شناسهٔ خبر: 26728274 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

201 واحد صنعتی در کشور فعالیت خود را از سرگرفتند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: با اقدام های انجام شده توسط دولت، طی سه ماه گذشته 201 واحد صنعتی تعطیل شده در کشور به طور مجدد راه اندازی شد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /صادق نجفی روز یکشنبه در بیست و سومین همایش گرامیداشت صنعت و معدن در اصفهان افزود: دولت با همه توان، آماده خدمت به صنعتگران است و وحدت و حرکت خوبی در کشور برای رفع مشکلات ایجاد شده که لازم است این راه را ادامه دهیم.
وی با اشاره به در نظر گرفتن 35 هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ 10 درصد برای صنایع کوچک و متوسط کشور، گفت: این پول باید به واحدهایی پرداخت شود که می توانند ادامه کار دهند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حدود 84 هزار واحد صنعتی و تولیدی در کشور وجود دارد، بیان کرد: گفته می شود 48 درصد آنها به طور کامل فعال نیست اما وزارت صنعت، معدن و تجارت تا آخر تیر امسال تعداد دقیق این واحدها را اعلام خواهد کرد.
وی با اشاره به آغاز به کار برخی واحدهای صنعتی بزرگ در کشور، خاطرنشان کرد: به زودی یک واحد تولیدی پارچه مبلی با ظرفیت 2.5 میلیون تُن تولید راه اندازی می شود در حالیکه ما پیش از این سالانه 4.5 میلیون پارچه مبلی وارد کشور می کردیم.
نجفی همچنین به راه اندازی سامانه بازار ثانویه ارز از روز چهارشنبه هفته گذشته اشاره کرد و گفت: این سامانه حرکت خوبی در جهت کنترل این بازار است و شاهد بودیم که نرخ ارز روند کاهشی به خود گرفت.
وی با بیان اینکه اکنون بسیاری از کشورها از جمله اروپایی ها با ما همکاری می کنند، تصریح کرد: در زمان حاضر حدود 150 شرکت اتریشی با شرکت های ایرانی همکاری دارند و قراردادهای خوبی نیز به تازگی با شرکت های آلمانی منعقد شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تشکیل ستاد ویژه برای بررسی، پیگیری و برطرف شدن مشکلات واحدهای صنعتی در استان های کشور را ضروری دانست و افزود: لازم است این ستاد در استان اصفهان تشکیل شود.
وی افزود: این ستاد باید مسائل ارزی، کنترلی، تامین مواد اولیه و مالی مربوط به واحدهای تولیدی مشکل دار را بررسی و تدابیر ویژه ای برای رفع مشکلات این واحدها در کوتاهترین زمان اتخاذ کند.
نجفی با تاکید بر اینکه ما در زمان حاضر در شرایط عادی و مطلوب نیستیم، اظهارداشت: وضعیت اکنون مانند شب های عملیات در دفاع مقدس است و همه از جمله مدیران و فعالان صنعتی باید بدانند که در چه وضعی قرار داریم.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با تاکید بر تسهیل امور صنعتگران اصفهان گفت: اگر ماده اولیه مورد نیاز یک واحد صنعتی در اصفهان به مدت چهار ماه در گمرک معطل مانده است باید به ما منتقل شود تا اقدام های لازم را در این خصوص انجام دهیم.
وی راه اندازی شهرک های تخصصی را از جمله اقدام های خوب برای توسعه صنایع استان ها دانست و افزود: اصفهان نیز ظرفیت راه اندازی شهر صنعتی را دارد و می توان آن را تا سه سال آینده ایجاد کرد.
رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به وظایف نمایندگان مجلس گفت: من از بعد نظارتی نمره 10 به مجلس می دهم زیرا مجلس بسیاری از وظایفی که باید در این زمینه انجام می داده را انجام نداده است.
حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی افزود: اگر همه نمایندگان مجلس به وظایف خود عمل می کردند این وضع پیش نمی آمد.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی صنعتگران در خط مقدم جبهه با دست خالی کار می کنند، افزود: فشارها بر صنعتگران زیاد است و از آن طرف انتظار تولید کالای با کیفیت و قابل رقابت از آنها را دارند.
به گفته وی، ممنوعیت ثبت سفارش با دلار چهار هزار تومانی باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای تامین مواد اولیه شده است.
این نماینده مجلس مدعی شد: واردات کالا در سال 96 نسبت به سال 95 حتی افزایش یافته است.
موسوی لارگانی با اشاره به گذشت بیش از سه سال از اجرای قانون رفع موانع تولید، خاطرنشان کرد: برخی از مفاد این قانون مانند وام های ارزی و احتساب قیمت دلار به نرخ تاریخ گشایش اعتبار اسنادی (ال سی) توسط بانک ها اجرا نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد اکنون محل واردات و خرید و فروش کالای خارجی شده است، تصریح کرد: در حالیکه این مناطق برای صادرات غیر نفتی ایجاد شده بودند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: لازم است طرح آمایش سرزمین در همه استان ها اجرا شود تا هرکسی در روستا یا شهر خودش کارخانه یا منطقه آزاد تجاری ایجاد کند.
حسن کامران با بیان اینکه خود ما نمایندگان مجلس نیز مشکل داریم، تصریح کرد: در زمان حاضر فرماندهی واحد اقتصادی در کشور وجود ندارد و نمایندگان مجلس، مسئولان و وزیران حرف همدیگر را گوش نمی کنند.
وی از مسئولان استان اصفهان خواست تا به سرمایه گذاران در مناطق محروم، زمین رایگان و وام با بهره کم اعطا کنند تا زمینه کار آنها فراهم شود.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در این مراسم از مسئولان خواست تا تکلیف مالیات بر ارزش افزوده مشخص شود و از تمدید نشدن بیمه کارگران توسط سازمان تامین اجتماعی، انتقاد کرد.
عبدالوهاب سهل آبادی با اشاره به اینکه خانه صنعت و معدن کشور برای راه اندازی مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی (SPX) در 15 استان حدود 1.5 میلیارد تومان هزینه کرده است، افزود: این مرکز نقش بسزایی در معرفی ظرفیت ها و توانمندی های واحدهای صنعتی کشور دارد.
وی راه اندازی سامانه «هاب تجاری ایران» را نیز یکی از برنامه های خانه صنعت و معدن کشور اعلام کرد و افزود: این سامانه یک کلینیک هوشمند و تاثیرگذار در تصمیم گیری صنایع برای سرمایه گذاری است.
در این همایش از پیشکسوتان حوزه صنعت و معدن و مدیران واحدهای صنعتی و معدنی برتر استان اصفهان تجلیل شد و تعدادی از صنعتگران اصفهان به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند.
استان اصفهان دارای 9 هزار و 268 واحد صنعتی و تولیدی با اشتغال 265 هزار نفر است که حدود 11 درصد واحدهای صنعتی و 10 درصد کارگران کشور را در خود جای داده است./ایرنا

نظر شما