شناسهٔ خبر: 26736183 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

غلامحسین بیابانی، روح اله روحزاده

تاثیر خلاقیت و شیوه های نوآورانه دانش پلیسی در پیشگیری و کشف جرم

هدف مقاله حاضر این است که دانش نوآورانه و خلاقانه چه تاثیری در ماموریت پلیس در پیشگیری و کشف جرم دارد و آیا پلیس به طور مستقیم از دانش نوآورانه بهره‌مند می‌شود یا از فناوری موجود سود می‌جوید.

صاحب‌خبر -

چکیده

زمینه: تاثیر خلاقیت و نوآوری در پیشگیری وکشف جرم موجب می‌شود پلیس بتواند نقش بسیارمهمی ایفا کند و موجب گردد تا در رویارویی با تبهکاران با استفاده از شیوه های خلاقانه و نوآورانه، رسالت خویش را بطور اثربخش به انجام برساند. در حقیقت پایه و اساس روزآمدی پلیس خلاقیت است و تنها با استفاده از خلاقیت می‌تواند مسائل خود را شناسایی کند.
هدف: هدف مقاله حاضر این است که دانش نوآورانه و خلاقانه چه تاثیری در ماموریت پلیس در پیشگیری و کشف جرم دارد و آیا پلیس به طور مستقیم از دانش نوآورانه بهره‌مند می‌شود یا از فناوری موجود سود می‌جوید.
روش پژوهش: روش به کار رفته در مقاله حاضر از لحاظ ماهیت کاربردی بوده و از نوع توصیفی - تحلیلی می‌باشد.
یافته‌ها: پلیس چهار دوره را پشت سر گذاشته است، که اولین رویکردهای جدید پلیسی برای ورود به عرصه نوآوری پلیس جامعه محور است که شیوه‌های آن، متنوع است و اغلب در طول زمان دستخوش تغییراتی شده است. اما هر چه تغییرات نوآورانه در پلیس بیشتر به وقوع بپیوندد، اثرات مثبت و فواید زیادی برای جامعه دارد. نوآوریهای پلیس را در می‌توان به چهار دسته مجزا مانند برنامه ریزی ، اجرائی ، فنی و راهبردی دسته بندی کرد.
نتیجه گیری: از دهه 1980 پلیس توانسته از دانش های نوآورانه در ماموریت‌های خود بیشتر استفاده کند که این امر نه تنها در وقت صرفه جویی نموده بلکه فرآیند پیشگیری و کشف جرم را کوتاه نموده است و از طرفی با بکارگیری رایانه‌ها توانسته بوسیله مدلهای مختلف رایانه‌ایی تحلیل جرایم به نسبت توزیع جغرافیایی جرم و مقابله با آن، وقوع جرایم در آینده را نیز پیش بینی و برای مقابله با آن چاره اندیشید. لذا نوآوری و خلاقیت موجب می‌شود، سالانه به طور معمول بیش از 130 میلیون یورو، ارزش وقت برای پلیس صرفه جویی می‌شود.

کلیدواژه‌ها: دانش پلیسی؛ خلاقیت و نوآورانه؛ پیشگیری و کشف جرم

نویسندگان:

غلامحسین بیابانی: استادیار گروه کشف جرایم دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

روح اله روحزاده: دانشجوی سال چهارم دکتری شیمی دانشگاه مالک اشتر اصفهان، اصفهان، ایران

فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی - دوره 7، شماره 4، بهار 1397.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما