شناسهٔ خبر: 26734693 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

حمایت ایمیدرو از ایده‌های نوآورانه

گروه بنگاه‌ها : سازمان ایمیدرو مکلف به هزینه کرد ۲۵ درصد از سود خود در حوزه آموزش و پژوهش است و در این راه از ایده‌های جدید، نوآورانه و خلاقانه حمایت خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «دنیای اقتصاد» مهدی کرباسیان رئیس هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین معدن و صنایع معدنی ایران با اعلام این مطلب گفت: سال‌های گذشته به مقوله پژوهش و فناوری در کشور توجه کافی نشده که دلایل اصلی آن اقتصاد نفتی و حاکم شدن سیاست بر اقتصاد است.

وی تاکید کرد: باید به بخش پژوهش و فناوری توجه بیشتری شود و ما در ایمیدرو به‌طور جدی به بحث پژوهش و فناوری توجه می‌کنیم.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران خاطر نشان کرد: کشور ما حتی در سال‌های پیش از انقلاب نیز به پژوهش، نوآوری، فناوری، ابداع، اقتصاد ملی و ظرفیت‌ها کم توجهی کرده به‌طوری که در نوآوری و فناوری عقب‌ماندگی تاریخی داریم و باید بپذیریم که در فناوری و نوآوری از تکنولوژی دنیا استفاده کنیم.

به گفته وی، اکثر دانشگاه‌های کشور با بودجه‌های دولتی اداره می‌شوند و بر این اساس نگاه دولتی بر آنها حاکم است، این درحالی است که دانشگاه‌های معتبر دنیا به بودجه دولتی وابسته نیستند ازاین رو این عامل،موجب کم‌توجهی به بخش پژوهش و فناوری می‌شود.

کرباسیان تصریح کرد: در این میان بخش خصوصی نیز کمتر به آموزش و پژوهش توجه می‌کند و به حل مشکلات جاری می‌پردازد. اما طی سال‌های اخیر، دانشگاه‌های کشور به سمت به دست آوردن بودجه براساس ظرفیت پژوهشی پیش می‌روند.

کرباسیان خاطرنشان کرد: پارسال ایمیدرو ۳۰۰ میلیارد ریال در حوزه پژوهش و ۳۰‌میلیارد ریال در حوزه آموزش سرمایه‌گذاری کرد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون سازمان ایمیدرو در قالب همکاری با دانشگاه تهران، موسسه یونیدرو را با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد تومان تاسیس کرد تا بتواند به بهبود ارتباط صنعت و دانشگاه کمک کند. امیدوارم این همکاری الگویی برای واحد‌های دیگر شود و شاهد چنین همکاری‌هایی برای ارتقای ارتباط صنعت و دانشگاه باشیم.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: ایمیدرو با همکاری سازمان بورس در حال راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه است که وجود این مرکز می‌تواند حامی خوبی برای ایده‌های نوآورانه بخش معدن و صنایع معدنی باشد.

 دانشگاه تهران با همه توان آماده حمایت از ایده‌های جدید است

محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران نیز در این جشنواره گفت: ما در خاورمیانه نه تنها از جمله اولین کشورهایی بودیم که خودرو، یخچال و تلویزیون تولید می‌کردیم بلکه یکی از صادرکنندگان موفق صنعتی بودیم و نیز از صنعت ذوب آهن برخوردار بودیم.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: متاسفانه اقتصاد و کشور به دنبال فناوری پیشرفته و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه نیست، زیرا به‌عنوان مثال یک شبه می‌توان با سرمایه‌گذاری در بازار سکه و ارز به پول رسید و در عمل، به جای تولید، تجارت حاکمیت دارد.

وی تصریح کرد: اتفاق این روزهای بازار کشور، ناشی از کم کاری‌ها در گذشته است و نباید اقتصاد آنقدر لرزان شود که با فریاد‌های ناهنجار یک نفر در آن سوی جهان، بازار دستخوش تغییر شود.

