شناسهٔ خبر: 26734627 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

اظهارات جالب ترامپ از ملکه تا مرد موشکی

پیرس مورگان، روزنامه‌نگار انگلیسی که دوستی دیرینه‌ای با دونالد ترامپ دارد، وارد هواپیمای "ایر فورس وان" ریاست جمهوری آمریکا شد تا نظر واقعی ترامپ را درباره پوتین، بریگزیت، کیم جونگ اون و ملکه جویا شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

این خبرنگار دیلی میل و آی تی‌وی نوشته است: «با صدای دستیار ترامپ توجهم جلب شد: "متاسفم آقای مورگان، اما شما نمی‌توانید در آن صندلی بنشینید. تنها رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا می‌تواند در آن صندلی بنشیند." وارد اتاق وضعیت ایر فورس وان شدم، هواپیمایی که برای جابجایی قدرتمندترین فرد روی زمین در جهان استفاده می‌شود. هانا، دستیار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که وظیفه‌اش اسکورت من به اطراف بود، خیلی مودب و در عین حال جدی بود. او با اشاره به صندلی‌های اطراف میز اتاق وضعیت گفت: "می‌توانید روی یکی از آنها بنشینید. صندلی‌ها چرخان هستند."

اتاق وضعیت

قطعا آنها می‌چرخند. دکمه‌ای را روی چرم مجلل صندلی فشردم تا به سمت جایی که رئیس‌جمهوری آمریکا قرار بود به زودی در آنجا بنشیند برگردم و داشتم تصور می‌کردم که وقتی اوضاع متشنج باشد وضعیت این اتاق چه شکلی است. این همان اتاقی است که وقتی ایر فورس وان دستور گرفت تا پس از حملات ۱۱ سپتامبر جورج بوش، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا را به محل امنی منتقل کند، مذاکرات بحران در آن تشکیل شد چرا که این نگرانی وجود داشت که کاخ سفید هم مانند مرکز تجارت جهانی و پنتاگون هدف قرار بگیرد.

مقابل صندلی رئیس‌جمهوری آمریکا، در آن سر میز، تلویزیون بزرگی بود که می‌توانست او را مستقیما به اتاق وضعیت کاخ سفید متصل کند یا برای سخنرانی با مردم مورد استفاده قرار بگیرد. وقتی رئیس‌جمهوری آمریکا با این هواپیما پرواز می‌کند، این پرواز اتوماتیک به کانون قدرت جهانی تبدیل می‌شود. اطراف اتاق گشتی زدم و به جزئیات ریزی دقت می‌کردم که می‌توانست تحت تاثیر قرار دهد، شگفت‌زده کند یا خیلی ساده سرگرم کننده باشد.

زیر تلویزیون سه ساعت دیجیتال است که همزمان ساعت واشنگتن دی‌سی، زمان محلی و زمان مقصد را نشان می‌دهد. سمت راست تلویزیون، صندلی راحتی چرم قهوه‌ای است و دو گوشی تلفن فوق پیشرفته پشت آن قرار دارد. سوال کردم: "می‌توانم گوشی را بردارم و به کسی زنگ بزنم؟" دستیار دیگری با قاطعیت پاسخ داد: "خیر" و گفت: "به آن تلفن‌ها دست نزنید... لطفا. ممنون آقا." در لحن تمام کارکنان ترامپ، تهدید مودبانه‌ای به چشم می‌خورد. کنار تلفن‌ها یک منو چرم مشکی از لیست غذاهای آن روز بود. آشپزخانه و سرآشپز هواپیما، به رئیس‌جمهوری آمریکا اطمینان می‌دهد که هر ساعت از شبانه‌روز هر آنچه بخواهد با بهترین کیفیت فراهم است.

فست فودی در کار نیست

غذاهای محبوب دونالد ترامپ در منو نیست؛ نه از کی اف سی و مک دونالد خبری هست و نه سیب زمینی سرخ کرده که از محبوب‌های رئیس‌جمهوری آمریکا هستند. آخرین باری که او را در داووس دیده بودم گفته بود که از زمان ورود به کاخ سفید تلاش می‌کند تا غذاهای سالم‌تری بخورد. پس شام امشب، سالاد خیار تایلندی، ماهی سالمون تایلندی با سس شیرین و تارت لیمویی است. همچنین یک سری نوشیدنی هم هست. رئیس‌جمهوری آمریکا الکل مصرف نمی‌کند پس این بدین معناست که او نوشیدنی رژیمی را ترجیح می‌دهد. در اتاق سبدی از شیرینی‌ها شامل شکلات‌ها و بسته‌های ویژه‌ای از ام & ام مخصوص ریاست جمهوری که امضای ترامپ پشت آن بود، دیده می‌شد. پرسیدم: "می‌توانم بردارم؟" دستیار ترامپ خندان بسته بزرگی از ام & ام و بسته‌های بازی ایر فورس وان به من داد.

فرودگاه استانستد لندن در قُرق نیروهای امنیتی است. زمانی که رئیس‌جمهوری آمریکا در سفر است، تا زمانی که داخل تشکیلات اطراف او نباشید متوجه بزرگی و حجم واقعی آن نخواهید شد. پیش از رسیدن به سنگفرش، از چهار گیت بازرسی گذشتم.

۳۰۰ مامور سرویس مخفی

همه جا عوامل سرویس مخفی و افسران پلیس انگلیس به چشم می‌خورد. این چهارمین مصاحبه من با ترامپ است. قبلا با کلینت هیل، مامور سرویس مخفی دوران ترور جان اف کندی، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا مصاحبه کردم. در آن روز تعداد نیروهای سرویس مخفی فقط هشت تن بود. امروز تعداد آنها برای رئیس‌جمهوری آمریکا ۳۰۰ تن است. قدم روی سنگفرش گذاشتم و نگاهم به ایر فورس وان افتاد. دستیار ترامپ مکررا توصیه می‌کرد: هر چه می‌خواهید سریعتر بردارید چون وقتی ایر فورس وان از "ویندزور کسل" بلند شود، اوضاع خیلی سریع پیش می‌رود.

بالای پلکان هواپیما که رسیدم، نتوانستم مقاومت کنم؛ برگشتم و دست تکان دادم. بعدا به من گفتند که این نقض پروتکل‌هاست چون فقط رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند این کار را انجام دهد. وارد شدم و گروه کوچکی از پرنسل یونیفوم‌ پوش را دیدم که در تکاپو بودند. همه چیز کاملا تمیز بود. هانا اطلاع داد که ترامپ ۲۵ دقیقه دیگر می‌آید و مرا به اتاق وضعیت برد و از تیم آی تی‌وی خواست تا دست بجنبانند.

هیچ هواپیمایی تا زمان برخاستن ایر فورس وان اجازه ورود یا خروج نداشت. تصاویری گرفتیم. دستیار ترامپ به سرعت وارد شد و گفت که باید وسایل اضافی از اتاق خارج شود. وسایل اضافی ما را بردند. متوجه بیرون هواپیما شدم که دسته‌ای خودرو به سمت هواپیما آمدند. تعداد زیادی از کارمندان ریاست جمهوری و کادر مطبوعاتی کاخ سفید حضور داشتند. وودی جانسون، سفیر جدید آمریکا در انگلیس که در سکونتگاهش میزبان ترامپ بود، به همراه همسرش وارد شد و اکنون با ترامپ برای گذراندن تعطیلات به زمین گلف ترنبری ترامپ در اسکاتلند می‌رفتند.

اعلام شد که پنج دقیقه تا ورود ترامپ باقی مانده است و همین جنب و جوش حاضران را افزایش داد تا اطمینان حاصل کنند همه چیز رو به راه است. از پنجره هواپیما دیدم که یک سری بالگردهای "مارین وان" کنار ایر فورس وان به زمین نشستند. یک دقیقه بعد ژنرال جان کلی، رئیس دفتر ترامپ به اتاق وضعیت آمد و پرسید که چقدر با ترامپ زمان می‌خواهم. گفتم: "هر چه بیشتر، بهتر."

ملکه و بانوی اول

دونالد ترامپ آمد. حال و احوال کردیم و از ملکه پرسیدم. گفت: خوب، خیلی خوبم. ملکه هم عالی است! او زن فوق‌العاده‌ای است؛ یک عالمه انرژی و تیزهوشی و ذکاوت. او فوق‌العاده است! یک بانوی فوق‌العاده و زیبا! واقعا باعث افتخار است که او را دیدم. داشتن ملکه‌ای مثل او عالی است. او (ملانیا ترامپ) هم فوق‌العاده است.

۱۵ دقیقه زمان داشتم و با بهره‌وری از تجارب گذشته‌ام تصمیم گرفتم تا بیشترین تعداد سوال را بپرسم تا طیف گسترده‌ای از پاسخ‌ها را به دست آورم. اکنون که او رئیس‌جمهوری شده است، پاسخ‌های او اهمیت دارد. دوستی دیرینه ما باعث شد که من تنها روزنامه‌نگار تلویزیونی انگلیسی باشم که چهار بار (دو بار در دوره نامزدی و دو بار در سمت ریاست جمهوری) با او مصاحبه می‌کنم. در نهایت گفت‌وگویمان ۳۰ دقیقه ادامه داشت و شامل مسائل مختلف و افراد متفاوتی از ترزا می، ملکه، ولادیمیر پوتین و کیم جونگ اون گرفته تا مساله سقط جنین و مهاجرت را شامل شد.

پرسیدم وقتی به سمت ملکه می‌رفتید به چه فکر می‌کردید. گفت: خب اول از همه به مادرم فکر کردم. مادرم خیلی وقت پیش فوت کرد و از طرفداران ملکه بود. از نظر او ملکه زنی باوقار و فوق‌العاده بود و قطعا دوست داشت این صحنه را ببیند. گفت‌وگویمان بسیار ساده بود. ما حس بسیار بسیار خوبی داشتیم.

پرسیدم حس کردید که ملکه شما را دوست دارد؟ گفت: "خب نمی‌خواهم جای او صحبت کنم اما من او را خیلی دوست دارم. خب معمولا اینطور است اما خب من او را خیلی زیاد دوست دارم." ترامپ گفت که ملکه انگلیس نام تمام روسای جمهوری آمریکا را که با آنها دیدار داشته به او گفته است.

درباره بریگزیت هم پرسیدم. گفت که درباره بریگزیت هم گفت‌وگو کرده و ملکه گفته است "این خیلی خیلی مشکل پیچیده‌ای است". ترامپ افزود: حق هم دارد و گمان می‌کنم هیچکس نمی‌دانست که این مساله چقدر سخت می‌شود. همه فکر می‌کردند خیلی ساده باشد، می‌مانیم یا نمی‌مانیم یا اینکه بگذارید ببینیم چه می‌شود!

به ترزا می "یک گزینه" دادم

کنجکاو بودم که آیا ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس پس از دیدارهای خصوصی نظرش را درباره بریگزیت تغییر می‌دهد یا خیر. ترامپ گفت: "نه. موضع من تغییری نکرده است و بریگزیت انتخاب آنهاست. اگر شما با خانم نخست‌وزیر صحبت کنید به شما می‌گوید که این بریگزیت است، اینطور بوده است و قطعا چیزهایی را از دست می‌دهیم. گمان می‌کنم اوضاع برای انگلیس بدتر از ما باشد چون اوضاع ما خوب است و اوضاع اقتصادی مناسبی داریم و در مجموع وضعیت فوق‌العاده‌ای است و به عنوان یک کشور، بهترین آمارها را داریم. اگر بشود، ما معامله فوق‌العاده بزرگی انجام می‌دهیم. برخی می‌گویند ترامپ سیاست اول آمریکا را دنبال می‌کند اما شما هم سیاستتان شبیه ماست، بقیه کشورها هم باید اول منافع خودشان را دنبال ‌کنند." رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه گفت که حین گفت‌وگوهای خصوصی به ترزا می پیشنهادی درباره اتحادیه اروپا داده است اما جزئیات آن را بیان نکرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: گمان می‌کنم بشود توافق تجاری عالی داشت و هیچ تردیدی ندارم. به چنین چیزی می‌رسیم. با این حال آنها حق دارند که درباره توافق با آمریکا تصمیم بگیرند.

تاثیر "غم‌انگیز" بر اروپا از مهاجرت گسترده

دونالد ترامپ همچنین افزود: "گفتم که بریگزیت به دلیل خاصی اتفاق می‌افتد؛ مهاجرت. گمان می‌کنم انگلیسی‌ها نمی‌خواهند هر کسی درکشورشان باشد. گمان می‌کنم آنچه در سراسر اروپا رخ می‌دهد بسیار ناراحت‌کننده است."

