چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل پرورش استراتژیست در شرکت ملی نفت طرحریزی شد.
روش: این پژوهش از نظر هدف در دستهی پژوهش های کاربردی و از منظر روش شناختی در دستهی پژوهشهای آمیخته قرار دارد. در بخش کیفی مبتنی با رویکرد نظریه داده بنیاد- و توسط مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته از نمونهی پژوهش (24 نفر از خبرگان صنعت و دانشگاه) دادههای پژوهش گرداوری شد. سپس کدگذاریها انجام شده و اقدام به شناسایی ابعاد، مقولات اصلی و زیر مقولهها و مفاهیم مرتبط با هر یک از کدهای بهدستآمده نمودیم و در نهایت برازش مدل پارادایمی تحقیق با استفاده از دادههای کمی جمعآوری شده (320 نفر) آزمون شد.
یافتهها: نتایج کیفی تحقیق نشاندهنده 11 مقوله اصلی و 24 مقوله فرعی و 99 مفهوم بود، که در قالب مدل پارادایمی پرورش تفکر استراتژیست و خلاق شامل: شرایط علّی (عوامل فردی، عوامل سازمانی و گفتمان سازی)، مقولهی مرکزی تفکر استراتژیک و خلاق (دید سیستمی، تفکر مفهومی، آیندهنگری و نگرش فلسفی)، عوامل مداخلهگر محیطی برون و درونسازمانی، عوامل زمینهای (بستر فرهنگی، زمینه یادگیری، عوامل روانشناختی و استقلال سازمانی)، راهبردهای استعدادیابی و جذب و نگهداشت و پیامد پرورش تفکر استراتژیک و خلاق شامل: توسعه تفکر استراتژیک و خلاق، فراهم نمودن زمینه طراحی و استقرار نظام دیدهبانی و خلاقیت در شرکت ملی نفت و روابط بین ابعاد مختلف آن را نشان داد و شاخصهای برازش منتج از یافتههای کمی حکایت از برازش مناسب دادهها با مدل و تایید فرضیههای منتج از مدل داشت.
کلیدواژهها: پرورش تفکراستراتژیک؛ روانشناسی استراتژیک؛ استراتژی؛ شرکت ملی نفت؛ خلاقیت
نویسندگان:
فریبرز درتاج: استاد روانشناسی تربیتی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
عباس عباسپور: استاد مدیریت منابع انسانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سارا شریعت: دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
علی دلاور: استاد روشهای تحقیق و آمار، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
اسماعیل سعدی پور: دانشیار روانشناسی تربیتی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی - دوره 7، شماره 4، بهار 1397.
∎
نظر شما