شناسهٔ خبر: 26730893 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تسهیلات به مثابه مفر رهایی از بیکاری

به گزارش خبرنگار ایرنا، این در حالی است که به گفته مقامات ارشد استان سهم استان ایلام از مجموع اعتبار اشتغال روستایی و عشایری استان 900 میلیارد ریال، از اشتغال

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار ایرنا، این در حالی است که به گفته مقامات ارشد استان سهم استان ایلام از مجموع اعتبار اشتغال روستایی و عشایری استان 900 میلیارد ریال، از اشتغال فراگیر یک هزار و 130 میلیارد ریال است.
این در حالی است که علاوه بر این میزان اعتبارات استان در بخش اشتغال مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و همچنین اشتغال خانگی نیز سهم دارد که جذب بخش اعظمی از این ارقام تسهیلاتی در صورت نداشتن انحراف می تواند به مفری برای رهایی از بیکاری مردم استان شود.
در سالهای قبل در بخش های مختلف تسهیلاتی به بهانه اشتغال پرداخت شد اما به دلیل عدم مدیریت انحراف این تسهیلات رقم معنا داری بود به گونه ای که به جرات می توان گفت که اشتغال قابل توجهی از قبل پرداخت تسهیلات قبلی اشتغال ایجاد نشد.
هرچند همه مقامات ارشد و دستگاه های متولی اشتغال با همه توان تلاش خود را در جذب تسهیلات بکار بردند اما هدف بیشتر جذب تسهیلات بود که سرنوشت نهایی این اعتبارات جذب شده در سالهای قبل جز افزایش تورم و تداوم بیکاری و انباشت بدهی های بانکی چیز دیگری به دنبال نداشت.
در ابتدای سال جاری نیز زمزمه پرداخت تسهیلات در بخش اشتغال فراگیر با نرخ کامزد 16 درصد و اشتغال روستایی با کارمزد 6 درصد و اشتغال مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با نرخ 4 درصد بهره بانکی بر سر زبان ها افتاد و اکنون همه در تلاش و تکاپو برای جذب این تسهیلات هستند.
از آنجایی که تسهیلات اشتغال فراگیر و روستایی تسهیلات مدت داری هستند و پایان تیرماه به گفته مقامات استانی آخرین مهلت جذب این تسهیلات است اما آمار و اطلاعات گویای ضعف در جذب این منابع تسهیلاتی دارد به گونه ای که در نشست های متعدد ستاد تسهیل و اقتصاد مقاومتی همواره استاندار یا معاون هماهنگی امور اقتصادی عملکرد جذب تسهیلات روند کندی در پیش دارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام از جذب حدود 200میلیارد ریال تسهیلات اشتغالی روستایی و عشایری در استان خبر داد و گفت: امیدواریم با همکاری بانک های عامل روند جذب این تسهیلات شتاب بیشتری بگیرد و استان ایلام بتواند سهم قابل توجهی از آنرا در راستای ایجاد اشتغال مولد و پایدار روستایی استان جذب کند.
شکرالله شیرخانی اظهار کرد: با توجه به اینکه مهلت جذب این تسهیلات تا پایان تیرماه سال جاری است امیدواریم روند جذب آن شتاب بیشتری به خود گیرد.
شیرخانی از فرمانداران، دستگاه های مرتبط، کمیته فنی و کارشناسی و همچنین بانک های عامل خواست نسبت به تسریع روند جذب تسهیلات و معرفی طرح های قابل توجیه شتاب بیشتری دهند.
شیرخانی گفت: 9 هزار و 500 طرح در سامانه کارا تاکنون برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کرده اند که یک هزار و 420 طرح در کمیته های شهرستانی در دست بررسی و 118 طرح نیز در بانک ها در مرحله پیگیری و استعلام قرار دارند.
وی افزود: طرح های معرفی شده برای جذب تسهیلات روستایی در بخش های کشاورزی، دامپروری، زراعت، گلخانه ، صنعت، ، خدمات، صنایع تبدیلی و تکمیلی و آی سی تی هستند.
وی ادامه داد: بر اساس آئین نامه هیاتی برای نظارت بر روند اجرای طرح هایی که تسهیلات دریافت کرده اند تشکیل شده که در همه مراحل برای به سرانجام رساندن این طرح ها و ایجاد اشتغال مولد نظارت می کند.
وی افزود: بیشتر طرح ها به دلیل مشکلات بانکی مجریان آنها پس از ثبت از سیستم بانکی عودت داده می شود که این مساله روند جذب تسهیلات را تعیین تکلیف بدهی ها کند کرده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ایلام نیز با انتقاد از روند کند جذب تسهیلات اشتغال فراگیر و روستایی در استان گفت: با توجه به اینکه زمان جذب این تسهیلات محدود است باید چاره ای برای تسریع در روند جذب کیفی این تسهیلات اندیشیده شود.
