شناسهٔ خبر: 26727598 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گزارش جی پلاس/ تحقیقات علمی جدید ثابت کرد؛

چاقی به تنهایی کشنده نیست

تحقیقات جدید حاکی از آن است که چاقی، به تنهایی نمی‌تواند عاملی برای مرگ افراد به شمار رود و در کنار آن، عوامل دیگری هم در بروز این پدیده موثرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، تا پیش از این محققان بر این عقیده استوار بودند که چاقی اثرات منفی زیادی روی سلامت افراد به جا می‌گذارد و حتی ممکن است باعث مرگ شود اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تنها چاقی نمی‌تواند عامل مرگ باشد.

محققان دانشگاه «یورک» دریافتند در بیمارانی که مبتلا به چاقی متابولیک هستند اما هیچ عامل پرخطر متابولیک دیگری ندارند، احتمال مرگ وجود ندارد. این یافته جدید، تحقیقات قبلی محققان را زیر سؤال می‌برد. آنها پیش از این اعلام کرده بودند که مبتلایان به چاقی متابولیک، در معرض یک یا چند ریسک فاکتور متابولیک دیگر هم قرار دارند که همین امر خطر مرگ را در آنها افزایش می‌دهد.

این مسئله از آنجایی دردسرساز است که بالا بودن فشار خون به تنهایی خطر مرگ و میر را افزایش می‌دهد و مطالعات قبلی، بیماران مبتلا به فشار خون بالا و چاقی را جزو افراد «سالم» به شمار آورده‌اند. این امر نشان می‌دهد که چرا چاقی «سالم» هنوز هم با افزایش خطر مرگ در افراد ارتباط دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که غیر از بالا بودن چربی خون، فشار خون بالا یا دیابت که با خطر بالای مرگ روبروست، تنها چاقی را نمی‌توان عامل مرگ و میر دانست. محققان، 54 هزار و 89 زن و مرد مبتلا به چاقی یا چاقی همراه با علائم دیگری چون عوامل متابولیک یا بالا بودن میزان قند، فشار خون یا چربی خون به تنهایی یا همراه با چاقی را مورد مطالعه قرار دادند.

راهکارهای مدیریتی وزن در افراد نشان می‌دهد که افرادی که BMI یا نمایه توده بدنی بالای 30 دارند، باید وزن خود را کاهش دهند. این بدان معناست که اگر فردی مبتلا به چاقی است، حتی بدون وجود علائم پرخطر نیز به چاقی ناسالم مبتلاست. محققان دریافتند که حدود یک تا 20 نفر از افراد چاق، به هیچ کدام از ناهنجاری‌های متابولیک مبتلا نیستند.

این تحقیقات نشان می‌دهد در افرادی که به چاقی سالم متابولیک مبتلا هستند، احتمال مرگ بالا نیست. ولی احتمال مرگ در افرادی که وزن طبیعی دارند و عوامل پرخطر متابولیک ندارند، با افراد چاقی که به هیچ‌کدام از عوامل پرخطر متابولیک مبتلا نیستند، یکسان است.

نظر شما