شناسهٔ خبر: 26729924 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد

بدهی 640 میلیارد تومانی شهرداری‌ها به کتابخانه‌های کشور/ شهرداران کلان بزرگترین بدهکاران

معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: مطالبات انباشته شده از سال 83 تا 92 نهادکتابخانه های عمومی کشور از شهرداری ها بالغ بر 640 میلیارد تومان است که بخش عمده آن به شهرداری‌های کلان اختصاص دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، اسماعیل شفاعی ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان اظهار داشت: از شهرداری‌ها انتظار می‌رود تا به این وظیفه قانونی خود عمل کنند.

وی با اشاره به فعالیت سه‌ هزار و 400 کتابخانه عمومی و مشارکتی تحت پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اظهار داشت: حق مرزی برای کتابداران مناطق مرزی که همه ساله از سوی وزرات کشور اعلام می‌شود، همانند مناطق کمتر توسعه‌یافته در نظر گرفته شده است.

 معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سهم نیم درصد درآمد شهرداری‌ها را برای تحقق اهداف کتابخوانی بسیار مؤثر دانست و افزود: تبصره قانونی ماده 64 شهرداری‌ها را ملزم به پرداخت این سهم کرده است و در صورتی که پرداخت نشود، از محل مالیات بر ارزش افزوده کسر و به حساب نهاد کتابخانه‌های عمومی واریز می‌شود.

شفاعی، درباره ویژگی کردستان هم افزود: این استان، استان حکمت است که باید سکوت کرد و آموخت.

وی، وظیفه خطیر نهاد کتابخانه‌های عمومی را ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه برشمرد و افزود: از مهمترین اولویت‌های این نهاد دسترسی آسان مردم به کتابخانه‌های عمومی است.

 معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، وضعیت کتابخانه‌های عمومی کردستان از نظر فضای فیزیکی را نامناسب دانست و افزود: باید از ظرفیت خیرین برای دعوت به جهاد کتابخانه‌سازی در استان بهره بیشتری برد.

شفاعی با بیان اینکه توجه و نگاه این نهاد که نهاد عمومی غیردولتی است به بودجه دولتی نیست و باید به صورت مردمی و عمومی اداره شود تا به نیازهای جامعه پاسخ دهد.

به گفته وی، شعار این نهاد در سال‌های گذشته، خواندن بود که از کارکنان آن دعوت به مطالعه می‌شد تا خود اهل کتاب باشند و با انس با کتاب، دیگران را هم به این مهم دعوت کنند.

 معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به یکی از طرح‌هایی که در کشور در دست اجراست اشاره کرد و افزود: این طرح که با کمک یاوران کتاب، متشکل از دانش‌آموزان اجرایی می‌شود، ایجاد کتابخانه‌های عمومی در مدارس است که به عنوان پایلوت در بهارستان تهران اجرایی می‌شود.

شفاعی تصریح کرد: در این دانش‌آموزان مسئولیت ترویج فرهنگ مطالعه را بر عهده می‌گیرند.

در این مراسم با تقدیر از خدمات اسماعیل احمدی، محمد عبدالملکی مدیرکلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کردستان را عهده‌دار شد.

انتهای پیام/ذ

نظر شما