شناسهٔ خبر: 26721456 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تهدید سلامت با مصرف روغن‌های گیاهی تصفیه نشده

نمایندگی خراسان شمالی

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: روغن‌های گیاهی تصفیه نشده که در مراکز روغن‌گیری در سطح شهرها تولید و عرضه می‌شود دارای تاریخ مصرف کوتاه مدت و حاوی مواد مضر و تهدیدکننده سلامت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر «حسن براتی‌زاده» با اشاره به این‌که تهیه روغن‌های گیاهی در حضور مشتری نشان از سلامت آن نیست، اظهار کرد: تهیه روغن از کنجد، هسته انگور، زیتون و ... بدون طی کردن مراحل قانونی، دریافت مجوز و پروانه تولید در حال افزایش است که باعث ایجاد معضلات بهداشتی در جامعه می‌شود.

وی تصریح کرد: این مراکز صرفاً مجهز به یک دستگاه پرس جهت استخراج روغن هستند و روغن خروجی بدون عملیات تصفیه به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی افزود: این روغن‌ها حاوی مقادیر زیادی مواد مضر مانند رطوبت، ذرات، باقی مانده دانه، صمغ، فلزات سنگین و ... است که بیماری‌زا خواهند بود.

این مسئول یادآور شد: باید روغن های گیاهی تصفیه شده و استاندارد با اسیدچرب اشباع کمتر، اسید چرب ترانس صفر و ایزومتر ترانس پایین‌تر و به صفر نزدیک‌تر را خریداری و مصرف کنند.

انتهای پیام

نظر شما