شناسهٔ خبر: 26732117 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مردم مقدونیه در مخالفت با پیوستن به ناتو تظاهرات کردند

بلگراد - ایرنا - برخی مردم مقدونیه روز یکشنبه در مخالفت با دعوت از این کشور برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تظاهرات کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از رسانه های خبری صربستان، در حالیکه با سازماندهی دولت مقدونیه در 15 شهر این کشور بخاطر دعوت از این کشور برای پیوستن ناتو جشن برگزار شده بود، در همین حال گروهی از شهروندان نیز در میادین و پارک های پایتخت و دیگر شهری های مقدونیه با در دست داشتن پلاکارت هایی با عنوان «ناتو مساوی با جنگ، خون، اشک و مرگ» در مخالفت با ورود کشورشان به ناتو تظاهرات کردند.
«زوران زائف» نخست وزیر مقدونیه در این مراسم گفت که این جشن برای اتحاد تمامی احزاب سیاسی به رغم اختلاف های آنها در راستای اهداف راهبردی کشور یعنی عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو است.
وی اختلاف های احزاب مقدونیه در مورد عضویت این کشور در اتحادیه اروپا و ناتو را ناچیز دانست.
برخی رسانه های مقدونیه با انتشار گزارش های به برگزاری این جشن اعتراض کردند.
رهبران کشورهای عضو ناتو در اجلاس این سازمان نظامی که در هفته گذشته در بروکسل برگزار شد به صورت رسمی از مقدونیه برای مذاکرات به منظور عضویت در ناتو دعوت کردند. البته این دعوت پس از توافق کامل میان اسکوپیه و آتن بر سر نام مقدونیه اجرایی می شود.
مقدونیه و یونان در ماه گذشته توافقی را امضا کردند که بر این اساس نام این کشور از مقدونیه به 'مقدونیه شمالی' تغییر خواهد کرد. مردم مقدونیه در همه پرسی که در آینده برگزار می شود می بایست نظر خود را در باره نام جدید کشور اعلام کنند.
مقدونیه و یونان 27 خرداد گذشته موافقت نامه تاریخی را در مکان ساحلی پرسپا در سواحل شمالی یونان در مورد حل اختلافات دو کشور بر سر نام مقدونیه امضا کردند.
بر اساس این موافقت نامه، اسکوپیه و آتن توافق کردند که نام مقدونیه (جمهوری سابق یوگسلاوی) به «جمهوری مقدونیه شمالی» تغییر و به این صورت راه برای این کشور در مسیر عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا هموار شد.
این توافقنامه در یونان و مقدونیه با مخالفت های گسترده ای مواجه شد. شهروندان مقدونیه با برگزاری تظاهرات مخالفت خود را با این توافقنامه نشان دادند.
کرواسی،اسلوونی، آلبانی، مونته نگرو، مجارستان، بلغارستان و رومانی در اروپای شرقی از اعضای ناتو به شمار می روند.
جمهوری مقدونیه شمالی با جمعیت حدود 2 میلیون و 46 هزار تن و مساحت 25 هزار و 713 کیلومتر مربع در شبه جزیره بالکان در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و مانند دیگر کشورهای برآمده از یوگسلاوی با معضلات اقتصادی فراوانی مواجه است.
اروپام**436*شبس*1613*

نظر شما