شناسهٔ خبر: 26724680 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

ولیعهد سعودی به مادرش هم رحم نکرد

روزنامه اسپانیایی «الموندو» روز شنبه به بررسی بازداشت خانگی «فهده بن فالح» مادر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به دستور مستقیم پسرش پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه شبکه الکوثر، به نوشته این روزنامه، بازداشت خانگی فهده بن فالح به دستور محمد بن سلمان، ریشه در ابراز تردید او درباره توانایی و صلاحیت فرزندش محمد برای به دست گرفتن قدرت در عربستان سعودی دارد و ولیعهد سعودی نگران است مادرش نظر ملک سلمان بیمار را درباره ولیعهدی او تغییر دهد.

 

الموندو از موضوع بازداشت خانگی مادر ولیعهد عربستان به عنوان یکی از شواهد نقض حقوق زنان در عربستان یاد کرد. به نوشته این روزنامه، فهده بن فالح آل حثلین همسر سوم ملک سلمان و مادر شش فرزند از سیزده فرزند او به دستور ولیعهد سعودی در کاخی کوچک به دور از همسرش در بازداشت به سر می برد.

 

الموندو افزود: 14 مقام بلندپایه آمریکایی به شبکه آمریکایی «ان بی سی» گفتند شاهزاده فهده عملا در بازداشت خانگی است و حدود سه سال است که با پسرش دیدار نکرده است.

 

الموندو به نقل از شاهزاده خالد بن فرحان آل سعود از فرزندان خاندان پادشاهی سعودی که به عنوان پناهنده در آلمان زندگی می کند نوشت مادر بن سلمان از زمانی که درخواست کرد قدرت بین فرزندش محمد و دیگر برادرانش تقسیم شود و ولیعهد کنونی را برای به دست گرفتن سکان رهبری کشور ناآماده تشخیص داد، در بازداشت خانگی به سر می برد. بن سلمان نگران است مادرش بر دیدگاه ملک سلمان که علاقه زیادی به همسرش دارد تاثیر بگذارد.

 

گزارش منابع اطلاعاتی آمریکایی نشان می دهد پادشاه بیمار سعودی هر روز از اطرافیانش سراغ همسرش را می گیرد و معمولا اطرافیان پادشاه می گویند حال همسرش خوب است و برای درمان در خارج از کشور به سر می برد.

 

به نوشته الموندو، روابط ولیعهد جدید و مادرش از سالها قبل به علت اشتباهات محمد بن سلمان و نفوذ زیاد فهده نزد پادشاه، تیره بوده است. فهده مایل بود یکی دیگر از فرزندان ملک سلمان برای ولیعهدی انتخاب شود و به ویژه ترکی بن سلمان را که بازرگان است یا خالد بن سلمان را که اکنون سفیر عربستان در آمریکا است بر محمد ترجیح می داد.

 

این روزنامه اسپانیایی افزود، ولیعهد عربستان سرگرم فراهم آوردن مقدمات انتقال قدرت از پدرش به خودش است و مایل است ملک سلمان به جای فرمان کتبی، از طریق تلویزیون کناره گیری خود را از قدرت اعلام کند تا کمتر شک برانگیز باشد.

 

به نوشته الموندو، ملک سلمان در سفر سپتامبر 2015 خود به آمریکا در دیدار با باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا به او گفت همسرش در بیمارستانی در نیویورک است و قصد دارد در این سفر به دیدار او برود. ظاهرا اوباما که از سرنوشت مادر ولیعهد اطلاع داشت واقعیت را به سلمان نگفت ولی این گفتگوی کوتاه مقامات آمریکایی را مطمئن کرد که همسر پادشاه سعودی در بازداشت است.

نظر شما