شناسهٔ خبر: 26734846 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

کمال خرازی موضع ایران در برابر سیاست‌های امریکا را اعلام کرد

راهبرد مقابله به جای مذاکره

درحالی رییس‌جمهور امریکا از بازگشت ایران به میز مذاکره با این کشور سخن می‌گوید که مقامات ارشد ایران تاکید می‌کنند مذاکره با ایالات متحده در دستور کار نیست؛

صاحب‌خبر -

گروه ایران|

درحالی رییس‌جمهور امریکا از بازگشت ایران به میز مذاکره با این کشور سخن می‌گوید که مقامات ارشد ایران تاکید می‌کنند مذاکره با ایالات متحده در دستور کار نیست؛ چراکه به اعتقاد آنان نمی‌توان به دولت ترامپ اعتماد کرد. این موضع ایران را برای چندمین بار کمال خرازی که در چین به سر می‌برد، اعلام کرد. رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی که این روز‌ها در قامت یک دیپلمات پر کار شده در حاشیه هفتمین مجمع صلح جهانی در پکن در یک کنفرانس خبری تاکید کرد که ایران وارد مذاکره جدید با امریکا نخواهد شد. چراکه به گفته او ایران هر بار که به امریکا اعتماد کرده و وارد گفت‌وگو شده- ازجمله در مورد افغانستان و توافق هسته‌یی- نتیجه عکس دیده و همواره این کشور به توافقات پشت کرده است. خرازی در عین حال گفت که مقام‌های ایران برای مقابله با تحریم‌های امریکا و اقدامات این کشور علیه برجام، متحد هستند و از جامعه بین‌المللی و کشورهای عضو توافق هسته‌یی انتظار دارد به مسوولیت‌های خود در این زمینه پایبند باشند. او همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد اختلافات داخلی در ایران درخصوص مقابله یا مذاکره با امریکا گفت، منافع ایران ایجاب می‌کند که مسوولان و ملت یکپارچه و متحد در برابر زیاده‌خواهی واشنگتن ایستادگی کنند. رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، اظهارنظرهای مختلف در ایران را نشانه‌یی از پویایی سیاسی در کشور دانست و گفت موضع کلی ایران این است که نمی‌تواند در برابر زورگویی امریکا تسلیم شود.

خرازی درباره مواضع امریکا و قلدرمآبی این کشور افزود: دولت امریکا در سالیان گذشته همواره علیه ایران گام برداشته و سعی کرده است، منافع ملت ایران را نادیده بگیرد. البته امریکا نه فقط در برابر ایران بلکه امروز در برابر دنیا و ازجمله چین با مشکل‌تراشی‌های تجاری خود مانع ایجاد می‌کند و لازمه همکاری جامعه بین‌المللی برای مقابله با یکجانبه‌گرایی واشنگتن بیشتر از هر زمانی احساس می‌شود. او گفت بر خلاف فشارهایی که امریکا وارد می‌آورد، ایران همواره به صورت مستقل و با داشتن منابع کافی و با رایزنی‌های سیاسی خود کوشیده است تا فشارها و تحریم‌ها را خنثی کند و با برخورداری از ضریب امنیت بالا می‌تواند با داشته‌های خود و با حمایت کشورهای دیگر با فشارهای یکجانبه امریکا مقابله کند. رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: چطور می‌توان به امریکا اعتماد کرد در شرایطی که سند امضا شده دولت خود را نقض  و موج بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند و توافقات بین‌المللی را مورد بی‌اعتنایی قرار می‌دهد. ملت ایران به دلایل فراوان به امریکا بی‌اعتماد است». به اعتقاد خرازی موضوع به چالش کشیدن ایران از سوی امریکا مورد تازه‌یی نیست و از بدو پیروزی انقلاب اسلامی، امریکا تلاش‌های مذبوحانه‌یی علیه تهران داشته اما ایران بر این اقدامات مدیریت کرده و با تجربیات حاصله در زمینه‌های اقتصادی، نظامی، سیاسی، دیپلماتیک و صنعتی پیشرفت‌های چشمگیری نیز به دست آورده است.

 وهابیت، منشأ تروریسم در منطقه

خرازی پیش از حضور در کنفرانس خبری در همایش جهانی صلح در دانشگاه «چینگ هوا» پکن نیز سخنرانی کرد. سخنرانی که رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی در آن به نفوذ گروه‌های تروریستی و بنیادگرا در منطقه خاورمیانه و آسیای میانه پرداخت.

او با ابراز نگرانی از نفوذ داعش در برخی از مناطق افغانستان نیز گفت: ضروری است به صورت مرتب نشست‌هایی برای تبادل اطلاعات و مقابله با این پدیده شوم بین ایران، پاکستان، چین، روسیه و کشورهای آسیای میانه برگزار شود و برای اقدامات هماهنگ و مشترک در مبارزه با آن برنامه‌ریزی شود. رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: نظر به اینکه این مکتب فکری در جوامع مختلف و بر حسب شرایط می‌تواند محرک تشکیل گروه‌های تروریستی تحت نام‌های متفاوت باشد، ضرورت دارد رسانه‌های جمعی نسبت به آگاه‌سازی مردم به خصوص جوانان اقدام کنند و آنها را نسبت به نقش مخرب این مکتب فکری آموزش دهند.

خرازی اظهار کرد: اگر به فعالیت‌های تروریستی این گروه در افغانستان که درحال افزایش است دقت کنیم، متوجه می‌شویم که یکی از اهداف مهم داعش و حامیان آن خاک افغانستان در همسایگی ایران، چین، روسیه و پاکستان است.

او همچنین به تاریخچه شکل‌گیری داعش و مکاتب فکری منحرف نیز اشاره کرد و گفت که در چند دهه اخیر شاهد ظهور گروه‌های تروریستی بنیادگرای بزرگ و مخوفی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بوده‌ایم که ظاهری مذهبی دارند ولی در عمل اقدامات آنها ضد دینی است برخی از این گروه‌ها موفق شدند، سرزمین به دست آورند و حکومت و دولت تشکیل دهند. وزیر اسبق وزارت خارجه افزود: القاعده، طالبان، داعش، النصره، بوکوحرام و... ازجمله این گروه‌های تروریستی مخوف هستند از میان همه این گروه‌ها دو گروه طالبان و داعش موفق شدند، حکومت تشکیل دهند ولی به جهت رویکرد شدیدا خشونت‌بار آنها با وجود استقبال اولیه مردم، خیلی زود پایگاه‌های خود را از دست داده و در مقابل مردم قرار گرفتند. به اعتقاد رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، داعش قوی‌ترین و خشن‌ترین گروهی بود که توانست در سطح منطقه گسترش یابد و حتی در سطح بین‌المللی از 80کشور نیرو جذب کند اما سوال اساسی این است آیا این گروه‌های تروریستی بنیادگرا که زمانی قدرت زیادی نیز داشتند خود به خود قدرت گرفتند و کشورها و مناطق جغرافیایی را به آتش کشیدند یا مجری پروژه‌یی بودند که برای اهداف خاص طراحی و از حمایت قدرت‌های منطقه‌یی و بین‌المللی برخوردار بودند. به گفته خرازی واقعیت آن است ریشه فکری این گروه‌های افراطی که سلفی نامیده می‌شوند، وهابیت است که در عربستان پایه‌گذاری و ترویج شده در سال‌های گذشته مبلغان وهابی زیادی به مدارس مذهبی در سراسر جهان اعزام شده‌اند تا مسلمانان را با مبانی این مکتب آشنا کنند.

 

نظر شما