شناسهٔ خبر: 26735241 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام لیبیایی:

نیازهای سوختی تونس از طریق قاچاق از لیبی تامین می شود

الجزیره-ایرنا- «میلاد الهجرسی » رئیس ستاد بحران سوخت و گاز لیبی یکشنبه شب گفت، 40درصد از نیاز بازار سوخت تونس از طریق قاچاق از لیبی تامین می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا و به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی لیبیایی «218 تی وی » الهجرسی خواستار کنترل بیشتر بر مرزها برای جلوگیری از قاچاق سوخت شد .
این مقام لیبیایی باندهای بین المللی قاچاق کالا را عامل قاچاق سوخت لیبی به خارج دانست و گفت، این اقدام باعث می شود لیبی با بحران و کمبود سوخت مواجه شود.
الهجرسی در ادامه تصریح کرد، لیبی به دلیل قاچاق سوخت متحمل بیش از یک میلیارد دلار زیان شده است.
این مقام لیبیایی اشاره ای به میزان سوختی که از لیبی به تونس قاچاق می شود، نکرد.
مقام های لیبیایی می گویند گذرگاه مرزی «راس جدیر» که میان تونس و لیبی قرار گرفته است، یکی از مهم ترین محورهای قاچاق می باشد و از این گذرگاه مواد خوراکی از تونس وارد لیبی شده و از آن سو سوخت به تونس قاچاق می شود.
همچنین گفته می شود ساکنان مناطق مرزی نزدیک گذرگاه مرزی «وازن» نیز تانکرهای حامل سوخت را به سمت تونس می برند و مقام های دو طرف نیز معمولا به دلیل شرایط خاص منطقه چشم پوشی می کنند.
مقام های تونسی هنوز به سخنان این مقام لیبیایی پاسخی نداده اند.
لیبی از سال 2011 و پس از سرنگونی رژیم قذافی با مشکل ناامنی مواجه است و تلاش ها برای ایجاد دولت و ارتشی قدرتمند و مرکزی همچنان بدون نتیجه مانده است.
اکنون دو دولت موازی در لیبی حکومت می کنند، نخست دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس که ریاست آن را «فایز السراج» بر عهده دارد و جامعه بین الملل از آن حمایت می کند.
دولت دیگر مستقر در شرق این کشور (طبرق) و مورد حمایت مجلس نمایندگان که از حفتر فرمانده ارتش لیبی حمایت می کند.
خاورم **2041*شبس*1488 **

نظر شما