شناسهٔ خبر: 26727664 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

آیا «جی پی اس» جاسوس زندگی ما است؟ / حتی موبایل های خاموش هم ردیابی می شوند

یک تیم از محققان دانشگاهی در ایالات متحده موفق شده اند، در جریان یک پژوهش به یافته ای جدید و نگران کننده برسند. این یافته حکایت از آن دارد که حتی اگر GPS موبایل افراد خاموش باشد باز هم قابل ردیابی هستند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک تیم از محققان دانشگاهی در ایالات متحده موفق شده اند، در جریان یک پژوهش به یافته ای جدید و نگران کننده برسند. این یافته حکایت از آن دارد که حتی اگر GPS  موبایل افراد خاموش باشد باز هم قابل ردیابی هستند.

به گزارش سرویس ای تی انتخاب به نقل از سی ان بی سی، یکی از پژوهشگران این پژوهش به سی ان بی سی گفت: "مردم واقعا نمی فهمند که تلفن همراهشان، با دسترسی به تمام سنسورها، در بعضی اوقات به طور بالقوه مانند بهترین دستگاه جاسوسی  عمل می کند که بشر تا کنون دیده است."

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که اگر گوشی هوشمند خود را خاموش کنند از سرقت های آنلاین و تشخیص موقعیت مکانی فرار کرده اند، اما این نگرش اشتباه است. چرا بر اساس این پژوهش حتی اگر گوشی خاموش باشد می توان موقعیت مکانی کاربر را تشخیص داد.

به گفته یکی از اعضای ارشد این پژوهش ، بسیاری از مردم از این مشکل آگاه نیستند که موقعیت مکانی آنان به سادگی در معرض افشا قرار دارد.

در یک آزمایش، گروه پژوهشی  مردم را در بوستون، ولفام، ماساچوست و لندن ردیابی کردند. آن هم در شرایطی که موبایل افراد خاموش بود .

 

پژوهشگران در این پژوهش از تلفنهای اندرویدی با استفاده از سیستم عامل  گوگل استفاده کردند. پلتفرمی که اقدام به  ردیابی افراد با استفاده از سنسورهای گوشیهای هوشمند می کند.جالب است که این سیستم به طور بالقوه برای ردیابی طراحی نشده بودند. این ابزار شامل یک شتاب سنج است که به سرعت حرکت تلفن را نشان می دهد، یک مغناطیس سنج که به عنوان یک قطب نمای دیجیتال کار می کند و یک ژیروسکوپ است که چرخش را دنبال می کند.

این سنسورها برای چیزهایی مانند تغییر جهت گیری صفحه نمایش از افقی به عمودی در هنگام حرکت تلفن مسئول هستند.محققان به منظور ردیابی سوژه های آزمایشی، آنها را از طریق همین موارد بررسی می کنند.

یک نکته جالب که در مورد این پژوهش وجود دارد و آن هم این است که تکنیک هایی که توسط محققان مورد استفاده قرار می گیرند، در شهر های خاص بهتر عمل می کنند.

یکی از پژوهشگران این طرح می گوید: "در مکانی مانند بوستون که دارای بسیاری از  مسیرهای منحصر به فرد و جاده های پر انحنا است، شما می توانید با دقت تا 50 درصد دقیق حدس بزنید. اما در جایی مانند منهتن حدس زدن کمی سخت تر است."

همه این موارد در شرایطی مطرح می شود که یک سخنگوی گوگل در بیانیه ای به سی ان بی سی گفت که  اخرین سیستم عامل  اندروید P، "دسترسی به سنسورهایی مانند شتاب سنج و ژیروسکوپ را محدود می کند. "

نظر شما