شناسهٔ خبر: 26736827 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

«پاتک» تلویزیونی به شایعات

ارتباط مستقیم با مخاطبان و پاسخ به سؤالات آن‌ها یکی از مهم‌ترین اصول مدیریتی است. بعد از آغاز به کار مدیریت جدید شبکه سه سیما، قرار شده که مدیران ارشد این شبکه برای تعامل با مخاطبان خود مقابل دوربین قرار بگیرند.

صاحب‌خبر -

روزنامه صبح نو: ارتباط مستقیم با مخاطبان و پاسخ به سؤالات آن‌ها یکی از مهم‌ترین اصول مدیریتی است. بعد از آغاز به کار مدیریت جدید شبکه سه سیما، قرار شده که مدیران ارشد این شبکه برای تعامل با مخاطبان خود مقابل دوربین قرار بگیرند.

آقای علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما در نخستین پست صفحه اجتماعی خود با اشاره به در پیش گرفتن یک رویکرد انتقادی در شبکه سه، مخاطبان را به تماشای برنامه «حالا‌خورشید» در نوبت عصر روز شنبه ۲۳ تیرماه فراخوانده بود و افزوده بود: «با آقای رشیدپور عزیز قرار گذاشتیم جریان مطالبه‌گری از مسوولان را از خودمان آغاز کنیم. رشیدپور سؤالات و شایعات و ابهامات را از یکی از مدیران ارشد شبکه خواهد پرسید و ایشان نیز پاسخ خواهند داد. ما در شبکه سه از این به بعد ان شاءالله بیشتر با مردم گفتگو خواهیم کرد. اگرچه واقعاً رسانه در خدمت مردم کار می‌کند، ولی از فقدان این گفتگو برخی میانه‌داری می‌کنند و به اعتماد عمومی به رسانه لطمه می‌زنند. روایت مردم با همین نگاه طراحی و تولید شد و استقبال فوق‌العاده مردم برای توجه به این خلأ بود البته در سطحی دیگر... با همین نگاه پیشنهاد می‌کنم برنامه عصرگاهی شنبه حالا خورشید را ببینید.» رسانه ملی در سال‌های اخیر برنامه‌های مختلف چالشی در حوزه‌های ورزش، سیاست، اقتصاد، هنر و... داشته که بعضاً موفق هم بوده‌اند و آغازگرجریاناتی مفید برای کشور بوده‌اند. اما همواره یکی از خلاء‌های جدی برنامه‌سازی درسیما، گفت‌وگوی چالشی و مستقیم بین مدیران رسانه ملی و مخاطبان بود. در ماه‌های اخیر و با تغییرات مدیریتی دراین سازمان و ورود جوانان تازه‌نفس به بدنه رسانه ملی، به نظر می‌رسد این اتفاق مهم، هرچند کمی دیر، اما در دقیقه ۹۰ رخ داده است.

سوژه‌جنجالی «ماه‌عسل»
برنامه طبق اعلام قبلی آغاز شد و کریمان مدیرگروه اجتماعی شبکه سه از پیام‌های مختلف مردم و مسوولان گفت که هرروزه در گوشی موبایلش نقش می‌بندد. وی درباره سوژه جنجالی ماه‌عسل گفت: آن سوژه توسط وزارت بهداشت معرفی شده بود. این سوژه طبق اعلام وزارتخانه یکی از ضروریات کشور است.


ما هم استعلامات لازم را از دستگاه‌های لازم گرفتیم. وی درباره اتهام دروغ‌های مطرح‌شده دراین برنامه افزود: وزیر بهداشت درباره این سوژه و پرداخت به آن تشکر کرد. دغدغه ما تولید این واکسن در داخل کشور و از طریق کمک‌های مردمی بود. رشیدپور با انتقاد از کند بودن مسوولان سیما درباره حواشی و پاسخ به آن از مدیران انتقاد کرد. کریمان درپاسخ گفت: متأسفانه یکی از طرفین مناظره درباره حاشیه برنامه ماه عسل از برنامه انصراف داد. اساساً هجمه‌ای شکل گرفته بود و اگر از شخص انصراف‌دهنده اسم می‌بردیم حواشی بیشتری ایجاد می‌شد. رشیدپور با مخالفت از این رویه، این اقدام را دلیلی بر افزایش حواشی دانست.

