شناسهٔ خبر: 26732807 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

توسعه رفاهی– اقتصادی زنجان پشت سدی از وعده‌های بی‌سرانجام

روزنامه جوان

پروژه‌های رفاهی- اقتصادی زنجان یکی پس از دیگری افتتاح می‌شوند و مسئولان و سرمایه‌گذاران وعده‌های متعددی حول افتتاح آن‌ها به مردم می‌دهند. با این حال تنها تعداد محدودی از این طرح‌ها رنگ سرخ ربان افتتاح را به خود می‌بینند و مابقی پشت سدی از وعده‌ها متوقف می‌مانند.

صاحب‌خبر -
پروژه‌های رفاهی- اقتصادی زنجان یکی پس از دیگری افتتاح می‌شوند و مسئولان و سرمایه‌گذاران وعده‌های متعددی حول افتتاح آن‌ها به مردم می‌دهند. با این حال تنها تعداد محدودی از این طرح‌ها رنگ سرخ ربان افتتاح را به خود می‌بینند و مابقی پشت سدی از وعده‌ها متوقف می‌مانند. از همین رو بعد از گذر از محدوده زمانی معین برای بهره‌برداری از پروژه‌های استان، استانداری ناچار به لغو مجوز آن‌ها و واگذاری مجددشان به سرمایه‌گذاران جدید می‌شود؛ مسئله‌ای که طی سال‌های اخیر توسعه رفاهی- اقتصادی زنجان را با مشکلات متعدد مواجه کرده است.
تکمیل نشدن طرح‌های رفاهی- اقتصادی در زنجان به معضلی لاینحل تبدیل شده‌اند. انبوهی از پروژه‌ها که تنها ضرب کلنگ آغازین طرح را به خود دیده‌اند و هیچ‌گاه زمانی برای افتتاح آن‌ها مشخص نشده است. از این رو سال‌هاست شهروندان زنجانی زمین‌هایی را با عنوان پروژه‌های عمرانی در نقاط مختلف استان مشاهده می‌کنند که در حد طرح‌های نیمه‌کاره باقی مانده‌اند و نتیجه‌ای برایشان نداشته است. مجتمع شهرک صنایع‌دستی و گردشگری نور، بیمارستان پرستو، پروژه تالار بزرگ شهر زنجان و پروژه‌های بزرگ و کوچک دیگری که همه در حد یک طرح نیمه‌کاره مانده‌اند، تنها بخش کوچکی از معضل استان هستند. زمین‌هایی که با نرخ دولتی در اختیار افراد حقیقی و حقوقی قرار گرفته‌اند تا احداث و عامل رفاه مردم باشند ولی هرگز محقق نشده‌اند.

پروژه‌های بی‌سرانجام
پروژه‌هایی همچون کتابخانه مرکزی زنجان، ورزشگاه ۱۵ هزارنفری، پروژه باستانی سبزه‌میدان و طرح گاوازنگ در کنار ده‌ها طرح دیگر در روستا‌ها همچنان منتظر اقدامی برای خروج از بلاتکلیفی و به بهره‌برداری رسیدن هستند. مجتمع شهرک صنایع‌دستی و گردشگری نور به عنوان یکی از همین پروژه‌های ناتمام شناخته می‌شود که در ورودی زنجان از سمت تهران در مساحت ۵/۸ هکتار توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حال احداث است. پروژه‌ای که کلنگ آن از سال ۹۱ بر زمین خورده و تا کنون پیشرفت چندانی نداشته است. در این راستا سرمایه‌گذار طرح هم از پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی آن خبر می‌دهد. این نیز در حالی است که بعد از گذر هفت سال در اردیبهشت سال گذشته در کارگروه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان به سرمایه‌گذار پروژه مجتمع شهرک صنایع‌دستی و گردشگری نور، شش ماه مهلت داده شد تا نسبت به تأمین منابع لازم برای پیشبرد پروژه و نیز سرعت بخشیدن به عملیات ساخت و ساز در فاز‌های چندگانه آن اقدام کند. استاندار زنجان در دوم اردیبهشت سال گذشته در خصوص پروژه شهرک صنایع‌دستی و گردشگری نور گفت: «تعلل و تأخیر در اجرای مجتمع شهرک صنایع‌دستی و گردشگری نور غیرقابل قبول است.» اسدالله درویش‌امیری افزود: «این طرح از مهم‌ترین طرح‌های حوزه صنایع‌دستی و گردشگری استان است و تأخیر در اجرای آن بر عهده دستگاه‌های اجرایی نیست و سرمایه‌گذار ملزم است اقداماتی را برای سرعت بخشیدن به روند اجرای آن انجام دهد.» با این حال این فرصت شش ماهه هم تمام شد و نتوانست محرکی برای اجرای پروژه شود. با وجود پیگیری‌های مکرر مسئولان و خبرنگاران، فرافکنی و تهدید جواب‌ها پیگیری شد. البته همانطور که گفته شد، مجتمع شهرک صنایع‌دستی و گردشگری نور تنها طرح به ثمر نرسیده نبود و سال ۹۱ زمین مورد نیاز برای احداث بیمارستان فوق‌تخصصی زنان و ناباروری ۶۴ تختخوابی پرستو هم به سرمایه‌گذاری دیگر واگذار شده بود. لازم به ذکر است که برای اجرای این طرح، سرمایه‌ای ۶۰۰ میلیارد ریالی پیش‌بینی شده بود که قرار بود ۵۰ درصد آن از طریق آورده نقدی به صورت ارزی و ۵۰ درصد دیگر با دریافت تسهیلات بانکی تأمین مالی شود.

لغو مجوز در صورت تأخیر
سرانجام بعد از گذشت یک سال دیگر، مهرداد سلطانی، معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری زنجان در اول خردادماه امسال در جلسه کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی استان زنجان گفت: «با توجه به اجرا نشدن مصوبات کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی توسط سرمایه‌گذاران، موافقت اصولی شهرک صنایع‌دستی و گردشگری نور و بیمارستان پرستوی زنجان لغو شد.» مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان هم با اشاره به وضعیت پروژه‌های حوزه گردشگری در زنجان گفت: «در این زمینه کار‌های زیادی صورت گرفته است.» یحیی رحمتی افزود: «یکی از موفقیت‌های ما در این زمینه، مربوط به مجموعه‌های بین‌راهی بوده است که در همین راستا یکی از مجموعه‌های ما که در کیلومتر ۲۳ جاده زنجان به تهران واقع شده، در حال افتتاح است.» وی در خصوص پروژه گردشگری نور نیز که عملیات اجرایی آن متوقف شده است، اظهار کرد: «مجری این طرح در دوره‌های مختلف تعهداتی را قبول کرده و این تعهدات به دلایلی اجرایی نشده بود و با توجه به اتمام قرارداد واگذاری از طرف اداره‌کل راه و شهرسازی باید تعیین تکلیف می‌شد که مجری نیز پارسال با پیگیری‌هایی که انجام شده، قرار شده بود که پروژه را در دو فاز اجرایی افتتاح کند.»

نظر شما