شناسهٔ خبر: 26734638 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پایِ رهبران حزب سیاسی «نواز شریف» به پرونده ای جنایی کشیده شد

مقامات پاکستان پای رهبران و اعضای کلیدی حزب «مسلم لیگ» را به یک پرونده جنایی گشودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ۱۰ روز مانده به برگزاری انتخابات مهم و حساس پارلمانی در پاکستان، مقامات این کشور پای رهبران و شماری از اعضای کلیدی حزب متبوع «نواز شریف» نخست وزیر سابق و بازداشتی پاکستان را به یک پرونده جنایی باز کردند.

موضوع این پرونده، راهپیمایی است که در روز سیزدهم ژوئیه به رهبری حزب «مسلم لیگ پاکستان» سازماندهی شده بود. همزمان با برگزاری این راهپیمایی، نواز شریف به محض ورود به پاکستان به همراه دختر خود در فرودگاه لاهور بازداشت شد.

در رونوشتِ نخستین گزارش اطلاعاتی(FIR) - که نشانه باز شدن رسمی یک پرونده جنایی است- نام «شهباز شریف»، برادر نواز شریف و رهبر حزب مسلم لیگ پاکستان و شماری دیگر از اعضای کلیدی این حزب ذکر شده است.

سرپرست وزارت داخله استان پنجاب به خبرگزاری رویترز گفت که علیه رهبران حزب مسلم لیگ پاکستان اقدام قانونی انجام می شود، «اما تا پیش از انتخابات، هیچ فردی بازداشت نخواهد شد».

گفتنی است که شهباز شریف روز جمعه راهپیمایی با حضور دهها هزار تن از مردم پاکستان در سرتاسر شهر لاهور برگزار کرد. هدف شهباز شریف از برگزاری این راهپیمایی ارسال این پیام به رقبا بود که حزب تحت رهبری او همچنان در انتخابات ۲۵ ژوئیه پیشتاز است.

شایان ذکر است که رسانه های محلی پاکستان روز جمعه گزارش دادند که «نواز شریف» نخست وزیر پیشین این کشور و دخترش، «مریم» در بازگشت به پاکستان به محض ورود به فرودگاه شهر لاهور توسط نیروهای پلیس بازداشت شدند.

شریف که عصر روز جمعه با هواپیما از لندن، پایتخت انگلیس به مقصد لاهور، دومین شهر بزرگ پاکستان سفر کرده بود؛ به دلیل مجرم شناخته شدن در یک دادگاه مبارزه با فساد در محل فرودگاه لاهور بازداشت شد.

این دستگیری به مثابه لطمه ای به حزب متبوع شریف- پاکستان مسلم لیگ- است که در انتخابات سراسری بیست و پنجم ژوئیه رقابت می کند؛ حزبی که اعضای آن معتقدند قربانی توطئه های سیاسی مخالفان خود در جریان رقابتهای انتخاباتی شده اند.

گفتنی است که دادگاه مبارزه با فساد پاکستان هفته گذشته در یک حکم تاریخی، نواز شریف را به دلیل عدم ارائه مدارکی دال بر وجود یک منبع مالی مشروع  برای خرید مجموعه ای از آپارتمانهای گرانقیمت در لندن مجرم شناخت.

طبق این حکم دادگاه، نواز شریف که سه دوره نخست وزیر پاکستان بود، به ۱۰ سال حبس و ۱۰.۵ میلیون دلار جریمه و دختر وی نیز به ۷ سال حبس و پرداخت ۲.۶ میلیون دلار جریمه محکوم شدند.

نظر شما