شناسهٔ خبر: 26722068 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

شرکت آب مصرف روزانه آب شرب را به شهروندان اعلام کند

- همشهری‌آنلاین: رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با اشاره به معضل کم آبی در کشور به ویژه تهران به شرکت آب و فاضلاب استان تهران پیشنهاد داد دو شاخص مصرف روزانه آب شرب و تغییر هفتگی مخازن سدهای تهران را به صورت برخط به شهروندان اطلاع‌رسانی کند.

صاحب‌خبر -

 آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر در هفتاد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با اشاره به بحران کم آبی در جهان به شهر کیپ پان آفریقای جنوبی به عنوان یک مثال اشاره کرد و گفت: حدود سه ماه پیش برای اولین بار برای شهری بین المللی و با جمعیت چهار میلیون نفر روز صفر در حال رخ دادن بود. روز صفر روزی است که همه برای زندگی آب بسیار کمی معادل 25 لیتر در روز خواهند داشت.

ارش حسيني ميلاني افزود: تجربه شهر کیپ پان زنگ خطر اثر تغییر اقلیم در منابع آبی شهرهای بزرگ را به صدا درآورد.

به گزارش ایسنا،میلانی با بیان این‌که سال‌هاست که شهر تهران با معضلات و بحران‌های نام آشنایی روبه‌روست، تاکید کرد: همه شهروندان تهرانی با بحران آلودگی هوا، تخریب باغ‌ها، ترافیک و ... آشنا هستند. در همه این بحران‌ها هر چند در مقاطعی گام‌هایی برای کاهش آن آلام بر تن شهر رنجور شهر تهران برداشته شده اما به دلیل مقطعی بودن اقدام‌ها، به کارگیری روش‌های ناکارآمد و دیرهنگام بودن روش‌های پیشگیری، نتیجه اقدام‌ها چندان چشمگیر نبوده است.

او گفت: موضوع کمبود منابع آبی امروز به عنوان معضل دیگری پیش روی شهروندان تهرانی است. اگر برای مدیریت این موضوع چاره‌اندیشی نکنیم. احتمال ایجاد وضعیت بحران برای سال‌های آینده دور از انتظار نیست. مسئله آب در تهران به گونه‌ای است که ما برای تامین منابع آب شرب شهروندان حفظ میراث طبیعی شهر و صیانت و ماندگاری فضای سبز شهری چاره‌ای جز جراحی‌های بزرگ نداریم تا بتوانیم ضمن کنترل وضعیت به تثبیت حداقل‌های موجود بپردازیم.

میلانی با تشریح وضعیت کنونی آب در تهران ادامه داد: 87 سال پیش، پایتخت شهری بود با 300 هزار نفر جمعیت که 48 رشته قنات، آب آن را به میزان 31.5 میلیون متر مکعب تامین می‌کرد اما در سال گذشته مصرف آب شرب شهر 8.5 میلیون نفری تهران، یک میلیارد مکعب فراتر رفته است.

در سال‌های نرمال 70 درصد این حجم از پنج سد واقع در شعاع 150 کیلومتری تامین می‌شود. وسعت حوزه آبخیز این سدها مجموعا بالغ بر 4847 کیلومتر مربع با بیش از 6 برابر وسعت شهر تهران است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر به ظرفیت بناهای قدیمی تهران ظرفیت مجاز برداشت از آب‌های زیرزمینی به میزان 250 میلیون متر مکعب را بیافزاییم شهر تهران بر اساس پتانسیل طبیعی خود می‌توانست حداکثر پذیرای سه میلیون نفر باشد.

او با تاکید بر این‌که میانگین مصرف آب شرب هر تهرانی 91 متر مکعب در سال یا معادل 250 لیتر در روز است و تقریبا دو برابر نرم جهانی است، افزود: حدود 10 درصد شهروندان تهرانی از آب شرب تسویه شده برای پر کردن استخرهای خود استفاده می‌کنند. همچنین همپای توسعه پایتخت رشد سالانه تقاضای آب شرب خانگی در دو دهه گذشته به طور میانگین 3 درصد در سال بوده و در حال حاضر شتاب این رشد به شهرهای مجاور تهران تسری پیدا کرده است.