موهای‌پویول!
درادامه مسأله عدم حضور کارلوس پویول در برنامه جام‌جهانی مطرح شد. کریمان با رد دلیل حذف پویول که آرایش مو و تتوی آن بازیکن اعلام شده بود افزود: درباره این قضیه حاشیه‌سازی رسانه‌ای شد. به دلیل مسائل مربوط به ارز و مشکلات معیشتی مردم، ضرورتی برای حضور ایشان ندیدیم. البته تلاش آقای فردوسی پور با ارزش است. مدیرگروه اجتماعی شبکه سه با تأکید بر شرایط خاص اقتصادی کشور گفت که باید درباره هزینه‌ها و همینطور تبلیغ کالا‌های خارجی تجدید نظر کرد.

سهم‌خواهی‌سیاسی‌یک‌نماینده
رشیدپور درباره برنامه «صدای مردم» و اعتراض تند یکی از نمایندگان مجلس که به آن اتهام سیاسی‌کاری زده بود از کریمان سؤال کرد و مدیرگروه اجتماعی شبکه سه بیان کرد: آیا اگر در جامعه اتفاقی رخ می‌دهد باید در سیمای ملی پخش شود یا نه؟ آیا مجلس خانه ملت است یا نه؟ قبلاً هم عرض کرده‌ام که شأن یک برنامه در شنیدن حرف‌های مردم است.


حاج حسین یکتا یک آدم سیاسی نیست، ایشان در پس اتفاقات زلزله کرمانشاه به دنبال پویش مردمی بود و سعی بر شنیدن صدای مردم داشت.


نماینده معترض خودشان نگاهی سیاسی دارند و به همین دلیل حضور آقای حسین یکتا را سیاسی می‌دانند.
متأسفانه رفتار این نماینده نشان‌دهنده سهم‌خواهی ایشان است نه دغدغه‌های مردم. فارغ از بحث‌های حزبی نیازمند همگرایی مردم هستیم.


اعترافات‌دختراینستاگرامی
رشیدپور مسأله اعترافات یکی از فعالان شبکه‌های مجازی در تلویزیون را مطرح و کریمان گفت: البته آن برنامه در شبکه دیگری پخش شد و مسوولیتش با ما نیست. هر ابزاری در کشور یک قالب فرهنگی دارد. برای مثال کشورمان رتبه ۱۳ در استفاده از خودرو را دارد. آیا در حوزه ترافیک هم پیشرفت کرده‌ایم. اگر قبول داریم فضای مجازی رشد کرده باید توسط رسانه فرهنگ مصرف درستش هم ارائه شود. آیا نشر شایعات و گسترش یأس و ناامیدی فرصت است یا تهدید؟ رشیدپور با اشاره به نقش فضای مجازی در آشکار شدن مفاسداقتصادی آن را مفید دانست و کریمان در پاسخ بیان کرد: فضای مجازی یک شمشیر دولبه است. برخی از نیاز‌های کاذب ارز هم در فضای مجازی شکل گرفت.

استیلی‌ممنوع‌التصویراست؟
مجری برنامه با اشاره به مشکل حمید استیلی درجام‌جهانی و مصاحبه‌اش با یک شبکه بیگانه درباره ممنوع‌التصویری‌اش سؤال کرد و کریمان گفت: این هم دلیلش فضای مجازی بود. شب قبل ایشان مهمان یکی از برنامه‌های تلویزیون بودند. درادامه برنامه با حمید استیلی تماس برقرار شد و از شایعه ممنوع‌التصوری‌اش سؤال شد. حمید استیلی گفت: در حاشیه جام‌جهانی شبکه من‌وتو با من مصاحبه کرد و من هم گفت‌وگوی کوتاهی درباره مسائل فوتبالی انجام دادم. بعد از بازگشت به کشور چند مصاحبه با تلویزیون انجام دادم. سپس در منطقه نازی آباد برنامه‌ای بود که برخی گفته بودند فلانی ممنوع‌التصویر است و برای همین از او دعوت نکرده‌ایم. حدس من این است که موضوع سلیقه‌ای بوده است، چون من شب گذشته در شبکه ورزش حضور داشتم. استیلی در ادامه با تشکر از شفافیت این برنامه این اقدام را رویه‌ای درست دانست. وی با اشاره به علاقه مردم نسبت به نظام و کشور افزود اگر شفافیت باشد باعث خوشحالی و اعتماد بیشتر مردم خواهد شد.
درپایان برنامه رضارشیدپور شهادت داد که مدیران سازمان، قبل از برنامه هیچ سؤالی درباره مطالبی که قرار است در استودیو مطرح شود، نکردند و مباحث صادقانه بوده است. به پیشنهاد رشیدپور قرار شد درصورت امکان، هفته‌ای یک برنامه با حضور مدیران ارشد رسانه ملی درجهت پاسخ به شبهات روی آنتن برود.

نظر شما