شناسهٔ خبر: 26726132 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

در اتاق تعاون ایران مطرح شد؛

دغدغه‌های اتحادیه تعاونی‌ها برای ایجاد اشتغال/ تعطیلی برخی از مزارع پرورش ماهی به دلیل کمبود آب

مدیران اتحادیه‌های تعاونی بخشی از دغدغه‌های خود را برای ایجاد اشتغال در اتاق تعاون ایران مطرح کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالله بهرامی مدیرعامل اتحادیه تعاونی فرش دستباف شهری و روستایی در نشست ایجاد ظرفیت های اشتغال در اتاق تعاون ایران با بیان اینکه بعد از ابلاغ آیین نامه اشتغال روستایی طرح جامعی در این باره ارائه شد، گفت: این طرح زمینه ایجاد اشتغال برای 20 هزار بافنده روستایی و عشایری را فراهم می کند و در این خصوص وزیر کار و معاون وزیر زیرساخت های لازم را فراهم کردند.

وی افزود: تمامی مراکز لازم و سیستم های بازاریابی برای شناسایی به این طرح در دو ماه گذشته فراهم شده و زنجیره ارزشی این طرح نیز باز تعریف شده است.

بهرامی تأکید کرد: طرح جدیدی که ارائه شده به صورت پشتیبانی شبکه های توزیع تعاونی ها را فراهم می کند و ما می توانیم از لحاظ فروش ضمانت های لازم را تأمین کنیم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف شهری و روستایی ادامه داد: در نمایشگاه فرش دستباف که شهریور ماه امسال برگزار می شود می توانیم چند تاجر را دعوت و قراردادهای فروش این فرش ها را با آنها منعقد کنیم.

وی درباره مزیت های اجرایی این طرح اشتغالزایی گفت: این طرح به عنوان یک اشتغال پایدار به شمار می رود که بعد از فروش تولیدات و صنایع تمامی هزینه ها به سهامدار و تولید کننده بازمی گردد.

بهرامی اظهار کرد: در این طرح تمامی افراد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و بیمه عمر هستند و ما تعهد طولانی مدت را در این طرح بر عهده خواهیم گرفت.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف شهری و روستایی یادآور شد: امیدواریم که وزارت کار و تعاون حمایت های لازم را از اجرای این طرح انجام دهد تا هرچه سریع تر به مرحله اجرایی شدن برسد.

در ادامه خاطره آقازاده رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی توانستیم برای 20 هزار نفر اشتغال ایجاد کنیم، گفت: متأسفانه بخش صنایع دستی از لحاظ منابع مالی دچار مشکلات بسیاری است و ما در این بخش باید نظارت و سرویس دهی کافی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در قالب فضا و سقف معین باید تعریفی داشته باشیم، گفت: متناسب با انرژی و وقتی که تولیدکنندگان صنایع دستی می گذارند باید بتوانند بهره مندی کافی از لحاظ مالی داشته باشند.

آقازاده تأکید کرد: باید به مطالبات نحوه دریافت تسهیلات و معوقه های تولید کنندگان هرچه سریع تر رسیدگی شود تا انگیزه تولید کنندگان برای ساخت بهتر صنایع دستی ایجاد شود.

رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون افزود: در قالب شبکه تعاون و تجارت طرحی را آماده کردیم که در آن یک بانک اطلاعاتی قوی ایجاد و فضایی برای بازار یابی بیشتر فراهم شود.

در ادامه صادقی مدیر عامل اتحادیه پسته با بیان اینکه 450 هکتار پسته زیر کشت داریم، گفت: میزان تولید پسته در ایران به 280 هزار تن رسیده و سالانه یک میلیارد و 200 میلیون تومان صادرات پسته به کشورهای مختلف داریم.

وی افزود: همواره سعی می کردیم که پسته را به صورت خام صادر کنیم اما پیش از تحریم ها کارخانه بسته بندی را در کشور آلمان تأسیس کردیم و از طریق این کارخانه پسته ها را با شیوه های جدید بسته بندی صادر می کردیم اما متأسفانه بعد از اعمال تحریم ها تمامی حساب های بانکی کارمندان کارخانه و کارت های بازرگانی آنها توقیف شد.

مدیر عامل اتحادیه پسته بیان کرد: هم اکنون کارخانه بسته بندی پسته را به ایران و شهر رفسنجان منتقل کردیم و با تقویت توانمندی های خود سعی خواهیم کرد میزان صادرات پسته را افزایش دهیم.

فاضلی رئیس اتحادیه مرغداران با بیان اینکه ایجاد اشتغال نیازمند تقویت پایه ای واحدهای صنعتی است، گفت: در بخش صنایع مرغداری توانستیم ظرفیت های خوبی برای تولید ایجاد کنیم.

وی افزود: به دلیل عدم وجود ساختارهای مناسب و رعایت نکردن قواعد بازی، نتوانستیم از ظرفیت های تولید استفاده کنیم.

فاضلی تأکید کرد: در بخش مرغداری بین 20 تا 30 درصد از ظرفیت های اشتغال استفاده می شود و در صورتی که بتوانیم از حمایت های لازم در این بخش استفاده کنیم میزان اشتغال در این بخش چندین برابر خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مرغداری تأکید کرد: با طراحی سامانه جدید برای 750 نفر اشتغال و یک بانک اطلاعاتی ایجاد کرده ایم.

آقازاده مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرمابی با بیان اینکه در بخش آبزی پروری ماهیان در استان خوزستان توانسته ایم فرصت های اشتغال مناسبی را فراهم کنیم، گفت: در طرح ملی که برای حفظ اشتغال در استان خوزستان ایجاد کرده ایم حدود 6 هزار و 800 نفر مشغول فعالیت هستند و از طریق آن 63 هزار تن ماهی گرمابی تولید و 18 هزار تن نیز صادر می شود.

وی تأکید کرد: متأسفانه امروزه 35 درصد از مزارع پرورش ماهی تعطیل شده و وزارت نیرو طی دستورالعملی که ارائه کرده باید تا چند ماه آینده بخشی از مزارع پرورش ماهیان گرمابی به دلیل کمبود آب تعطیل شوند.

آقازاده افزود: هم اکنون با حرکت مناسبی که برای احیای آب و استفاده بهینه از آن طراحی کرده ایم می توانیم با برگشت و بهینه سازی آب این بخش اشتغال را حفظ کنیم.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرمابی تأکید کرد: برای طرح اشتغالی که در خوزستان ارائه کرده ایم 6 میلیارد تومان هزینه شده و با پرداخت 75 میلیارد تومان می توانیم این طرح را به شکل ملی ارائه کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما