شناسهٔ خبر: 26733885 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی:

نقدینگی، تنها دغدغه بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار نیست

نمایندگی زنجان

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی گفت: مشکلات بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار فقط نقدینگی نیست، بلکه پاره‌ای از مشکلات درون‌کارگاهی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، کریم یاوری در کارگاه آموزشی بررسی مشکلات بیمه بیکاری که با مشارکت اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان، اداره‌کل تامین‌اجتماعی و اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای زنجان برگزار شد، شناسایی و رصد، پیگیری و بررسی و رسیدگی و حل و فصل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار را یکی از اولویت‌ها، فعالیت‌ها و اقدامات وزارت دانست و افزود: این مهم از اولویت‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان‌های و نیز کارگروه ملی به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه برای صیانت از نیروی کار، کارفرمایان، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و حفظ حیات بنگاه‌های اقتصادی و پایداری تولید و تثبیت اشتغال، رسیدگی و حل و فصل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار ضروری است، تصریح کرد: کارفرمایان، کارآفرینان و سرمایه‌گذارانی که بخواهند هرگونه تغییر یا بازسازی خط تولید و جابه‌جایی کارگاه و ماشین‌آلات به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید که در راستای سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت صورت داده و اصلاح ساختار انجام دهند، کارگران آنان در طول مدت زمان تغییر اقتصادی با مصوبه شورای‌عالی کار تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند.

این مسئول با تاکید بر اینکه مشکلات بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار فقط نقدینگی نیست، بلکه پاره‌ای از مشکلات درون‌کارگاهی و برون‌کارگاهی است، ادامه داد: مشکلات درون‌کارگاهی شامل بالا بودن هزینه‌های تولید، انباشت محصولات تولیدی، نیاز به اصلاح ساختار، اختلاف بین سهام‌داران، بعضا سوء مدیریت و ... و مشکلات برون‌کارگاهی نیز شامل رکود صنعت، تحریم‌ها، واردات بی‌رویه، قاچاق کالا، مطالبات از سایر سازمان‌ها و ... است.

یاوری با یادآوری اینکه پارسال بنگاه‌های اقتصادی از محل رونق تولید برای تثبیت اشتغال و بهینه کردن خطوط تولید و ادامه فعالیت حدود بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند، اظهار کرد: امسال نیز طرح رونق تولید برای واحدهای صنعتی و معدنی کوچک و متوسط اجرا می‌شود. همچنین بنگاه‌هایی که نیاز به بازسازی و نوسازی داشته و طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد اجرا و به آنان تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی افزود: هرگونه تغییر یا بازسازی خط تولید، جابه‌جایی کارگاه و ماشین‌آلات به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید در راستای سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت صورت پذیرد، اصلاح ساختار اقتصادی محسوب و با تصویب توسط شورای‌عالی کار حمایت موثر به‌عمل می‌آید. مدیران و کارفرمایان بنگاه‌های اقتصادی متقاضی اصلاح ساختار اقتصادی باید طرح خود را به تصویب وزارتخانه ذیرط برسانند. همچنین همه کارگران و کارکنان مشمول قانون کار و تامین‌اجتماعی در طول اصلاح ساختار اقتصادی، مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می‌شوند.

یاوری با اشاره به اینکه بیمه بیکاری یک حمایت اجتماعی است و تامین‌اجتماعی با دریافت حق بیمه مقرر به بیمه‌شدگان مشمول قانون کار و تامین‌اجتماعی که طبق مقررات قانون بیمه بیکاری بدون میل و اراده از کار بیکار می‌شوند، بیمه بیکاری پرداخت می‌کند، گفت: بیمه‌شدگان مشمول قانون کار و تامین‌اجتماعی که به دلیل بروز حوادث قوه قهریه و غیرمترقبه از قبیل سیل، زلزله، جنگ، آتش‌سوزی و ... بیکار می‌شوند، مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد.

این مسئول با بیان اینکه پیگیری برای اشتغال مجدد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در اولویت وظایف قانونی دست‌اندرکاران اجرای قانون بیمه بیکاری است، ادامه داد: پارسال حدود ۱۶ هزار نفر از مقرری‌بگیران بیمه بیکاری اشتغال مجدد پیدا کرده‌اند. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مکلف است آموزش مهارت‌های مورد نیاز بازار کار و نیز بازآموزی و تجدید مهارت کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری را در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و یا مراکز آموزش جوار کارخانجات فراهم کند.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی با اشاره به اینکه هزینه‌ آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقرری‌بگیران بیمه بیکاری از حساب بیمه بیکاری تامین و پرداخت می‌شود، تصریح کرد: پارسال حدود ۳۰ هزار مقرری‌بگیر به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای برای مهارت‌آموزی و بازآموزی و تجدید مهارت‌معرفی شده‌اند. هم‌اکنون نیز حدود ۲۲۱ هزار نفر از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند.

یاوری تاکید کرد: کارگران مجرد مشمول قانون بیمه بیکاری حداقل شش ماه و حداکثر ۳۶ ماه و کارگران متاهل و متکفل حداقل ۱۲ ماه و حداکثر ۵۰ ماه به نسبت سابقه کاری و بیمه‌پردازی می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند. ایام مقرری بیمه بیکاری جزو سابقه بیمه‌ای قابل قبول برای ایام بازنشستگی کارگران محاسبه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مقرری بیمه بیکاری برای کارگران مشمول از روز اول بیکاری قابل پرداخت بوده و کارگران مکلف‌اند ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحدهای تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی یا مشابه آن اعلام کنند، خاطرنشان کرد: کارآفرینان و کارفرمایان در همه واحدهای تولیدی، صنعتی، صنفی، خدماتی و کشاورزی برای بهره‌مندی از نیروی کار خود از مزایای قانونی نسبت به بیمه کردن کارگران اقدام کنند.


انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما