شناسهٔ خبر: 26730859 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

قم| حضرت معصومه(س)؛ نماد واقعی ولایت‌مداری برای بانوان

R7854/P1377/S6,62/CT7

حضرت معصومه(س) ولایت‌مداری را نه در سخن بلکه در عمل اثبات کرد و همواره به تبعیت از امام زمان خود می‌پرداخت و گوش‌به‌فرمان امام رضا(ع) بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حضرت معصومه (س) سال 173 هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشود، پدرش امام موسی کاظم (ع) هفتمین امام شیعیان و مادرش نجمه بود.

کریمه اهل‌بیت(س) از خصوصیات اخلاقی بی‌نظیری برخوردار و همچنین علم و تقوای ایشان زبان زد بوده و پس از شهادت امام موسی کاظم(ع) این بانوی پرهیزگار  پاسخگوی شبهات دینی جامعه خود بود.

حضرت معصومه(س) ولایت‌مداری را نه در سخن بلکه در عمل اثبات کرد و همواره به تبعیت از امام زمان خود می‌پرداخت و گوش‌به‌فرمان امام رضا(ع) بود، کریمه اهل‌بیت(س) پس از شهادت امام موسی کاظم (ع) به‌منظور ملحق شدن به امام رضا (ع) کاروانی را آماده و همراه بیش از 300 نفر از امام زادگان شهر مدینه را به‌سوی خراسان ترک کرد.

در بین راه حضرت معصومه(س) بیمار و این موضوع سبب شد که راهی شهر مقدس قم شود که این موضوع با استقبال مردم این شهر که از شیعیان و دوستداران خاندان اهل‌بیت (ع) بودند همراه شد و کریمه اهل‌بیت(س) 17 روز در این شهر مهمان بود اما به دلیل بیماری روز دوازدهم ربیع‌الثانی سال 201 در سن 28 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و این مهمان میزبان همیشگی مردم این شهر شد.

هم‌جواری با حضرت معصومه(س) آثار و برکات بی‌نظیری برای مردم شهر مقدس قم به همراه داشته که حضور مراجع و علما، بزرگان دینی، تأسیس حوزه علمیه و ورود امام خمینی (ره) به شهر مقدس قم و پیروزی انقلاب اسلامی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین آثار و برکات وجود بارگاه کریمه اهل‌بیت (س) در شهر مقدس قم است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عسکر دیرباز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، اظهار داشت: افرادی که در شهر مقدس قم سکونت دارند این افتخار را دارند که زیر سایه دختر امام (ع) زندگی می‌کنند و این سعادت بسیار بزرگی است.

رئیس دانشگاه قم با اشاره به خصوصیات اخلاقی حضرت معصومه(س) افزود: نام این بانوی کرامت "فاطمه" است ولی به دلیل دوری از گناه در درجه بالایی قرار داشتند و به همین دلیل لقب "معصومه" را برای ایشان گذاشتند که به‌حق برازنده‌ترین لقب برای کریمه اهل‌بیت (س) است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر لزوم الگوگیری از خصوصیات اخلاقی و صفات حسنه حضرت معصومه (س) بیان کرد: ما باید در زندگی خود با تأسی به چنین الگوهایی از گناهان و لغزش‌ها دوری کرده و با مطالعه زندگی چنین اشخاصی که توانستند در جامعه خود و حتی قرن‌های متمادی الگوی بی‌نظیری در زمینهٔ اخلاق و عفت و پاک‌دامنی باشند سعادتمند و عاقبت‌به‌خیر بشویم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت معصومه (س) برای اثبات ولایت مداری و تبعیت از برادر خود رهسپار ایران شد، گفت: کریمه اهل‌بیت (س) پس از حرکت امام رضا (ع) به سمت خراسان رهسپار ایران می‌شوند و پس از شهر آوه به سمت شهر قم حرکت کرده و مورد استقبال بی‌نظیر مردم قم قرار می‌گیرد که پس از 17 روز زندگی در شهر قم براثر بیماری دعوت حق را لبیک می‌گوید.

وی با اشاره به راه‌های الگو گرفتن از حضرت معصومه (س) ادامه داد: زنان و مردان جامعه اسلامی برای اینکه در مسیر رضای الهی گام بردارند و عاقبت‌به‌خیر شوند باید معنویت، نورانیت و تقوا که از مهم‌ترین خصوصیات اخلاقی کریمه اهل‌بیت (س) بود را مورد توجه قرار دهند، اگر حتی رفتارمان چنین حالتی را در جامعه القا کند زمینه تحقق جامعه نبوی و علوی را فراهم کرده‌ایم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه وجود بارگاه کریمه اهل‌بیت (س) در شهر قم آثار و برکات زیادی برای این شهر به همراه داشته است، اظهار داشت: حضرت معصومه (ع) به‌گونه‌ای زندگی کردند که امام (ع) لقب عصمت را به وی دادند، وجود حضرت معصومه (س) آثار و برکات زیادی را برای شیعیان و عاشقان مکتب اهل‌بیت (س) به همراه داشت و همواره میلیون‌ها شیعه برای گرفتن حاجت رهسپار حرم کریمه اهل‌بیت (س) می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عبدالله حاجی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، اظهار داشت: همه امام زادگان از حرمت بالایی برخوردار هستند اما حضرت معصومه (س) از ویژگی خاصی برخوردار است که زیارت‌نامه اختصاصی دارد و اهل‌بیت (ع) به ایشان توجه داشتند.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران بیان کرد: ائمه (ع) زیارت حضرت معصومه (ع) را دارای ارزش و اهمیت بالایی می‌دانند و فرمودند که اگر نمی‌توانید حضرت زهرا (س) را زیارت کنید به زیارت بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت (ع) مشرف شوید.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که ولایت مداری حضرت معصومه (س) وی را نسبت به بقیه امام زادگان خاص و برجسته‌تر کرد عنوان کرد: علت اینکه حضرت معصومه (س) بین اهل‌بیت (ع) از جایگاه خاصی برخوردار است بصیرت و ولایت مداری ایشان است، رابطه حضرت معصومه (س) با امام رضا (ع) فقط رابطه خواهر و برادری نیست بلکه همانند رابطه حضرت زینب (س) نسبت به امام حسین (ع) است.

وی با بیان اینکه حضرت معصومه (س) معتقد بود باید از ولایت حمایت شود، تصریح کرد: اقدامی که حضرت معصومه (س) انجام داد در راستای ولایت مداری بود ولایت مداری حضرت معصومه (س) نشأت گرفته از بصیرت بالای دینی است که الگوی مناسبی برای ما است.

حاجی صادقی اظهار داشت: خواص و آقازاده‌ها که با خاندان بزرگ رابطه دارند این را بدانند که این موضوع اهمیت دارد ولی آنچه اهمیت بیشتری دارد سنخیت با شخصیت‌ها است چون هرکسی که با اهل‌بیت (ع) رابطه داشت نشان از برتری وی نیست که نمونه وی جعفر کذاب است که با امام معصوم (ع) نسبت داشت اما مهم سنخیت است.

انتهای پیام/ش

نظر شما