چکیده
این پژوهش به بررسی عوامل تاثیر گذار بر توسعه محصول سبز در استان قزوین پرداخته است. در این تحقیق طبق مطالعات قبلی و با استفاده از ادبیات نظری پیشین مولفه های تاتیر گذار را شناسایی نموده ایم از جمله : بازاریابی سبز ، تصمیم خرید سبز، قوانین حمایت دولت از محیط زیست، ارزش ادارک شده مصرف کننده، افزایش نگرانیهای جهان از آلودگیهای زیست محیطی ایجاد شده از صنایع و آگاهیهای عمومی نسبت به حفظ و نگهداری از محیطزیست منجر به توجه مصرفکنندگان مسائل زیستمحیطی را گردیده است. امروزه مشتریان در کانون اصلی توجه شرکتها قرار دارند و رضایتمندی آنها از عوامل اصلی کسب مزیت رقابتی در بین سازمانها است. جلب رضایت مشتریان به معنای برآورده ساختن کامل نیازهای آنها و شناسایی دقیق خواستهها، انتظارات، تمایلات، تواناییها و محدودیتهای آنها در خرید است. بازار مداری با درک چرایی و چگونگی رفتار مصرفکنندگان آغاز میشود. تحقیق حاضر به منظور بررسی شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای تأثیرگذار بر توسعه محصول سبز در صنعت شوینده و بهداشتی صورت گرفته است. جامعه آماری شامل دو گروه است. گروه اول 30 نفر متخصصین و خبره های این حوزه طی پرسشنامهای با تعداد ۳ مؤلفه اصلی با ۹ شاخص غربالگری قرار گرفتند. گروه دوم 250 نفر کارشناسان مصرف کننده مواد بهداشتی و شوینده هستند. که در مرحله بعد این مؤلفهها طی پرسشنامهای با روش D-ANP اولویت بندی شدند. نتایج نشان داد که مؤلفه مصرفکنندگان بالاترین اثر و مؤلفه جامعه کمترین تأثیر رادارند.
کلیدواژهها: بازاریابی سبز؛ تصمیم خرید سبز مصرف کننده ها؛ قوانین حمایت دولت از محیط زیست؛ ارزش ادارک شده مصرف کننده از نگرانی زیست محیطی؛ مقررات زیست محیطی
نویسندگان:
پروانه قلی پور: کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین ، قزوین ، ایران
محمد مهدی مظفری: استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه بینالملل امام خمینی قزوین، قزوین، ایران
دو ماهنامه بررسی های بازرگانی - دوره 14، شماره 81، بهمن و اسفند 1397.
∎
نظر شما