شناسهٔ خبر: 26736290 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بتول فقیه آرام

رابطه هوش‌های چندگانه با ویژگی شخصیتی کارآفرینی و خلاقیت دانشجویان

در قرن حاضر نظریه مهمی به‌منظور توضیح تفاوت‌های فردی به وجود آمده که نظریه هوش‌های چندگانه است ونقش کلیدی در خلاقیت افراد دارد. از سویی دیگر کارآفرینی نیز در عمل توانایی خلق یک‌چیز از هیچ است.

صاحب‌خبر -

چکیده

     زمینه: در قرن حاضر نظریه مهمی به‌منظور توضیح تفاوت‌های فردی به وجود آمده که نظریه هوش‌های چندگانه است ونقش کلیدی در خلاقیت افراد دارد. از سویی دیگر کارآفرینی نیز در عمل توانایی خلق یک‌چیز از هیچ است. از عمده‌ترین جریان‌های حاکم بر حیات بشری در آغاز هزاره سوم میلادی فرایند کارآفرینی و خلاقیت است که اساس و بسترساز تغییر و تحول و دگرگونی است. در این راستا به نظر می‌رسد مسئولان رشته‌های مختلف علوم تربیتی باید در جستجوی عواملی باشند که با کارآفرینی ارتباط داشته و قابلیت پیش‌بینی و تأثیرگذاری بر آن را داشته باشند و در محیط دانشگاه‌ها با برنامه‌ریزی بر روی آن‌ها و همچنین آموزش‌های لازم دانشجویان برای خوداشتغالی آماده کنند.
     هدف: هدفاز این پژوهش بررسی رابطه هوش‌های چندگانه با ویژگی شخصیتی کارآفرینی و خلاقیت دانشجویان کارشناسی ارشد بوده است.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش آن را کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر به تعداد۲۷۹نفر در سال تحصیلی ١٣٩٤-۹۵ تشکیل دادند. با استفاده از نمونه‌گیری طبقه‌ای سهمی ۱۶۲ نفر مطابق جدول مورگان انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌های موردنیاز از سه پرسشنامه استفاده شد:۱-پرسشنامه هوش چندگانه ۲- پرسشنامه ویژگی شخصیتی کارآفرینی ۳- پرسشنامه خلاقیت. برای به دست آوردن روایی پرسشنامه از روش محتوایی و صوری استفاده شد. ضریب پایایی از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی و آزمون‌های همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده‌شده است.
     یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین هوش زبانی – کلامی، هوش ریاضی – منطقی، هوش جسمی – حرکتی، هوش فضایی، هوش درون فردی، هوش میان فردی، هوش طبیعت‌گرا، با ویژگی شخصیتی کارآفرینی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد.
     نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که با شناسایی دقیق و درست انواع هوش‌ها در دانشجویان می‌تواند بسترساز کارآفرین شدن و یا اینکه سبب بروز روحیه کارآفرینی در دانشجویان و زمینه‌ساز ایجاد خلاقیت در دانشجویان شوند.

کلیدواژه‌ها: هوش چند گانه؛ ویژگی شخصیتی کار آفرینی؛ خلاقیت

نویسنده:

بتول فقیه آرام: استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.

فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی - دوره 7، شماره 4، بهار 1397.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما