شناسهٔ خبر: 26735833 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» خبر داد

انتخاب اعضای هیات‌علمی آینده دانشگاه از میان دانشجویان برتر

انتخاب اعضای ابطحی گفت: «تا شهریور 97 همه احکام اعضای هیات‌علمی و کارکنان با نام دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی صادر می‌شود تا اگر دیونی برعهده دانشگاه است، پرداخت شود.»هیات‌علمی آینده دانشگاه از میان دانشجویان برتر

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، اولین گردهمایی دانشجویان برتر دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی قرار است امروز برگزار شود؛ نشستی که البته اهدافی را به‌دنبال خواهد داشت و دانشجویان با قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی داوطلبان واجد شرایط استفاده از آیین‌نامه استعدادهای درخشان بیشتر آشنایی پیدا خواهند کرد. اول تا چهاردهم مردادماه 97 مهلت ثبت‌نام اینترنتی داوطلبان واجد شرایط استفاده از آیین‌نامه استعدادهای درخشان است و با توجه به شروع تعطیلات تابستانی دانشگاه‌ها در مردادماه سال جاری، لازم است دانشجویان ممتاز هرچه زودتر مدارک مورد نیاز خود را آماده کنند.

سیدعلی ابطحی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از جزئیات برگزاری این گردهمایی سخن گفته و البته خبرهای جدیدی نیز در حوزه علوم پزشکی اعلام کرده است. به گفته ابطحی، تمام دانشجویانی که استعداد درخشان هستند و در امتحانات رنکینگ علوم پایه و جامع رتبه آورده‌اند و نمرات بالایی داشتند یا اینکه در امتحانات تحصیلات تکمیلی رتبه آورده‌اند و رشته‌های خوبی قبول شده‌اند، قرار است در این گردهمایی شرکت کنند.

او با بیان اینکه تلاش داریم دانشجویان در این گردهمایی نظرات و ‌انگیزه‌های خود را بیان کنند، گفت: «هدف اصلی ما این است که این دانشجویان صحبت کرده تا برای دانشجویان فعلی ما‌ انگیزه ایجاد کنند؛ چراکه بالاخره آنان به این درجه از رنکینگ رسیده‌اند، پس برای رسیدن به این درجه علمی حتما اهداف و برنامه‌هایی داشته‌اند و راهی را طی کرده‌اند که می‌توانند این تجربیات خود را در اختیار دانشجویان جدید قرار دهند.»

 دانشجویان برتر صاحب فکر هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با بیان اینکه تصمیم داریم این دانشجویان برتر را تشویق کنیم تا ببینیم در افکار آنها چه می‌گذرد و چه توقعاتی از مسئولان دانشگاه دارند، ادامه داد: «دانشجویان تمام رشته‌ها در این گردهمایی شرکت می‌کنند و دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر فرهاد رهبر، رئیس این دانشگاه تصمیم دارند اعضای هیات‌علمی آینده دانشگاه را از میان این دانشجویان برتر و استعدادهای درخشان انتخاب کنند.»

او ادامه داد: «در حوزه پزشکی نیز تلاش داریم با نیروهای خوب ارتباط برقرار کنیم تا ارتباط آنها با دانشگاه قطع نشود و تصور نکنند به‌دلیل اینکه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند دیگر نیازی به شرکت در برنامه‌های دانشگاه وجود ندارد. معتقدم دانشجویان برتر باید در مناطق تحقیقاتی ما کار کرده و در جلسات ما نیز شرکت کنند؛ چراکه آنها صاحب فکر هستند و به برنامه‌های ما ارزش افزوده می‌دهند.»

ابطحی معتقد است تمام مسئولان باید هم و غم داشته باشند تا در نظر‌سنجی دانشجویان شرکت کرده و روی نظرات آنان تحقیق کنند. او دراین‌باره گفت: «کمیته‌های مشورتی دانشجویان و همچنین کمیته‌های مشورتی استعدادهای درخشان باید در دانشگاه فعال و کمیته مشورتی دانشجویان نیز باید در کمیته مراکز مطالعات و توسعه آموزشی دانشگاه فعالانه وارد شوند. معتقدم آنها حتی در ارزشیابی اساتید نیز باید فعال باشند.»

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در بخش دیگری از این گفت‌وگو سه خبر جدید نیز اعلام کرد؛ خبرهایی که می‌تواند نویدبخش روزهای بهتر در حوزه علوم پزشکی این دانشگاه باشد. او گفت: «چندی‌پیش هشت دانشکده شامل دانشکده‌های علوم دارویی، دندان‌پزشکی، علوم و فنون نوین، شیمی‌دارویی، پرستاری، بهداشت، پیراپزشکی و پزشکی راه‌اندازی شد. تشکیلات این دانشکده‌ها نیز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفت. تجمیع این واحدها در جهت هم‌افزایی ضروری و لازم بود و فواید متعددی داشت. بعد از تجمیع حالا ما در حال بازنگری تمام احکام هیات‌علمی هستیم و فکر می‌کنم ظرف یک‌ماه آینده پرونده تمام اعضای هیات‌علمی بررسی شود.»

 راه‌اندازی مرکز اسناد دانشگاه

ابطحی همچنین از راه‌اندازی مرکز اسناد دانشگاه خبر داد و گفت: «قرار است پرونده‌های هشت دانشکده در یکجا تجمیع شوند. هشت دانشکده این دانشگاه برنامه‌های راهبردی و استراتژیکی داشته‌اند؛ بنابراین امسال برنامه‌های استراتژیک دانشکده‌ها ارزیابی و نظارت خواهد شد تا میزان اجرایی‌شدن آنها و چالش‌های پیش‌رو مشخص شود.»

به گفته او، همچنین قرار است مرکز اسناد دانشجویی راه‌اندازی شود. او دراین‌باره گفت: «اینکه پرونده دانشجویان در برخی از مکان‌های غیرامن باشد یک مصیبت است؛ چراکه با یک آتش‌سوزی یا بارندگی شدید تمام پرونده دانشجویان از بین می‌رود؛ اما در حال حاضر ما جایی را انتخاب کرده‌ایم که اعلام و اطفای حریق و ایمنی ساختمان داشته باشیم؛ چراکه پرونده‌های اعضای هیات‌علمی و دانشجویان سرمایه‌های ماست. ما تصمیم گرفتیم یک مرکز اسناد دانشجویی راه‌اندازی کنیم تا اگر دانشجویی بعد از فارغ‌التحصیلی اطلاعاتی از مدارک خود خواست یا گواهی از نحوه تحصیل خود بخواهد بتواند به این مرکز مراجعه کند. امیدوارم این مرکز قبل از شروع سال تحصیلی راه‌اندازی شود.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در ادامه خبر دیگری اعلام کرد و گفت: «تصمیم داریم برای تمام کسانی که حق‌التدریس هستند پرونده تشکیل دهیم.»

او دراین‌باره گفت: «صلاحیت علمی، کاری و... این اساتید بررسی شده و پرونده آنها تکمیل می‌شود. از کسانی که کارشناسی‌ارشد به بالا هستند در دانشگاه‌هایی که کمبود اعضای هیات‌علمی داریم استفاده خواهیم کرد. اصل مطلب این است که موظفی اعضای هیات‌علمی دائم و ثابت ما باید پر شود، بنابراین اگر اعضای هیات‌علمی موظفی یعنی استخدامی ما موظفی‌شان تمام شد ولی بازهم به حضور اساتید نیاز داشتیم، نیاز خود را از طریق قرارداد با اساتید بازنشسته و حق‌التدریس پر کنیم. تمام کسانی که الان به‌عنوان حق‌التدریسی هستند پرونده آنها در مرکز اسناد ارزشیابی شده و درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود.»

ابطحی گفت: «تا شهریور 97 همه احکام اعضای هیات‌علمی و کارکنان با نام دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی صادر می‌شود تا اگر دیونی برعهده دانشگاه است، پرداخت شود.»

به گفته او، در سال 97 مراکز توسعه آموزش گسترش خواهد یافت، کمیته‌های مشورتی دانشجویی فعال می‌شود و تلاش می‌کنیم ارزیابی استادان در EDC با همکاری خود آنان انجام شود. دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با تجمیع صورت‌گرفته، اکنون با هشت دانشکده مصوب و ٢٥ هزار دانشجو و حدود ٥٠٠ عضو هیات‌علمی متخصص در رشته‌های مختلف علوم پزشکی (حدود 70 رشته‌محل) فعال است.»

 

نظر شما