شناسهٔ خبر: 26737907 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ندیدن آقازاده‌ها را اجرای عدالت می‌دانم

این روزها مشکلات اقتصادی کشور قابل کتمان نیست و مسئولان درصدد بهبود اوضاع هستند. به گفته وزیر بهداشت پس از آبان این مشکلات افزایش خواهد داشت و باید تدبیری اساسی برای ایجاد موانع کمتر داشت.

صاحب‌خبر -

در این میان برخی با حاشیه‌سازی درصدد ممانعت از برنامه‌ریزی دولت هستند و برخی نیز معتقدند وزرا به‌دلیل تمکن مالی خودشان چندان در اندیشه راهکارهایی نیستند که بتواند مانع از فشار به جامعه شود. در این راستا آیت‌ا... هاشم‌زاده هریسی استاد حوزه و دانشگاه با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

**این روزها هشدارهایی نسبت به افزایش مشکلات اقتصادی کشور در ماه‌های آتی داده می‌شود. برای کاهش از این فشارهای اقتصادی چه توصیه‌ای به مسئولان دارید؟
طبیعی است که باید برنامه جدی برای کاهش مشکلات اقتصادی داشت، اما برخی مسئولان هستند که نمی‌توانند موفق باشند، چرا که دارای تمکن مالی مناسبی هستند و طبیعی است فردی با این وضعیت اقتصادی خوب نمی‌تواند مشکلات معیشتی طبقات پایین جامعه را درک کند تا برای رفع آن برنامه‌ریزی تدارک ببیند. همه می‌دانند که یکی از مهم‌ترین وظایف مسئولان رسیدگی به مشکلات مردم است. بنابراین اگر آنها همانند مردم عادی زندگی کنند و سبک زندگی متفاوتی نداشته باشند، خواهند فهمید که وضعیت مردم عادی چگونه است و برای آنها از چه طریق باید برنامه‌ریزی کنند.

برخی اوقات احساس می‌شود که برخی مسئولان با مشکلات مردم آشنا نیستند، به‌ویژه درکی از وضعیت دهک‌های پایین جامعه ندارند که بیش از سایر اقشار مردم با مشکلات اقتصادی مواجه هستند. تا مادامی‌که در مسائل اقتصادی کشور شفاف‌سازی نباشد و برخی افراد در کمال بی‌شرمی و وقاحت میلیاردها تومان از بیت‌المال را سرقت کرده و به خارج از کشور انتقال دهند، دیگر مبارزه و زندان برای افراد فاسد تأثیری ندارد؛ چون پول مردم به باد رفته و متهم گریخته است.

**صرف درک مردمی که وضعیت معیشتی مناسبی ندارند برای برنامه‌ریزی اقتصادی در شرایط بحران کافی است؟
کافی نیست. باید دغدغه‌های دیگر مردم هم رفع شود. موضوع آقازادگی و وضعیت آنها از موضوعاتی است که جامعه به آن حساسیت دارد و معتقد است با بهادادن به آقازاده‌ها عدالت برقرار نیست. بنابراین اگر مسئولان خواهان توجه و جذب مردم هستند باید عدالت برقرار شود و با آقازاده‌هایی که ثابت شده از بیت‌المال استفاده می‌کنند برخورد شود. رفع مشکلات کشور و حفظ نظام وظیفه همه است. این نکته نباید فراموش شود که مبارزه با مفاسد اقتصادی بدون مصلحت‌اندیشی و مماشات باشد تا نتیجه مثبتی بدهد. برای برپایی نظامی که هزاران شهید تقدیم شده است و صدها هزار جانباز، آزاده و ایثارگر جان خود را فدا کرده‌اند، حیف است که عده‌ای با بی‌تدبیری و غارت اموال ملت، جو بی‌اعتمادی نسبت به انقلاب اسلامی فراهم کنند.

**اما قابل کتمان نیست که در برخی مواقع مبارزه با فساد، سیاسی می‌شود که البته بارها نسبت به تبعات آن هشدار داده شده است.
موضوع مبارزه با فساد و آلوده شدن سیاست و مصلحت‌های سیاسی یک آفت است. بنابراین مبارزه با فساد بدون تردید باید از بازی‌های سیاسی فاصله زیادی داشته باشد و در این مسیر نباید منافع حزبی و جناحی مطرح شود. نمی‌توان انکار کرد که در هیچ کشوری شفافیت مالی وجود ندارد، وجود دارد، اما اگر در کشوری مسائل مالی شفاف‌سازی نشود، فساد اقتصادی در همان کشور به‌طور یقین وجود دارد. با اعدام و زندانی مفاسد اقتصادی نمی‌توان مبارزه با فساد کرد، لذا مردم انتظار دارند مقابله با فساد اقتصادی باید ریشه‌ای حل شود. از این جهت لازم است تا پیش از آنکه فساد اقتصادی شکل گیرد با ارائه راهکاری مثل شفاف‌سازی با مفاسد اقتصادی مبارزه و مقابله کرد. از سوی دیگر باید از ناامید و بی‌اعتماد کردن مردم خودداری شود، چرا که تهمت، بدبینی، بی‌اعتمادی و مسائل اینچنینی از موضوعاتی است که مردم را دلسرد و ناامید می‌کند.

نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه و اساس خون شهدا شکل ‌گرفته و دشمنان به دنبال این هستند تا مشروعیت نظام را از بین ببرند و آن را ناکارآمد جلوه دهند. در دین اسلام اصل اول صلح و آرامش بوده و بحث جنگ و جهاد امر ثانویه هستند، حتی در زمان غیبت بسیاری از علما جنگ ابتدایی را مصلحت نمی‌دانند، چراکه آنچه معصوم می‌داند را ما نمی‌دانیم، در زمان حضور مصلحت و اختیار به دست معصوم است. اکثریت علما، جنگ ابتدایی را جایز نمی‌دانند و جنگ دفاعی را مصلحت می‌‌دانند، چراکه در جنگ انسان‌های بی‌گناه بسیاری از بین می‌روند، اما زمانی که جنگی تحمیل شد، باید ایستاد و آن زمان جنگ بی‌امان ادامه خواهد داشت.

**بسیاری شرایط امروز جامعه را وضعیت جنگی می‌دانند ارزیابی شما دراین باره چیست و باید چه کارهایی صورت گیرد؟
در شرایط امروز دشمن هرقدر زورگو و فریبکار هم باشد، برنامه‌اش جنگ نظامی با ما نیست، بلکه به دنبال جنگ نرم، جنگ روانی و سایبری است تا بدون هزینه ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران را از پای دربیاورد. جنگ امروز، جنگ مشروعیت است، چراکه نظام جمهوری اسلامی ایران همچون نظام‌‌های دیگر نبوده و بر پایه و اساس مشروعیت شکل ‌گرفته و دشمنان به دنبال این هستند تا مشروعیت نظام را از بین ببرند. دشمنان جمهوری اسلامی به دنبال جنگ نظامی نیستند، بلکه با استفاده از مسائل داخلی می‌خواهند القا کنند که نظام جمهوری اسلامی کارآمد نیست و به کشور ضربه بزنند. برای حفظ این نظام خون‌های بسیاری ریخته شده و تنها کشور امام زمان(عج) روی زمین است، هرچند مورد توجه ایشان بوده، اما باید با عقل و تدبیر پیش رفت. نباید در هر کار منتظر معجزه باشیم، امداد غیبی برای زمان درماندگی است باید براساس قواعد الهی حرکت کرده و به نتیجه برسیم.

*منبع: روزنامه آرمان؛ 1397،4،25
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002

نظر شما