شناسهٔ خبر: 26733452 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تسهیل در امور گمرکی بین نخجوان و ایران بزودی با ایجاد پنجره واحد گمرکی

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما از باکو، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از تسهیل در امور گمرکی جمهوری خودمختار نخجوان با ایران با ایجاد پنجره واحد گمرکی در آینده نزدیک خبر داد.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نخجوان، «فرود عسگری» که در صدر هیئتی از مدیران گمرک ایران به جمهوری خود مختار نخجوان سفر کرده است امروز یکشنبه در دیدار با «واصف طالب اف» رئیس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان، مذاکره با مقامات این جمهوری خود مختار را موثر خواند و گفت: در هفته های آینده با عملیاتی شدن توافق های انجام شده میان دو طرف شاهد تغییرات محسوسی در تسهیل امور گمرکی خواهیم بود. 

وی افزود: یکی از توافق های حاصل شده در این سفر، ایجاد پنجره واحد گمرکی میان مردم و تجار دو کشور است که اجرای آن به ارتقای روابط گمرکی کمک خواهد کرد.
عسگری، اهمیت برگزاری نشست های متعدد بین مسئولین گمرک نخجوان و استان های شمال غرب ایران را یاد آور شد و گفت: روند تعامل و تسهیل امور گمرکی بین دو طرف بسیار خوب و الگویی در منطقه و جهان است.
وی همچنین مذاکرات اش با «صفر مهدی اف» رئیس کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان و «آصف محمد اف» رئیس کمیته دولتی گمرک نخجوان را برای بهبود شرایط تجارت و ترانزیت دوطرف بسیار موثر دانست.
رئیس مجلس عالی جمهوری خود مختار نخجوان هم در این دیدار از روابط گمرکی میان دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دو مرز مشترک با نخجوان ابراز خرسندی کرد و با اشاره به روند بسیار خوب روابط دو کشور و دیدار مکرر روسای جمهوری دو کشور، نقش مناسبات اقتصادی دو جانبه و به ویژه مسائل گمرکی را در روابط دو کشور مهم ارزیابی کرد.
وی، روند افزایش ساعات کار گمرک در مرزهای جلفا و شاه تختی و عملیاتی شدن پنجره واحد گمرکی و به دنبال آن تسهیل امور گمرکی میان دو طرف را در راستای منافع دو جانبه ایران وجمهوری آذربایجان دانست.
«منصور آیرم» سرکنسول کشورمان در نخجوان نیز در این دیدار، پیشرفت و ارتقاء امور گمرکی در سال گذشته را بسیار چشمگیر توصیف کرد و گفت: اراده سیاسی لازم میان دو طرف برای توسعه هر چه بیشتر همکاری ها وجود دارد.
وی تاکید کرد، اکنون مشکل بزرگ و قابل ذکری در گمرکات دو کشور وجود ندارد و روند کلی در جهت بهبود شرایط و ارتقاء زیرساخت های دو طرف قرار دارد.
در سفر رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران به نخجوان، عمده مسائل و نیازهای موجود در گمرکات مشترک بررسی شد. ایجاد پنجره واحد گمرکی، سرعت بخشیدن به تبادل الکترونیک اطلاعات، استفاده متقابل از توانمندی های یکدیگر، همکاری در زمینه مبارزه با قاچاق و طراحی دوره های مشترک به این منظور، بهبود شرایط ترانزیت و پیگیری توافقات انجام شده در کمیسیون مشترک اقتصادی در خصوص گمرکات از عمده مباحث مطرح در نشست های مشترک در این سفر بود.
در پایان این سفر تفاهم نامه ای برای پیگیری موضوعات توافق شده در این نشست به امضای روسای گمرکات دو طرف رسید.

نظر شما