شناسهٔ خبر: 26733922 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

آرمان: دولت باید بپذیرد مسیر اقتصادی را اشتباه رفته است

دولت در به وجود آمدن شرایط فعلی اقتصادی مقصر است و باید ضمن پذیرش اشتباهات، به اصلاح آنها بپردازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه آرمان از روزنامه‌های حامی دولت به قلم سید حمید حسینی نوشت: نکته مهم این است که دولت واقعاً در به وجود آمدن شرایط فعلی بازار مقصر و سوء مدیریت برخی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها کاملاً مشهود است. گرچه در زمان دولت اصلاحات یا در دولت مرحوم هاشمی نیز شاهد این بحران‌ها بودیم، اما این دولت‌ها و رؤسای آن با برنامه، مدیریت و نوسازی دستگاه‌ها و شاکله دولت تغییرات مثبتی را ایجاد کردند.

در سال‌های ۶۹ و ۷۰ این نحوه مدیریت آیت‌الله هاشمی بود که تحولات مثبتی در اقتصاد کشور به وجود آورد و رشد اقتصادی دو رقمی شد، اما از سال ۷۱ به بعد چون در روابط خارجی دچار تشنج و مشکلاتی مثل ماجرای میکونوس شدیم و اشتباهات مدیریتی که در بانک مرکزی و وزارت بازرگانی آن زمان اتفاق افتاد کشور در سال ۷۳ در بازار ارز و اقلام اساسی مورد نیاز مردم دچار مشکل شد.

بنابراین دولت مجبور شد سیاست «تثبیت» را اجرا کند، اکنون همان جریانات در حال تکرار شدن است و قطعاً دولت مقصر این اوضاع است. شاهدیم که اکنون رشد نقدینگی تقریباً سه برابر دولت قبل شده که این خود عامل بروز بحران شده است. این یعنی دولت دارای نقص و ایراد بوده و مدیریت بانک مرکزی درست و کارآمد نبوده است.


روزنامه آرمان همچنین در تحلیل دیگری نوشت: شرایطی وزرای اقتصادی دولت نه‌تنها برنامه‌ای برای خروج از وضعیت فعلی ارائه نمی‌دهند بلکه افرادی مانند شریعتمداری در قامت وزیر صنعت رسما اعلام می‌کند دستور رئیس‌جمهور را اجرا نخواهد کرد و ثبت سفارش‌کنندگان را افشا نمی‌کند. او از بیان تصمیمش برای عدم ورود به جنگ اقتصادی ابایی ندارد و تاکید می‌کند که «می‌خواهیم به جنگ اقتصاد کشور برویم و اقتصاد را به هم بریزیم». در سوی دیگر نمایندگان مجلس تاکید دارند که تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند و رئیس‌جمهور را برای تغییر رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد ‌تحت فشار قرار می‌دهند.


ضعف اقتصادی دولت واضح است و در همین راستا بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی به رئیس‌جمهور برای ترمیم تیم اقتصادی هشدار داده بودند. وزرا و مسئولان اقتصادی مشی جدا از هم و عدم هماهنگی دارند و توصیه‌های رئیس‌جمهور را هم جدی نمی‌گیرند.

به زعم این وزرا و مدیران نباید از روش‌های فوری برای بهبود وضعیت اقتصادی استفاده کرد بلکه باید نرم و دور از توسل به روش‌هایی تجربه شده در گذشته بهره برد. عملکرد تیم اقتصادی دولت ناموفق بوده است و برخی انتقادات با منطق همخوانی دارد به عنوان نمونه مسعود کرباسیان در جامه وزیر اقتصاد نسبتی با این علم ندارد و رشته تحصیلی‌اش، مدیریت و برنامه‌ریزی بوده است.

بنابراین نباید در اندازه یک مدیر با مدرک دکتری اقتصاد از او انتظار برنامه‌ریزی برای عبور از بحران‌ها را داشت. موضوع دیگر که موجب سردرگمی دولت و انتقادات زیاد به تیم اقتصادی شده عدم شفافیت است یعنی مشخص نیست برنامه اقتصادی تیم پاستور برای رفع مشکلات اقتصادی چیست و انتشار چند خبر درباره برنامه‌ریزی برای عبور از مشکلات با جیب و زندگی مردم سازگاری ندارد.

نظر شما