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که آمریکا از مهاجران تشکیل شده است. ترامپ در این زمینه هم گفت: بستگی دارد. به اینکه آن افراد چه کسانی هستند، چه تحصیلات و مهارتی دارند. به خیلی چیزها بستگی دارد. اوضاع را می‌بینم. در جاهایی که قبلا اصلا جرم نبود، شاهد وقوع جرم هستیم. نمی‌خواهم به کشور خاصی اشاره کنم. برخی از کشورها نمی‌خواهند مهاجران را بپذیرند و آنها از طرف اتحادیه اروپا واقعا تحت فشارند. به عنوان مثال مجارستان. اکنون مساله سختی شده و بر پایه انسان‌دوستی شما باید کاری انجام دهید و با این حال این موضوع اروپا را تغییر می‌دهد و این تغییر بسیار جدی است. ببینید در پاریس و لندن چه شد. اروپا در حال تغییر است اما نه در جهت مثبت. من رئیس‌جمهوری اروپا نیستم، من رئیس‌جمهوری ایالات متحده هستم و ما قوانین مرزی سختی داریم و ما یک مشکل متفاوت دیگر داریم اما به جهاتی شبیه است.

ترامپ درباره اعتراضات لندن هم گفت: "برخی از آنها طرفدار من هستند. تعداد بسیاری از مردم هوادار من هستند." به او گفتم که برخی از مردم به سیاست او در جداسازی کودکان مهاجر از والدینشان اعتراض دارند. ترامپ اما گفت: "این سیاست من نبود. اوباما هم همین سیاست را داشت. در واقع آنها تصاویری از کودکان جدا شده نشان دادند و گفتند که آیا چنین چیزی وحشتناک نیست؟ این تصاویر برای ۲۰۱۴ بود!"

پرسیدم به عنوان پدر پنج فرزند آیا لحظه‌ای بود که ترامپ به این تصاویر نگاه کند و فکر کند که اتفاق درستی رخ نمی‌دهد. گفت: "حق با شماست و برای همین دستور اجرایی صادر کردم تا آنها با هم باشند." پرسیدم آیا از اجرای این سیاست متاسف شدید. پاسخ داد: "تمام کارم این بود که از قانون اطاعت کردم. والدینی که به زندان رفتند غیر قانونی وارد شده بودند. اکنون کسانی که غیر قانونی می‌آیند، کودکانشان کنارشان است و این تبعاتی دارد اما هنوز هم ایده جدا کردن کودکان را دوست ندارم."

سر و کله زدن با "مردک موشکی" و پوتین "ظالم"

رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در فنلاند دیدار می‌کند. چند هفته پیش از آن هم او دیداری قابل توجه با کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی در سنگاپور داشت. پرسیدم آیا سیاست ترامپ معامله با افرادی است که به عنوان دشمن شناخته می‌شوند؟ گفت: "خواستار برقراری صلحم. خیلی‌ها فکر می‌کردند وقتی من رئیس‌جمهوری آمریکا شوم جنگ رخ می‌دهد. خب حالا ببینید که از شر جنگ‌ها راحت شدیم. ما در واقع در حال خروج از جنگ‌ها هستیم."

پرسیدم آیا به کیم جونگ اون اعتماد دارید؟ گفت: خب تمام چیزی که می‌توانم بگویم این است که رئیس‌جمهوری اوباما در سال‌های آخر فقط درباره کره‌شمالی حرف می‌زدند و همه اینطور بودند. من او را سرزنش نمی‌کنم. قصدم این است که بگویم این مشکل بزرگی بود؛ آن هم با اینهمه آزمایش موشکی و هسته‌ای. اما وقتی من آمدم رویکرد کاملا متفاوتی گرفتم و در ۹ ماه گذشته هیچ آزمایش موشکی‌ و هسته‌ای انجام نشده است.

