شناسهٔ خبر: 26730617 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

چتر سفید پرخاصیت

خبرگزاری صداوسیما

پرورش قارچ در کنار همه خاصیت‌های مفید در تولید اشتغال هم موثر است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز لرستان، چند سالی بود که دنبال کار می گشتم سر گشته و حیران از این همه کار در اطرافم اما بیکار ، نمی دانستم چکار کنم، سرمایه هم داشتم.
تنها میان مغازه، نمایندگی کالایی از یک شرکت و یا یک برند و...مانده بودم، تا اینکه روزی یکی از دوستانم را دیدم گفت: به سراغ قارچ برو گفتم قارچ؟! گفت: بله قارچ، در مکان کوچکی هم می توانی شروع کنی...به فکر فرو رفتم...به سراغ جهاد کشاورزی شهرمان رفتم با پرس و جو اطلاعات اولیه را کسب کردم و با ذکر نام خدا راهی تهران شدم سه ماه در آنجا آموزش دیدم از صفر تا صد پرورش قارچ را ... به شهرمان نورآباد در استان لرستان آمدم ابتدا با کارگاهی کوچک کارم را شروع کردم از کاه و کلش مزارع به عنوان بستر قارچ ها استفاده کردم.
خوشبختانه این محصول زود بازده بود و در 35 روز مراحل کاشت و برداشت آن انجام می شد،بالاخره تلاشهایمان نتیجه داد 
اما امروز 10سالن 20تنی دارم و روزانه یک تن قارچ  دکمه ای برداشت می کنم، در هر متر مربع 20تا25 کیلوگرم قارچ تولید می کنم.
علاوه بر اینکه خودم شغل دارم 15 نفر را نیزبه صورت مستقیم و 50 نفر را به صورت غیر مستقیم مشغول کار کرده ام.
هم نیاز استان را بر طرف می کنیم و هم مازاد محصولمان را به استانهای کرمانشاه و همدان می فرستیم.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2402965" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2177925/2402965?width=400&height=300"></script></div>

