شناسهٔ خبر: 26733231 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

ملادینف در غزه:

پایان دادن به مشکلات ساکنان نوار غزه ضروری است/ از تک تیراندازها می خواهم کودکان را هدف قرار ندهند!

هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد گفت: از دولت اسرائیل می خواهم در خصوص وقوع حوادث در نوار غزه منضبط تر عمل کند و از تک تیراندازها می خواهم کودکان را هدف قرار ندهند.

صاحب‌خبر -

العالم _ فلسطین اشغالی

نیکلای ملادینف هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد برای روند صلح خاورمیانه (اسرائیلی - فلسطینی) در نشستی خبری در غزه گفت: همانطور که می دانید اوضاع اقتصادی در غزه بسیار وخیم است، پول کمی در اختیار قرار دارد و برق کم است، اقتصاد در آستانه فروپاشی است و آب در وضعیت مناسبی قرار ندارد. ما نمی توانیم برابر وضعیت دو میلیون ساکن غزه که در چنین شرایط بسیار سخت زندگی می کنند ساکت بمانیم. همچنین وخامت اوضاع سیاسی و توقف روند آشتی فلسطینی را مشاهده کردیم. به نظر می رسد پایان این شکاف و اختلاف نزدیک شده است. باید این مذاکرات را که وحدت بین نوار غزه و کرانه باختری را باز می گرداند.

وی افزود: شما نمی توانید دولتی فلسطینی بدون غزه ایجاد کنید و همچنین نمی تواند تنها دولتی فلسطینی در غزه وجود داشته باشد. در کنار وخامت اوضاع انسانی و اوضاع سیاسی ، علاوه بر این وخامتی گسترده در زمینه امنیتی مشاهده کردیم. به همه کسانی که فرزندان خود را در هفته های گذشته از دست داده اند از جمله کارکنان پزشکی و خبرنگاران، تسلیت می گویم. حتی اگر یک کودک کشته شود بسیار زیاد است اما در هفته های گذشته کودکان زیادی کشته شده اند.

هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد تصریح کرد: امروز ما برابر وضعیتی بسیار پیچیده قرار گرفته ایم، دیروز در آستانه وقوع جنگی واقعی قرار داشتیم. همچنین تلاش های گسترده ای از سوي طرف های مختلف وجود دارد که یک بار دیگر از سایه جنگ دور شویم. این رویارویی است که هیچ کسی خواهان آن نیست و هیچ کسی تمایلی به آن ندارد و همه متضرر خواهند شد. فلسطینیان و غزه در یک دهه گذشته سه جنگ را شاهد بودند.

ملادینف ادامه داد: به درخواستی اشاره می کنم که به فلسطینی ها و به همه پدران کودکان در نوار غزه می گوید کمی تجدیدنظر کنید و تظاهرات مسالمت آمیز خود را حفظ کنید. از دولت اسرائیل نیز می خواهم در خصوص وقوع حوادث در نوار غزه منضبط تر عمل کند و از تک تیراندازها می خواهم کودکان را هدف قرار ندهند. به همه طرفها می گویم از پرتگاه دوری کنید. به همکارانم در جامعه بین المللی می گویم مردم غزه را فراموش نکنید و فلسطینیهایی را که نسلهاست بدون کشور زندگی می کنند فراموش نکنید و با ما در سازمان ملل متحد و همه کسانی که تلاش می کنند مشکلات را در اینجا در منطقه حل کنند همکاری کنید.

وی گفت: همه طرفها باید از هر اقدامی که منجر به وخامت اوضاع می شود خودداری کنند. ما تنها یک گام با رویارویی بزرگ فاصله داریم و همه طرفها باید یک گام به عقب بازگردند. ما امیدواریم در روزهای آینده تلاشهای ما برای مهار اوضاع و ایجاد فرصتی جدید ثمربخش باشد. من به دنبال این نیستم که تنها برای طرحها کار کنم ، من تنها به این مسئله توجه نمی کنم که نزد کشورهای کمک کننده بروم و از آنها بخواهم برای غذا پول بدهند بدون اینکه رویکردی آینده نگرانه برای این مردم داشته باشم. تنها رویکرد واقعی این است که اقداماتی صورت بگیرد و امنیت در نوار غزه برقرار شود و به آشتی فلسطینی بازگردیم و همچنین اوضاع انسانی در غزه اصلاح شود. اگر عملا این را محقق کنیم در واقع کار زیادی برای غزه انجام داده ایم. من امیدوارم از کمک همه فلسطینی‌ها و همه اسرائیلی‌ها که از این منازعه خسته شده اند برخوردار شویم، کسانی که زندگی در سایه صلح را خواستارند و نمی خواهند زندگیشان با شلیک موشک یا حملات هوایی در معرض خطر قرار بگیرد. من تاکید می کنم که سازمان ملل متحد غزه را ترک نخواهد کرد و حضور خود را در نوار غزه گسترش خواهیم داد تا تاثیر بیشتر و قدرت بیشتری برای کمک به فلسطینیها داشته باشیم. ما به همکاری برای نزدیک شدن بیشتر به همکارانمان در آنروا (سازمان امداد و اشتغال آوارگان فلسطینی ملل متحد) ادامه می دهیم و همانطور که می دانید آنها در بحران مالی بزرگی به سر می برند. یک بار دیگر تاکید می کنم آنروا تمام تلاش خود را برای کمک به این مردم به کار گرفته است و برای حل مشکل مالی و کمک به آوارگان فلسطینی در غزه و کرانه باختری، لبنان و سوریه و اردن تلاش می کنند.

خبرگزاری صداوسیما

نظر شما