ميلاني افزود: بر اساس برآوردهای مقدماتی از مجموع 147 میلیون متر مکعب نیاز آبی فضای سبز تهران، حدود 33 درصد یعنی معادل 49 میلیون متر مکعب به چمن اختصاص دارد. وسعت چمن‌کاری در تهران 10 درصد وسعت فضای سبز درون شهری است و هنوز برنامه هدفمندی برای کاهش طرح چمن‌کاری در جایگزینی گیاهان بومی به شورای شهر تهران ارائه نشده است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: باید بپذیریم که شهر تهران به شدت متکی به ذخایر برفی در ارتفاعات دوردست و آسیب پذیر در برابر تغییر اقلیم است. در پاسخ به معضلات اشاره شده به طور معمول بسته‌ای از سیاست‌ها و راهکارهای فنی ارائه می‌شود؛ اما الزامات اجتماعی، پذیرش و تحقق آن کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

او با تاکید بر اینکه تصور حل بحران آب بدون در نظر گرفتن الزامات اجتماعی و گفت‌وگو در این باره امکان پذیر نیست تاکید کرد: بحران آب در جامعه‌ای که قادر به گفت‌وگو نیست و با تهدیدهایی چون افول سرمایه اجتماعی، رشد فردگرایی و زوال همبستگی و انسجام روبه‌رو است صرفا به اتکای راهکارهای فنی و مهندسی برطرف نمی‌شود.

آرش حسيني ميلاني ادامه داد: تجربه‌ای در شهر اصفهان وجود دارد که با همکاری شرکت آب و فاضلاب این استان و بنا به درخواست شهروندان با هزینه‌ای معادل 60 هزار تومان وسایل کاهنده مصرف به صورت رایگان در منازل نصب و به اقساط 12 ماهه بر روی قبوض آب بازپرداخت می‌شود که استقبال شهروندان اصفهانی از این طرح با شدت گرفتن معضل آب رو به افزایش است و در این مسیر صدا و سیما و آموزش و پرورش اصفهان نیز همراهی خوبی داشته‌اند.

این عضو شورای شهر تهران با بیان این‌که متاسفانه در چارچوب مدیریت کم آبی شاهدیم همراهی و هم افزایی‌ها میان ارگان‌ها مطلوب و کافی نیست، افزود: در مورد شهر تهران ضروری است که ارگان‌های مختلف مانند آب منطقه‌ای، محیط زیست، آب و فاضلاب، شهرداری و صدا و سیما از یک سو و نخبگان و کارشناسان این عرصه از سوی دیگر به گفت‌وگو با یکدیگر نشسته و با رسیدن به طرح‌های مشترک راه را برای رسیدن به هم افزایی و موثرتر کردن الزامات هموار کنند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که در نبود یک ساز و کار فراگیر، پتانسیل رجوع به تنش‌های مناقشه برانگیز و خشونت‌آمیز افزایش پیدا می‌کند، یادآور شد: باید از تمام ظرفیت‌های موجود براي زمینه‌سازی برای گفت‌وگوی ملی و مشارکت اجتماعی در این حوزه استفاده کنیم. در این بستر صدا و سیما، مطبوعات و رسانه‌های اجتماعی ایفاگر نقش مهمی هستند و می‌توانند کمک‌های برجسته‌ای در بحث آگاهی داشته باشند.

او با با تاکید بر این‌که شورای شهر می‌تواند با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های مشترک با مسئولان، شورایاری‌ها، سمن‌ها و جلب نظر آنها میدان گفت‌وگو و تعامل را برای سیاستگذاری شهری مهیا سازد، افزود: خوشبختانه با تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی و تقویت شوراهای استانی حفاظت از منابع آب زیرزمینی، گام مهمی در ایجاد ظرفیت‌های هماهنگی از سوی دولت برداشته شده که انتظار می‌رود هر چه سریعتر در ارتباط با کلانشهر تهران نیز این ساماندهی اجرایی شود.

برچسب‌ها:

نظر شما