شناسهٔ خبر: 26729982 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

محکومیت چند مدیر اجرایی استان گیلان در انتخابات ۹۶

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان گیلان گفت: صرف داشتن دیدگاه‌های سیاسی مبنایی برای رد صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی در گیلان نیست.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری تسنیم: احمد قنبریان ظهر امروز به مناسبت در پیش بودن سالروز تأسیس نهاد شورای نگهبان در رشت اظهار داشت: داشتن دیدگاه‌های سیاسی به هیچ عنوان مبنایی برای رد صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی در استان گیلان نیست.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان گیلان عنوان کرد: در تاریخ ایران سه نهضت بیداری اسلام در زمان‌های مختلف رقم خورده است که نهضت‌های مشروطیت، ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی هر کدام با ویژگی‌های خاص خود از جمله این موارد هستند.

قنبریان وجه بارز و اشتراک این نهضت‌ها را برشمرد و خاطرنشان کرد: دو جنبه بسیار مهم و مشترک، ملی بودن، مردمی بودن و نقش تأثیرگذار هدایت روحانیون از ویژگی‌های این جنبش‌ها و نهضت‌ها است که موجب پیروزی و موفقیت هر کدام از آن‌ها در صحنه سیاسی شد.

وی به تأکیدات امام راحل در مورد لزوم مراقبت از آرمان‌های انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: به فرموده ایشان نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی شباهت‌های فراوانی با هم دارند به همین علت باید جهت جلوگیری از بلا‌ها و آسیب‌های موجود باید بسیار هوشیار باشیم.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان گیلان ابراز داشت: علما در نهضت مشروطیت قانون نظارت بر انتخابات مجلس را تدوین کردند که قانون بسیار خوبی نیز بود، اما در مراحل اجرایی به علت دخالت و اعمال نظر حکام راه به جای مناسبی نبرد.

قنبریان با اشاره به این نکته دخالت حکام عاملی در جهت نفوذ دشمن به پیکره نهضت مشروطیت شد بیان داشت: دست نشانده بودن ناظران انتخاباتی و عدم تأثیرگذاری مثبت این گروه‌ها موجب شد زمینه بروز شکاف و خلاء جهت ورود دشمن به نهضت مشروطیت فراهم شود.

وی عدم اجرای نظارت علما بر اسلامی برگزار کردن انتخابات را نیز مورد تأکید قرار داد و افزود: طبق متمم قانون اساسی در زمان مشروطیت علما باید بر اسلامی برگزار کردن روند اجرای انتخابات نظارت می‌کردند که این مورد نیز در آن زمان به مرحله اجرایی شدن نرسید.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان گیلان تصریح کرد: با توجه به تجربیاتی که در خلال عمر نهضت مشروطیت به دست آمد همزمان با پیروزی و استقرار نظام مقدس اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) سعی در برطرف کردن خلاء‌ها شد.

قنبریان با تأکید بر این نکته که در قانون اساسی کشورمان نهادی مستقل برای نظارت بر انتخابات تعریف شده است بیان داشت: شورای نگهبان به عنوان این نهاد مستقل وظیفه تأیید مصوبات مجلس برای شناسایی عدم مغایرت آن‌ها با شرع و قانون اساسی را برعهده دارد.

وی لازمه یک نظارت قوی و مؤثر را داشتن ساز و کار‌های قوی ارزیابی کرد و افزود: تا قبل از تشکیل دفاتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان این وظیفه خطیر امر نظارت بر عهده یکسری هیئت‌های نظارتی بود که آن جامعیت لازم اطلاعاتی در مورد نامزد‌ها را در دست نداشت.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان گیلان بیان داشت: پس از وقوع قائله ۷۸، مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام در مورد لزوم نظارت‌های دقیق و اصلاح ساختار‌ها تأکید داشتند که پس از فرمایشان ایشان زمینه تشکیل دفاتر نظارتی و بازرسی فراهم شد.

قنبریان دفاتر نظارتی و بازرسی شورای نگهبان را بازوی نظارتی در استان‌ها اعلام کرد و ابراز داشت: شاکله این نهاد در سال ۷۹ مانند نهالی نوپا و نحیف بود، اما با گذشت بیش از ۱۸ سال از عمر تشکیل آن اکنون به یک درخت تنومندی در سراسر کشور تبدیل شده است.

وی به وظایف دفاتر نظارتی و بازرسی شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: رصد کردن فضای مجازی و سیاسی، عملکرد و فعالیت نامزد‌های انتخاباتی حتی قبل از ثبت نام رسمی آن‌ها در انتخابات از جمله وظایفی است که این نهاد نظارتی به خوبی نسبت به اجرای آن عمل می‌کند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان گیلان تصریح کرد: دفاتر نظارتی عملکرد‌های نامزد‌های احتمالی را به صورت آشکارا مورد بررسی‌های دقیق و رصد کارشناسانه قرار می‌دهد و به هیچ عنوان در این مسیر قائل به مخفی‌کاری و پنهان کاری نیست.

قنبریان از تشکیل یک بانک اطلاعاتی جامع و کامل در مجموعه دفاتر نظارتی و بازرسی خبر داد و افزود: به علت تخصصی عمل کردن این نهاد در موضوعات و وظایف محوله، بانک اطلاعاتی جامعی تشکیل شده است که هم اکنون اطلاعات آن از دستگاه‌های امنیتی و نظارتی نیز بیشتر است.

وی بروز احتمال خطا در روند رد و یا تأیید صلاحیت نامزد‌ها را بسیار ضعیف خواند و ابراز داشت: بانک جامع اطلاعاتی که حاوی اطلاعات بسیار مهم و تأثیرگذاری است به کمک دفاتر نظارتی و بازرسی آمده، در نتیجه احتمال خطا در مسیر تأیید یا رد صلاحیت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان گیلان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان گیلان یک شبکه نظارتی بسیار خوب و قوی جهت همکاری با دفاتر نظارتی و بازرسی تشکیل شده است به طوری که هم‌اکنون اعضای آن در گیلان به حدود ۱۵ هزار نفر می‌رسد.

قنبریان اعضای دخیل در روند بررسی صلاحیت نامزد‌ها را مورد تأکید قرار داد و افزود: این نهاد‌ها طبق قانون شامل، قوه قضائیه، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، ثبت احوال و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است که در این مسیر همکاری مشترکی را با هم دارند.

وی از بروز ۲۸ مورد تخلف در انتخابات سال ۹۶ در استان گیلان خبر داد و عنوان کرد: تمام موارد تخلف و مستندات مربوطه به آن که توسط افراد مختلف در سراسر استان انجام شده بود پس از جمع‌آوری به مراجع قضایی در تهران تحویل داده شده است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان گیلان ابراز داشت: این تخلفات در سطح فرمانداران، بخشداران، معاون فرماندار و مدیرکل اتفاق افتاده بود که از این میان ۳ فرماندار، ۳ بخشدار، یک معاون فرماندار، محکوم، تعدادی تبرئه و پرونده برخی نیز هنوز باز است.

نظر شما