ایوب درویشی، از فرمانداران خواست به عنوان رئیس شورای برنامه ریزی شهرستان مدافع طرحهای معرفی شده به بانک باشند و پیگیریهای لازم را با فعال شدن کمیته فنی انجام دهند.
وی تاکید کرد: هدف اصلی ما در تسهیل گری و تسریع در جذب این تسهیلات تنها جذب پول نیست بلکه اصلی ترین هدف ما ایجاد اشتغال مولد و پایدار است که بر اساس اسناد بالا دستی جذب این تسهیلات کمک موثری در رفع بیکاری مردم منطقه دارد.
وی از کمیته نظارت خواست که به صورت محتوایی و محسوس نظارت ویژ ای بر اعتبارات جذب شده داشته باشد تا ببیند آیا اشتغال ایجاد شده یا خیر؟
وی گفت: هرچیز که پایداری اشتغال ایجاد کند مورد حمایت است اما هدف اصلی ما جذب تسهیلات به صورت کیفی و ایجاد اشتغال پایدار است.
درویشی تاکید کرد: کمیته نظارت برای پیگیری مستمر و به سرانجام رساندن این طرح ها بر اساس آئین نامه تشکیل شده و در طول مسیر پرداخت آن نظارت دارد تا این طرح ها بدون انحراف و منجر به اشتغال پایدار شوند.
وی گفت: رصد و پیگیری لازم پرداخت تسهیلات و معرفی طرح از طریق سامانه کارا انجام می شود و مبنا برای همه دستگاه های اجرایی و بانک ها همین سامانه است و به منظور تحلیل محتوای این سامانه و آسیب شناسی طرح های ثبت نام شده به صورت هفتگی نشست های شورای اشتغال در استان تشکیل می شود.
وی بر تعیین تکلیف شدن پرونده های در دست بررسی تاکید کرد و افزود: دستگاه های تخصصی ارزیابی کلی از طرح ها را انجام دهند و با حفظ عدالت در تقدم و تاخر طرح ها، پروژه های دارای توجیه و با کیفیت را معرفی و حمایت کنند.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری ایلام گفت: افراد زیادی در سامانه کارا برای دریافتن تسهیلات ثبت نام کرده اند اما معوقات بانکی علت اصلی طرح های عودت داده شده است.
حیدر نعمتی گفت: با توجه به ساز و کاری که در پیش گرفته شده به این طرح ها سه الی چهار روز مهلت داده می شود که مجریان آنها نسبت به تعیین تکلیف معوقات بانکی خود اقدام کنند در غیر این صورت از دستور کار می شوند.
حیدر نعمتی اظهار کرد: از یک هزار و 446 طرح معرفی شده کمیته شهرستانی، کمیته استان 494 طرح با مبلغ 990 میلیارد ریال تایید کرده که اکنون 196 طرح با رقم 960 میلیارد ریال در دست بررسی هستند.
وی افزود: از آنجاییکه به اندازه 340 میلیارد ریال طرح معرفی نشده وجود دارد باید دستگاه های اجرایی طرح های بیشتری به سیستم بانکی ارائه دهند تا بتوان از این تسهیلات نیز استفاده کرد.
وی افزود: مدیران دستگاه ها در واگذاری طرح ها به بخش خصوصی اهتمام جدی داشته باشند و این امر در عملکرد مدیران به عنوان یک شاخص مد نظر قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه دولت از طرح های اشتغالزا حمایت می کند، گفت: طرح های انتخابی باید متناسب با نیازمندی های استان و باعث اشتغال پایدار و باکیفیت شوند و دولت از سرمایه گذاران غیر بومی که در استان باعث ایجاد اشتغال می شوند نیز حمایت می کند.
وی از دستگاه های اجرایی و بانک های عامل استان خواست که روند معرفی و رسیدگی به پرونده های متقاضی دریافت تسهیلات اشتغالزا را تسریع بخشند.
وی تاکید کرد: از آنجاییکه فرصت جذب این تسهیلات محدود است باید برای گرفتن نتیجه مطلوب روند رسیدگی به پرونده ها سرعت گیرد تا شاهد جذب اعتبار بیشتر در جهت اشتغالزایی باشیم.
به گزارش ایرنا، سهم شاغلان در استان ایلام به تفکیک بخش های اقتصادی در بخش خدمات 48 درصد، صنعت 27 درصد و در بخش کشاورزی 24 درصد است.
بر اساس آمار سرشماری بیش از 40 درصد جمعیت استان در مناطق روستایی و عشایری سکونت دارند.
بر اساس اعلام منابع آگاه نرخ بیکاری در استان حدود 13 درصد است که این رقم بر اساس منابع غیر رسمی بیش از 20 درصد پیش بینی می شود.
7177/6034
انتهای پیام

نظر شما