شناسهٔ خبر: 26735913 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فارس| قوانین حوزه استارت‌آپ‌ها باید تغییر کند

R41382/P1361/S6,61/CT7

قوانین و مقرارات کشور در حوزه استارت‌آپ‌ها باید بازتعریف شود زیرا استارت‌آپ‌ها یک دنیای جدید از کسب و کار هستند و نمی‌توان با قوانین و مقرارت ۴۰ سال پیش با آنها برخورد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، استارت‌آپ‌ها روز به روز در کلانشهر تهران رشد می‌‌کنند و با توجه به شرایطی که در این کلانشهر حاکم است افراد بیشتری انگیزه لازم برای اجرایی کردن ایده‌های خود و ورود به دنیای استارت‌آپ‌ها را دارند اما در استان‌ها و شهرستان‌های دیگر شرایط متفاوت است و فضای رشد استارت‌آپ‌ها در شهرستان‌ها کم‌تر است.

بسیاری از کارشناسان فرهنگی معتقدند که فرهنگ مردم در شهرهای کوچک نمی تواند پذیرای تغییرات باشد، آنها عادت کرده‌اند که تغییرات ابتدا در شهرهای بزرگ اتفاق بیفتد و سپس توسط شهرهای کوچک تجربه شود به همین دلیل به خوبی نمی‌توانند پذیرای تغییرات استارت‌آپی در شهرهای خودشان باشند.

محسن اسلامی، عضو هیئت مدیره یکی از شرکت‌های استارت‌آپی فارس معتقد است که در شهرهای کوچک از استارت‌آپ‌ها آنچنان که باید حمایت نمی‌شود به همین دلیل بسیاری از کارآفرینان این حوزه برای شروع فعالیت خود به تهران مهاجرت می‌کنند.

با این اوصاف باید گفت که تجمع استارت‌آپ‌های موفق در پایتخت فرصت رشد و پیشرفت در این زمینه را از شهرهای کوچک‌تر گرفته است و تهران روز به روز در بخش استارت‌آپ‌ها توسعه بیشتری می‌یابد و به همین نسبت شهرهای دیگر از مزیت‌های این نوع کسب و کار محروم می‌شوند.

طرز تفکری که در حال حاضر بین کارآفرینان این حوزه شایع شده این است که برای موفق بودن نمی‌توان از شهرهای کوچک شروع کرد و مهاجرت به شهرهای بزرگ به ویژه تهران تنها راه برای رشد استارت‌آپ‌ها است. در صورتی که این تفکر کاملا غلط است و اگر از منابع بالقوه موجود در شهرهای کوچک به درستی استفاده شود استارت آپ‌های نوپا می‌توانند رشد بیشتری را نسبت به حضور در کلان شهرها تجربه کنند.

با همه این تفاصیر همچنان استارت‌آپ‌های آینده‌دار و البته موفقی در سایر شهرهای کشور به جز پایتخت شروع به فعالیت کرده که امید به آینده این حوزه را بیشتر می‌کند. موسسه‌ آرکا ژینوس راژمان یکی از استارت‌آپ‌هایی که با بهره‌گیری از ایده نیروهای جوان و خلاق به تازگی فعالیت خود را در شیراز آغاز و با استفاده از ایده یک جوان دانشجو اپلیکیشن آژیر را با هدف عرضه  چهار صد نوع خدمت در محل به مشتریان طراحی کرده است.

به گفته مدیر داخلی این شرکت، این سامانه هوشمند درخواست آنلاین خدمات تاکنون صد متخصص یا استادکار را در رشته‌های مختلف خدماتی جذب کرده است اما در واقع این استارت‌آپ در آینده زمینه اشتغال یا توسعه اشتغال را برای دو هزار نفر فراهم خواهد کرد. تمام متخصصان این شرکت دارای گواهینامه مهارت، سابقه کار و مجوز فعالیت هستند و گواهی عدم سو پیشینه و عدم اعتیاد نیز از جمله فیلترهایی که متخصصان این شرکت از آن عبور می‌کنند.

این استارت‌آپ فعالیت خود را از شیراز آغاز کرده اما به گفته مدیران این شرکت تا شهریورماه فعالیت آن در 7 شهرستان دیگر استان فارس و یکی از استان‌های جنوبی کشور نیز آغاز می‌شود.

سرگردانی استارت‌آپ‌ها در دریافت مجوز

جعفر صادقی، مدیر داخلی این مجموعه، از مشکلاتی که در مسیر راه‌اندازی این استارت‌‌آپ با آن روبه‌رو بوده‌اند سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: قوانین و مقرارات کشور در حوزه استارت‌آپ‌ها باید بازتعریف شود زیرا استارت‌آپ‌ها یک دنیای جدید از کسب و کار هستند و نمی‌توان با قوانین و مقرارت 40 سال پیش با آنها برخورد کرد.

وی می‌افزاید: استارت‌آپ‌ها خودشان نیاز به یک قانون جدید دارند و در حال حاضر نیز حرکت‌هایی در این زمینه در حال انجام است اما این حرکت‌ها عقب‌تر از کار استارت‌آپ‌هاست.

صادقی می‌گوید: مسئله دیگر این است که وقتی ما می‌خواهیم استارت‌آپی را ثبت کنیم از ابتدا مشخص نیست که زیر نظر کدام ارگان باید کار کنیم. شرکت خود ما به عنوان یک شرکت بازرگانی از صنعت و معدن مجوز گرفته، به عنوان یک کسب و کار اینترنتی از وزارت ارتباطات مجوز و نماد اعتماد الکترونیکی دریافت کرده، برای راه‌اندازی اپلیکیشن آژیر از وزارت ارشاد مجوز دریافت کرده و در حال حاضر نیز در حال دریافت مجوز شرکت دانش‌بنیان از پارک علم و فناوری است.

وی بحث مالیاتی را یکی دیگر از مشکلات شرکت‌های استارت‌آپی می‌داند، می‌گوید: معافیت یا عدف معافیت از پرداخت مالیات در این نوع شرکت‌ها به صورت شفاف مشخص نیست و ما این دغدغه را داریم که بلاخره به عنوان یک شرکت دانش بنیان معاف از پرداخت مالیات هستیم یا به عنوان یک شرکت بازرگانی ملزم به پرداخت مالیات هستیم.  

انتهای پیام/ ع

نظر شما