شناسهٔ خبر: 26721623 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

همه چیز درباره اعتراض های عراق/عبور از بحران یا وخامت بحران؟

مردم عراق از جمله استان های جنوبی برای بهبود سطح معیشتی و اصلاحات در ساختار حکومتی اعتراض های گسترده ای به راه انداختند و تشدید این اعتراض ها باعث شده است که این پرسش ایجاد شود؛ آیا دولت عراق از این بحران عبور می کند یا خیر؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، پس از انتخابات می گذشته که برخی آن را راه حلی پس از شکست گروهک تروریستی عنوان می کردند، اعتراض های بصره و استان های جنوبی آغاز شد تا پرسش های زیادی را درباره علل واقعی این اعتراض ها و ارتباط آن با  تعاملات و مکانیسم های داخلی و خارجی ایجاد کند.

 

از سال 2009 میلادی، تنها کمی از اعتراض ها در عراق کاهش یافت و برخی آن را نتیجه سیستم حکومتی پس از اشغالگری آمریکا که برپایه فرقه گرایی و حزبی است و در تقویت ثبات سیاسی به سمت توسعه شکست خوردند، می دانند و برخی دیگر آن را مرتبط با تعاملات سیاسی و درگیری های داخلی و منطقه ای که مانعی حل مشکلات است، می دانند.

 

اعتراض های اخیر در استان های بصره و مناطق دیگر از جمله نجف به علت کمبود خدمات، آب، برق، بیکاری و بحران مسکن است و همچنین بر فرآیند بازنگری آرای انتخابات و افزایش به حق خواسته های سیاسی درباره تشکیل و ترکیب کابینه آتی و فراکسیون های اصلی آن تاثیر می گذارد.

 

در زمانی که انتظار می رود که انتخابات اخیر و نتایج آن آرامش و ثبات را به همراه داشته باشد اما تشدید اعتراض ها، معضل دیگر را به این کشور افزوده است که شاهد مشکلات زیاد از جمله گرمای نزدیک به 50 درجه در مناطق متعدد و خرابی شبکه برق رسانی و آب شرب سالم است.

 

وعده های دولت در بصره که از استانهای ثروتمند این کشور به شمار می آید در تخصیص دو میلیارد دینار برای فراهم کردن آب شرب سالم و فراهم کردن 10 هزار فرصت شغلی برای مهار تظاهرکنندگان موفق نبود و به همین دلیل بسیاری علت فقدان این تدابیر را پیش از آغاز اعتراضها می پرسند؛ این در حالی است که «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق نسبت به وجود افرادی هشدار می دهد که تلاش می کنند از حرکت های صلح آمیز و تظاهرات مسالمت آمیز سوء استفاده کنند.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

دولت عراق با جدیت به تشدید تحرکات در استان های جنوبی (ذی قار، بابل، کربلا، میسان، الدیوانیه و نجف) که به نزدیکی میدان نفتی مجنون در شرق بصره و مرزهای کویت( بستن گذرگاه سفوان) رسیده است، می نگرد  و این امر به قطع خدمات اینترنتی در سراسر این کشور انجامیده است و نیروهای امنیتی در این مناطق به حالت آماده باش درآمده اند و کویت نیز نیروهای خود را در مرزها تقویت کرده است.

 

تحلیلگران عراقی معتقدند که دولتهای متوالی در حل مشکلات اقتصادی و بهبود سطح معیشتی شکست خوردند و این امر سوخت برای تحرک اجتماعی و اعتراض های مداوم حتی مناطق شیعه نشین بوده است.

 

«پاتریک کوپرن» نویسنده مقاله ای در روزنامه ایندیپندنت انگلیس نوشت: خشم مردم ضد طبقه سیاست که در در سال 2003 میلادی به قدرت رسیدند، پیشروی ائتلاف سائرون که به رهبری «مقتدی صدر» در انتخابات می 2018 میلادی پیروز شدند و خواهان اصلاحات سیاسی و اجتماعی در انتخابات پارلمان است، نشان می دهد.

 

کوپرن نوشت: نسبت کاهش (44.5 درصد) آراء در این انتخابات می کند که بخش بزرگی از مردم عراق باور دارند که هرگاه دولت آتی در این کشور تشکیل شود، چیز زیادی هرگز تغییر نمی کند. کشوری که 403 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند. 

 

وی نوشت: نمونه های عجیبی از سرقت های دولتی از زمان تصدی طبقه جدید بر حکومت عراق پس از جنگ آمریکا یعنی در سالهای 2004 و 2005 تکرار شده است.هنگامی بودجه مشترک نظامی که به یک میلیارد و سه میلیون دلار می رسید، ناپدید شد.

 

کوپرن نوشت: احزاب حاکم به دلیل استفاده مشترک از وزارتخانه ها و بخش هایی که بر آن مسلط هستند، قدرت خود را حفظ می کند و به همین دلیل نمی توان فساد را عراق نابود کرد، اما می توان از تخریب آن کم کرد.

 

برخی آمارها که هیئت شفاف سازی در سال 2016 میلادی منتشر کرد، نشان می دهد که بیش از یک هزار میلیارد دلار به منابع دولت از سال 2003 میلادی وارد شده است، این زمانی است که خدمات اساسی به پایین ترین حد کاهش یافته است. همچنین گزارش ها به وجود بیش از شش هزار قرارداد وهمی و خیالی در عراق اشاره دارند که به واسطه آن دهها میلیارد دلار سرقت شده است.

 

از سوی دیگر، «حنان الفتلاوی» نماینده پارلمان عراق گفت: دولت های متوالی پس از 2003 میلادی، نتوانستند به پایین ترین حقوق شهروندان عراقی پاسخ دهند.

 

باوجود وعده ها و تلاش ها برای اصلاحات، دولت عراق در رهایی از این بحران به شکست خورده است و کاهش قیمت نفت از سال 2014 میلادی به ناتوانی دولت به اجرای برنامه ها و گاهی اوقات به پرداخت نکردن حقوق بیش از شش میلیون کارمند که نزدیک به 45 درصد از قدرت کار در این کشور به شمار می آیند، منجر شده است.

 

تحلیلگران همچنین براین باورند که تحرکات اعتراضی امروز که داغ است، برعکس اعتراض های پیشین است و یک بحران واقعی به شمار می آید که عراقی را تهدید می کند که از جنگ شدید سه ساله با گروهک تروریستی داعش خارج شده است و پیامدها و تاثیرات همچنان وجود دارد.

 

تحلیلگران معتقدند که اعتراض ها افزایش خواهد یافت و العبادی تصمیم های جسورانه و قوی مانند انحلال شورای استان ها و حذف محافظه کاران و اتخاذ تدابیر فوری برای جذب تظاهرکنندگان و توقف پیامدهای آنها و جلوگیری از انتقال آن به مرکز و شمال این کشور را اتخاذ می کند.

نظر شما