک بار در زمستان و سه روز یک بار در تابستان آب دادن به این گیاه کافی است. آب دادن زیاد باعث حمله قارچی و آفتزدگی گیاه میشود. در زمستان آب را کمی ولرم کرده و گیاه را با آب ولرم آبیاری کنید.

این گیاه به رطوبتی حدود 50 درصد نیاز دارد. رطوبت بیشتر باعث افتادن برگهای آن میشود.

گیاه ظریف ما تاب سرمای زیاد را ندارد. دمای مناسب رشد آن 30 ـ 25 درجه است.

برای کوددهی به این گیاه از کودهای مایع یا جامد مخصوص گیاهان زینتی استفاده کنید و
هر 15 روز یکبار گیاهتان را تغذیه کنید.

اگر برگهای قاشقیتان خم شد گیاه تشنه و نیازمند آبیاری است.

اگر گیاهتان رنگ پریده شد، نشاندهنده کمبود موادغذایی است. کوددهی هر دو هفته یک بار برای گیاه لازم است.

اگر برگهای پرومیا کمرنگ شد و به سفیدی گرایش داشت، گیاه را به جای کمنورتری ببرید.

اگر برگ و ساقه سیاه شد به دلیل آبیاری بیش از حد پیرومیاست.

نسیبه سادات میرباقر/ مهندس کشاورزی

نظر شما