شناسهٔ خبر: 26734072 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پاسخ به عضو کمیسیون بهداشت مجلس؛

مستندات گران شدن داروی پیوند کلیه و تصویر فیش ها

انجمن حمایت از بیماران کلیوی، با انتشار فیش های مربوط به افزایش قیمت داروی پیوند کلیه، تکذیبیه عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را تکذیب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال خبری مبنی بر گران شدن داروی بیماران پیوند کلیه، یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، این ادعا را رد کرد.

محمد حسین قربانی عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در واکنش به ادعای رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی مبنی بر امتناع بیماران دیالیزی از عمل پیوند به دلیل افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت داروهای پیوند کلیه، اظهارداشت: انتشار این خبر که نرخ داروهای بیماران دیالیزی ۲۰۰ درصد افزایش یافته کاملا غیر کارشناسی است، چرا که انتظار می‌رود اگر این خبر صحت دارد در این مورد به مجلس گزارش داده شود که در پی آن قطعا با عاملان این اقدام برخورد خواهیم کرد.

وی یادآورشد: پیشنهاد می‌کنم افرادی که از جایگاه حقوقی خاصی برخوردار نیستند با این قبیل اظهارنظرها باعث تشویش افکار عمومی نشوند، چرا که در پی آن برخی رسانه‌ها نیز از این فضا بهره‌برداری‌های جناحی می‌کنند، بنابراین بهتر است بجای هر گونه اظهارنظری در جهت رفع مشکلات احتمالی به ارائه راهکار بپردازند.

به دنبال این اظهار نظر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، انجمن حمایت از بیماران کلیوی، بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است؛ در حالی که یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت داروی بیماران کلیوی را تکذیب کرده است، انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی با انتشار اسناد جدیدی از جزئیات رشد سرسام آور قیمت یک قلم داروی پر مصرف بیماران پیوند کلیه در سه ماهه اول امسال تا سقف ۳۰۰ درصد پرده برداشت.

بر اساس بیانیه انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی، این نماینده مجلس، در حالی منکر افزایش قیمت داروی بیماران کلیوی شده است که آنچه در روزهای گذشته از زبان رئیس  انجمن حمایت از بیماران کلیوی، درباره افزایش قیمت ۲۰۰ درصدی بیان شده است همان طور که در متن خبرها نیز وجود دارد مربوط به داروی راپامیون ویژه بیماران پیوندی بوده است نه بیماران دیالیزی، اگر چه داروهای بیماران دیالیزی نیز در چند ماه اخیر با افزایش قیمت روبرو بوده است.

انجمن حمایت از بیماران کلیوی برای شفاف سازی و افزایش اطلاعات مردم، مسئولان و به خصوص این نماینده مجلس اعلام می کند که داروی «راپامیون»تولید داخلی ندارد. بر اساس فاکتور های موجود این دارو در اسفند ۹۶ به قیمت ۱۱ هزار تومان به فروش می رسید که سهم بیماران پیوندی از این رقم تنها ۱۰۰۰ تومان بود. با توجه به اینکه هر بیمار پیوندی باید روزانه ۲ عدد قرص مصرف کند بنابراین بیماران ماهیانه مبلغ ۶۰ هزار تومان  برای این دارو هزینه می کردند. اما متاسفانه پس از تعطیلات نوروز امسال ، قیمت این دارو چند برابر شد و به دلیل اینکه شرکت های بیمه حاضر به افزایش تعرفه فرانشیز خود نشدند سهم بیماران به صورت ماهیانه به ۳۲۴ هزار تومان افزایش یافت که نشان دهنده رشد دستکم ۳۰۰ درصدی هزینه دارو است. در بیانیه انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران همچنین آمده است: این افزایش قیمت در ماه خرداد سالجاری به صورتی چشمگیر بوده که اسناد پیوست نشان دهنده رشد سرسام آور قیمت ها است. لذا این انجمن با قدمت ۴۰ ساله ، دارا بودن حدود ۲۰۰ شعبه در سراسر کشور که ۱۰۰ هزار بیمار کلیوی را تحت پوشش خود داشته و سالانه ۲۵۰۰ عمل پیوند کلیه را انجام می دهد وظیفه خود می داند که ضمن رسیدگی به تمامی امور بیماران، در شرایط سخت، صدای فریاد و مظلومیت این بیماران را به گوش مسئولان برساند.

نظر شما