پرسیدم آیا او (کیم جونگ اون) را دوست دارید؟ گفت: "خیلی خوب با او کنار آمدم. او خیلی باهوش است و شخصیت فوق‌العاده‌ای دارد، او بامزه و سخت است و مذاکره‌کننده خوبی است." گفتم او دیکتاتور ظالمی است. در جواب گفت: "بله هست. او ظالم است اما دیگران هم هستند. منظورم این است که با کسانی ارتباط داریم اما شما چنین چیزی را درباره آنها نمی‌گویید. منظورم این است که خیلی از کسانی که من با آنها در ارتباط هستم، افراد ظالمی هستند." آیا پوتین هم جزو این افراد است؟ گفت: "گمان می‌کنم که اینطور باشد اما می‌توانم نام کسان دیگری را هم بگویم. ببینید، اگر ما بتوانیم با روسیه کنار بیاییم، اتفاق خوبی است. من او (پوتین) را نمی‌شناسم. چند بار با او دیدار داشتم. او را در گروه بیست دیدم."

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: گمان می‌کنم ما بسیار خوب کنار بیاییم. کسی پرسید که آیا ما دوستیم یا دشمن؟ گفتم که بیان این مطلب هنوز خیلی زود است اما در حال حاضر رقیب هستیم اما برای ایالات متحده و انگلیس و سایرین، کنار آمدن با روسیه و چین و جاهای دیگر... چیز خوبی است نه بد. واقعا چیز خوبی است.

او درباره گمانه‌زنی بابت خروج از ناتو یا خروج نیروهای آمریکایی از اروپا گفت: اصلا نمی‌دانم چرا این سوال را می‌کنید. ناتوی امروز از ناتوی سال‌ها پیش بسیار محکم‌تر است و سال گذشته، از زمانی که من انتخاب شدم، ما ۳۴ میلیارد دلار مازاد جمع‌آوری کردیم. حال با افزودن این کار به سایر کارهایی که من انجام دادم، رئیس‌جمهوری پوتین باید به کارهایی که ما انجام داده‌ایم احترام بگذارد.

از او پرسیدم که جالب‌ترین مساله در رابطه با ایر فورس وان چیست. گفت: اینکه ایر فورس وان است! این هواپیما بهترین فناوری ارتباطی را دارد که من در عمرم دیده‌ام. ما سیستم‌های دفاعی داریم، ما همه چیز داریم.

ایر فورس وان خاص است. ۴۰۰۰ متر مربع است و طوری طراحی شده است تا به عنوان یک مرکز فرماندهی سیار استفاده شود و با یک اتاق پزشکی و یک پزشک دائم تکمیل می‌شود. می‌تواند در آسمان سوختگیری مجدد شود، فناوری آن به گونه است که می‌تواند در صورت لزوم روزها یا هفته‌ها پرواز کند. با این حال یکی از خدمه‌ها گفت که پروازها به ندرت بالای ۱۲ ساعت می‌شود. سرعت آن ۶۰۰ مایل در ساعت، تقریبا برابر سرعت صوت است و می‌تواند به ارتقاع ۴۵ هزار پا برسد. هفتاد صندلی دارد و در مقابل هر چیزی از سیگنال‌های الکترونیکی تا موشک‌های گرمایشی مقاوم است و حتی مقابل یک انفجار هسته‌ای تاب می‌آورد.

ترامپ تایید کرد که دوباره در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نامزد می‌شود. او گفت: "کاملا قصد انجام این کار را دارم. اینطور به نظر می‌رسد که همه می‌خواهند من این کار را انجام دهم اما هیچکس نمی‌داند وضعیت جسمانی و سایر مسائل چگونه خواهد شد. با این حال هیچ دموکراتی را نمی‌بینم که بتواند مرا شکست دهد. من همه آنها را می‌شناسم و کسی را نمی‌بینم. لیبرال‌ها هم نامزد خوبی ندارند." دونالد ترامپ همچنین گفت که در جنگ با اخبار جعلی عاشق توئیتر است. او گفت: توئیتر را یکی از از اشکال ارتباطی مدرن امروز می‌دانم.

بعد از مصاحبه هدیه‌ای به ترامپ دادم. یک دامن مردانه اسکاتلندی از نوع ویژه. ترامپ به خاطر مادرش احساس وابستگی زیادی با اسکاتلندی‌ها دارد. با او دست دادم و گفت:‌ حالا از هواپیمای من پیاده شو پیرس! دیرمان شد.»

 

 

نظر شما