شناسهٔ خبر: 26731484 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

چهار جایگاه نقش‌آفرینی دختر در خانواده چیست؟

با اندک مطالعه تاریخ اسلامی، جایگاه والای حضرت معصومه (س) برای همگان روشن می شود. بانویی که مقبره اش در شهر قم، نعمتی برای کل ایران و منشأ خیر و برکت برای مسلمانان است.

صاحب‌خبر -

سرویس سبک زندگی فردا: حجت الاسلام و المسلمین مهدی ماندگاری کارشناس مذهبی در خصوص این بانوی مومنه گفت: حضرت معصومه (س) زیباترین جایگاه دختری را برای امام کاظم (ع) داشتند. هر دختری باید در چهار جایگاه نقش‌آفرینی کند. جالب این است که دختر در هر یک از این جایگاه‌ها که قرار می‌گیرد، جایگاه طرف مقابلش هم یک روزی نصیبش می‌شود. در ادامه به نقل از باشگاه خبرنگاران بخوانید.

 

چهار جایگاه نقش‌آفرینی دختر در خانواده چیست؟

 

وی افزود: اگر می‌گوییم جایگاه نخست دختر، فرزندی نسبت به پدر و مادر است، جایگاه مادری هم نصیبش می‌شود، اگر می‌گوییم جایگاه دوم دختر، خواهری نسبت به خواهر و برادرش است، به او نیز در مقابل خواهری هم نصیبش می‌شود. در جایگاه سوم نیز اگر می‌گوییم همسری برای شوهرش است، در مقابل نیز همان توقعات را هم از همسرش دارد و جایگاه چهارم که اگر می‌گوییم برای فرزندانش مادر می‌شود، یک روزی فرزند پدر و مادرش بوده است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: اگر ما در هر یک از جایگاه‌هایی را که داریم، به درستی انجام وظیفه کنیم، روزی که در نقطه مقابل آن جایگاه قرار بگیریم، خداوند انسان‌های قدرشناسی را در مقابل ما قرار می‌دهد. این مصداق ضرب‌المثلی است که می‌گویند آنچه که برای خود نمی‌پسندی برای دیگران مپسند و آنچه که برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند.

ماندگاری در خصوص جایگاه و وظایف دختر در خانواده اظهار کرد: باید دید دختر در جایگاه دختری‌اش چه وظایفی دارد، توصیه‌های دین آن است که دختر نسبت به پدر و مادر، مخصوصاً مادر، ادب و احترام را رعایت کند، اطاعت کند و خدمت کند؛ با این سه کار خود می‌تواند آرامش بخش پدر و مادر باشد تا روزی که در جایگاه مادر قرار می‌گیرد، فرزندانش نسبت به او اینگونه باشند.

وی ادامه داد: وجود نازنین حضرت معصومه (س) نسبت به امام رضا (ع) و حضرت زینب (س) نسبت به امام حسین (ع) بهترین ویژگی‌هایی یک خواهر و برادر را داشتند، این بزرگواران همفکر،‌همدل و همراه هم بودند. دختر ها می‌تواند، با خواهر و برادرهایش همفکری، همدلی و همراهی دینی داشته باشند. دختر ها سعی کند همان‌طور که امیرالمؤمنین (ع) درباره حضرت زهرا (س) می فرمودند باید زن و شوهر ها در بندگی خدا، کمک هم باشند، کمک حال همسرانشان باشند.

ماندگاری افزود: دختر در جایگاه مادری باید همانطور رفتار کند که دوست می‌داشت، یک روز پدر و مادرش آنگونه با او رفتار کنند. مادر با شیر دادن حلال و پدر با نطفه پاک سعی کند، سبب کمال فرزند باشد. باید بستری که برای فرزندان فراهم می‌کنند، بستر آرامش‌بخشی باشد و آنها را کمک کند که در مسیر تربیت دینی قرار گیرند.

وی در پایان اضافه کرد: حضرت معصومه (س) براساس همین رسالت، زیباترین جایگاه دختری را برای امام کاظم (ع) داشتند؛ به طوری که بنا بر نقلی، امام کاظم (ع) برای آرمششان،‌ از زندان به صورت طی‌الارض به مدینه رفتند که فاطمه معصومه (س) را زیارت کنند. بر این اساس هم پدر به دختر آرامش می‌دهد، هم دختر به پدر آرامش می‌دهد. حضرت معصومه (س) بهترین همراه برادرش امام رضا(ع) بودند. به مصلحت الهی نیز در جایگاه مادری و همسری قرار نگرفتند چون کفویی برای ایشان پیدا نشد.

نظر شما