به گفته نیلی احمدآبادی، امروز ذهنیت قبلی در این ارتباط که دانشگاه مامور تامین و پرورش منابع انسانی است، تغییر کرده و باید ظرفیت‌های متفاوتی مانند کمک به توسعه و رفع چالش‌های جامعه را در دانشجویان تقویت کرد.وی خاطرنشان کرد: باید سه مقوله اقتصاد ملی، صنعت و دانشگاه در کنار هم قرار بگیرند و دانشگاه تهران نیز در این ارتباط سعی کرده تا با ایجاد پارک علم و فناوری، برای تبدیل ایده‌ها به کسب و کار تلاش کند.

رئیس دانشگاه تهران گفت: امروز یونیدرو اجرا‌کننده یکی از مسوولیت‌های اجتماعی است که دانشگاه تهران دنبال می‌کند و در این پیوند، سعی می‌شود ابتدا بازار و دانشگاه را به درستی درک و سپس بر مبنای آن برنامه ریزی داشته باشیم.

وی گفت: دانشگاه تهران با همه توان آماده حمایت از ایده‌های جدید است و این مهم با تبدیل ایده‌ها به کسب و کارهای سودآور دنبال می‌شود تا افراد به‌جای یافتن شغل، خود آفریننده شغل باشند.

غلامرضا ملاطاهری، مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو و دبیر نخستین جشنواره ایده‌های ارزش آفرین معدن و صنایع معدنی نیز در مراسم اختتامیه این جشنواره که در ایمیدرو برگزار شد، گفت: جشنواره اینوماین می‌تواند بستری مناسب برای خلق ایده و تبدیل آن به فناوری، تجاری‌سازی و ورود به فضای کسب و کار را فراهم کند.

وی افزود: تعداد ایده‌های ارسالی به جشنواره ۱۱۴ ایده بود که بخش معدن و صنایع معدنی با ۵۱ ایده بیشترین میزان ایده‌های ارسالی را به خود اختصاص داد و پس آز آن به ترتیب اشخاص حقیقی ۳۳ ایده، شرکت‌های دانش بنیان ۱۹ ایده و دانشگاه‌ها ۱۱ ایده به جشنواره ارسال کردند.مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو خاطر نشان کرد: این جشنواره در ۶ محور برگزار شد و ۷۰ایده شامل ۱۵ ایده در محور فناوری‌های نوین اکتشاف، استخراج، نوآوری معدن و صنایع معدنی با تاکید بر فاوا، نانو و بایو، ۱۱ ایده در محور مدیریت انرژی و آب در معدن و صنایع معدنی، ۱۰ایده در محور ایمنی، بهداشت و محیط زیست در معدن و صنایع معدنی، ۱۲ ایده در محور محصولات نوین و کاربردهای جدید مواد معدنی، ۱۰ ایده در محور مدیریت پسماند و باطله معدن و صنایع معدنی و ۱۲ ایده در محور خدمات پشتیبان زنجیره معدن و صنایع معدنی به مرحله داوری جشنواره راه پیدا کردند.

وی گفت: از بین ایده‌های راه یافته به جشنواره ۱۰ ایده برگزیده شده است که امیدواریم با معرفی این ایده‌ها به صندوق جسور بتوانیم بستر مناسب برای رشد، توسعه و اعتلای فناوری فراهم کنیم.در این مراسم همچنین برندگان ۱۰ ایده برتر جشنواره ایده‌های ارزش آفرین معدن و صنایع معدنی که از میان ۱۰۰ طرح برگزیده هیات داوران انتخاب شده بودند، با حضور مهدی کرباسیان، رئیس هیات‌عامل ایمیدرو و محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران لوح تقدیر و جایزه گرفتند.

۱۳۸ ایده نو در موضوعات باطله برداری معدنی، محیط زیست و ارتقای فناوری در جشنواره ایده‌های ارزش آفرین معدن و صنایع معدنی ایران ارائه شد که از سوی ایمیدرو، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، صندوق جسورانه سرمایه‌گذاری و همچنین صندوق‌های پیش بینی شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت می‌شوند.

 

نظر شما