شناسهٔ خبر: 26729033 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بوستان های مهریز نیاز به امکانات رفاهی بیشتری دارند

یزد - ایرنا - امکانات فرهنگی ، ورزشی و رفاهی بوستان های شهر مهریز که به باغشهر استان یزد معروف است، با توجه به موقعیت جغرافیایی،مهاجر پذیری منطقه برای مسافران و مردم کافی نیست، لازم است برای تامین امکانات شهرداری و شورای شهر با همکاری دیگر نهاد ها نسبت به رفع کمبودها اقدام کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بوستان ها و فضاهای سبز شهری به خصوص در مناطقی که اطراف آن را بیابان احاطه کرده است، نقش مهمی در تامین رفاه ، آسایش ،تامین اوقات فراغت مردم، نشاط و سلامتی همگان دارد.
وجود این مکان ها در سلامت روح و روان شهروندان تاثیر بسزایی دارد و با تلطیف هوا و ایجاد آرامش در شهروندان در غنی سازی اوقات فراغت آنان موثر است اگر همراه با انجام فعالیت های فرهنگی و ورزشی باشد .
زمانی یک بوستان در کالبد شهری می تواند پاسخگوی نیازهای شهروندان و مسافران باشد که علاوه بر فضای سبز دارای برخی امکانات مورد نیاز اولیه شامل محیط مناسب برای ارائه خدمات رفاهی ، فرهنگی ، وسایل بازی نونهالان و کودکان ، نمازخانه ، پارکینگ و غیره باشد.
مهریز به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی که در کنار جاده اصلی تهران ، یزد و بندرعباس و در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد ( مرکز استان ) قرار دارد و داشتن آب و هوایی مناسب در طول سال و به خصوس در تابستان، پذیرای مسافران و مهمانانی زیادی است که برای گذران اوقات خود و دور شدن از گرما به پارک ها و بوستان هان این شهر پناه می آوردند.
هم اکنون در مهریز 10 پارک اصلی و 20 بوستان در سطح شهر وجود دارد که وسعت آنها افزون بر 50 هکتار است که از مهمترین آنها می توان به پارک گلستان ، کوثر ، غدیر ، بهمن ،سرو ، توتستان و منطقه کوه ریگ اشاره کرد.
مهمترین پارک مهریز که نه تنها در روزهای پنجشنبه و جمعه که در طول هفته به خاطر جاری بودن آب چشمه حسن آباد میزبان شهروندان و به خصوص مسافران زیادی از مرکز استان و برخی سایر مناطق است، پارک 17 هکتاری کوثر است.
جمعی از شهروندان و مسافرانی که برای گذران اوقات فراغت خود روز یکشنبه در پارک کوثر مهریز حضور داشتند در گفت و گو با ایرنا با قدردانی از فعالیت های عمرانی و رفاهی انجام شده در این محل از نبود برخی امکانات فرهنگی و ورزشی ابراز ناخرسندی کردند.
سید حسین میرحسینی که به همراه خانواده خود از مریم آباد یزد برای استراحت و استفاده از طبیعت زیبای منطقه به مهریز آمده بود مهمترین نیارهای پارک کوثر را کمبود سکوی نشیمن ، وجود فضای خاکی اطراف پارک و کمبود پارکینگ ذکر کرد.
وی ادامه داد: فضای سبز پارک ، گل کاری و چمن کاری خیلی محدود است و سرویس های بهداشتی آن خیلی کم است و باید برای رفاه حال مسافران توسط مسئولان اقدام مناسب انجام شود.
همچنین رقیه رنجیر ، دیگر مسافری که به همراه خانواده خود از قاسم آباد حمیدیاشهر یزد به پارک کوثر آمده بود مهمترین کمبودهای این محل تفریحی را نبود وسایل کافی برای بازی کودکان، جای کم در نمازخانه و نبود آب بهداشتی در قسمت بالای پارک ذکر کرد.
وی خاطر نشان کرد: این پارک فضایی برای فعالیت های فرهنگی و ورزشی ندارد و فقط مسافران و مردم اوقات خود را کنار چشمه وسط پارک می گذارنند و باید برای رفاه حال مراجعه کنندگان نسبت به پیش بینی نیارها اقدام شود.
کارشناس امور شهری و فضای سبز شهرداری مهریز می گوید : با همت و پیگیری مسوولان تاکنون پارک های خوبی در برخی محله ها و حومه شهر برای استفاده مردم و مسافران ایجاد شده ست.
حمیدرضا زارع افزود: اکثر پارک های مهریز به خاطر آب و هوایی مناسب شهرستان و چشمه حسن آباد به خصوص در پارک کوثر میزبان مسافرانی است که از برخی استان ها و مرکز یزد برای گذران اوقات فراغت خود به آن مراجعه می کنند.
وی تاکید کرد: پارک کوثر را باید پارک ملی ذکر کرد چون میزبان مسافران زیادی از مناطق مختلف است و امکانات موجود به رغم تلاش های عمرانی خوبی که در آن انجام شده به هیچ وجه کافی نیست و رضایت مردم را فراهم نمی کند.
این کارشناس امور شهری و فضای سبز تاکید کرد: برای ایجاد برخی امکانات رفاهی ، فرهنگی و ورزشی در پارک های مهریز و پارک کوثر بودجه شهرستان جوابگو نیست و باید به خاطر استقبال و استفاده ای که عموم هم استانی های یزدی دارند بودجه های کشوری اختصاص یابد.
زارع مهمترین مشکلات پارک های مهریز و به خصوص پارک کوثر را ، نبود نمازخانه ، پارکینگ ، محل بازی و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان ، خاکی بودن بخش زیادی از اطراف آن و نبود فضای فرهنگی ذکر کرد.
همچنین رئیس شورای اسلامی شهر مهریز با تایید اینکه امکانات موجود در پارک های مهریز و کوثر بخاطر حضور زیاد مسافران و شهروندان به هیچ وجه پاسخگو نیست افزود: برای حل مشکل و رفع نقایص در پارک های منطقه و پارک کوثر که نسبت به سایر جاها پذیرای مسافران بیشتری است با همت شهرداری و پیگیری شورای شهر طرح ساماندهی تهیه شده است.
مهدی زارع افزود: طرح با پیش بینی امکانات مورد نیاز دز سه فاز تعریف شد که در مرحله اول برای نمازخانه ، پارکینگ ، سرویس های بهداشتی و ادامه طرح نوررسانی به بیش از 20 میلیارد ریال بودجه نیاز است .
وی تصریح کرد: برای اینکه بتوان طرح را هرچه زودتر در راستای تامین رفاه و آسایس شهروندان و عموم مسافران و مهمانان اجرا کرد به حمایت و همراهی مسئولان کشور و استان یزد در تخصیص بودجه نیاز است.
رئیس شورای شهر مهریز گفت: هر هفته 10 هزار نفر از استان از پارک های مختلف مهریز استفاده می کنند که فراهم کردن امکانات برای آنها ضروری و به همت مسئولان نیاز دارد.
مهریز که بنای آن را به مهرنگار، دختر انوشیروان ساسانی نسبت می دهند، با 600 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی و باغ های زیبا و فراوان به باغشهر استان یزد معروف است و به خاطر داشتن آب و هوای مناسب و مناطق ییلاقی در طول سال میزبان مسافران و گردشگران بسیاری از مناطق مختلف کشور به خصوص یزد است.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد واقع شده است.
7541/ 2047/

نظر شما