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: در استان 59کارگاه قارچ خوراکی داریم که 80نفر به صورت مستقیم و 300نفر هم به صورت غیر مستقیم در آنها فعالیت می کنند 
هادی سپهوند با اشاره به اینکه سالانه در لرستان ۱۲۰۰تن قارچ خوراکی تولید می شود، اظهار داشت: با توجه به پائین بودن سرانه مصرف این محصول در کشور (حدود یک کیلوگرم) کمبودی در زمینه تولید این محصول وجود ندارد.
وی افزود: مردم می توانند قارچ خوراکی مورد نیاز خود را از فروشگاه ها و مراکز معتبر و در قالب بسته بندی های لیبل دار خریداری کنند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه سالانه تعداد ۵۹ تولید کننده در ۱۳۲سالن به مساحت ۶هزار و ۸۸۸مترمربع در شهرستان های خرم آباد، بروجرد، دلفان، سلسله، الیگودرز، ازنا، کوهدشت و پلدختر قارچ خوراکی تولید می کنند،افزود: قارچ خوراکی تولیدی در لرستان از نوع قارچ های دکمه ای است.
سپهوند ادامه داد: مسمومیت های انسانی که اخیرا با مصرف قارچ در لرستان رخ داده، در نتیجه مصرف قارچ هایی است که به طور فصلی توسط برخی افراد بومی از منابع طبیعی و عرصه های جنگلی برداشت می شود.
دکتر امیررضائیان رئیس شبکه بهداشت ودرمان شهرستان دلفان  با اشاره به مسمومیت بیش از 30 نفر از شهروندان دلفانی در بهار امسال بر اثر مصرف قارچ سمی اظهار داشت: از این تعداد یک نفر نیز به علت وخامت وضعیت به مرکز استان اعزام شد که متاسفانه جان خود را از دست داد.
در صورت هرگونه شک به مسمومیت با قارچ باید هرچه سریع‌تر فرد مسموم شده را به بیمارستان منتقل کرد تا تحت درمان‌های تخصصی قرار گیرد، گفت: سم قارچ، پادزهر ندارد و تنها باید از ورود آن به بدن جلوگیری کرد.
عباس پزشکی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: جالب است بدانید فرد فوت شده بر اثر مصرف قارچ مسموم از شهر نور آباد است جایی که آقای رحیمی قارچ دکمه ای تولید و به استانهای همجوار می فرستتد .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان اورژانس کشور بهار امسال بر اثر مصرف قارچ های سمی 149نفر در بیمارستانهای 10 استان کشور بستری شدند که 10نفر از آنها فوت کردند.
شاید باورتان نشود، اما ۱۴۰,۰۰۰نوع قارچِ خوراکی در دنیا وجود دارد که علم تنها ۱۰ درصدشان را می‌شناسد و فقط در مورد ۱۰۰نوع‌شان تحقیق شده است.
کمک به جذب مواد مغذی، تنظیم سطح کلسترول، درمان کم خونی، پیشگیری از سرطان سینه و پروستات، دشمن دیابت، کمک به سلامت استخوانها، کنترل فشارخون بالا، وجود مس، وجود مقادیر زیاد سلنیوم، کمک به کاهش وزن و مفید برای تقویت سیستم دفاعی بدن از جمله ویژگیهای این ماده غذایی است اما در عین حال کشنده ..........!!!!!! 
همچنین سرشار از آهن، کلسیم، مس و منگنز بوده و کلاهک آن غنی از فسفر است و می‌ تواند نیاز بدن را تامین کند.
اگر به صحرا رفته‌ اید و با دیدن قارچ‌ های صحرایی وسوسه شده ‌اید، برای تشخیص خوراکی بودن آنها از افراد بومی منطقه کمک بگیرید. گفتنی است، قارچ‌ های سمی در مقایسه با قارچ‌ های خوراکی به سختی قابل تشخیص هستند، لذا بد نیست بدانید قارچ‌ های سمی در طبیعت و بیشتر در جنگل ‌ها و در بیخ و انتهای درختانی مثل زیتون، گردو و انجیر می ‌رویند. در فضله گاو، مردارها و نزدیک لانه حیوانات سمی نیز رشد می ‌کنند و بسیار خطرناک هستند
اغلب به رنگ سیاه، سرخ و سفید و کمی لزج و بدبو هستند. وجود زائده کیسه مانند در پایه برخی قارچ‌ ها معمولا نشان از سمی بودن آنها است.
کسانی که قارچ ‌های سمی خورده ‌اند 4تا5 ساعت و گاهی 12تا16 ساعت بعد از مصرف علائم مسمومیت در آن ها ظاهر می‌ شود. این علائم شامل استفراغ، بی‌ حالی، عطش زیاد، دل درد، سرگیجه و همچنین عوارض روحی است که باید فورا بیمار مسموم را به پزشک برسانید
گفتنی است مرغوب ‌ترین قارچ‌ های خوراکی قارچ‌ هایی هستند که کلاهک آنها بسته باشد یعنی شکاف ‌ها و تیغه‌ های زیر کلاهک دیده نشود و ظاهری خوب و تازه و بدون لک داشته باشد              
برای شناخت قارچ سمی به صورت صحرایی روش هایی وجود دارد که دقیق نیستندآنها عبارتند از:
-اگر در یک آب جوش جوشانده شود بخارات حاصل از قارچ سمی، قاشق نقره ای را سیاه می کند
-اگر قارچ سمی را در شیر خوراکی بیاندازیم شیر را می برد
 -قارچهایی که پایه آن در کیسه ای قرار دارد سمی است 
  نوعی قارچ که کلاهک آن قرمز با دانه های سیاه می باشد قارچی است بسیار سمی که قدرت آن را دانشمندان در جزء قویترین سموم قرار داده اند.
اما در کل آزمایشگاه بهترین راه تشخیص قارچ سمی است .
اینها را گفتم که بگویم آب در کوزه و ما گرد جهان می گردیم ... قارچ بهداشتی و تمیز در کنارمان و به دنبال قارچ کوهی ...
آقای رحیمی می گوید: تولید چتر سفید با خواص بالا و به روش بهداشتی بهترین راه برای نجات من بود، نجات از بیکاری، راهی برای تولید ملی، آوردن نان برای سفره چند نفر ایرانی و این نهایت شادی و رضایت من است ...
نویسنده: خانم مهناز رحمانی مهر
ویراستار: علی مرادی کاکاوندی

نظر شما