شناسهٔ خبر: 26716621 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

استفاده ۱۰درصد شهروندان تهرانی برای پر کردن استخرهای خود با آب شرب/ شهرک اکباتان و آتی ساز هنوز سند ندارند

هفتادو ششمین جلسه شورای شهر تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در ابتدای هفتادو ششمین جلسه شورا ضمن گرامی داشت روز ولادت حضرت معصومه (ص) روز دختر را تبریک گفت و افزود: توانمندی که امروز در میان دختران با استعداد و سخت کوش جامعه ما دیده می شود ، نسبت به گذشته و فرصتی که در اختیار نسلهای پیشین دختران ایرانی بوده است  بهبود چشمگیری داشته است اما هنوز نمی توان گفت که تبعیض جنسیتی و دسترسی عادلانه و یکسان به فرصتها برای دختران جامعه ما فراهم شده است، بنابراین در درجه اول این دختران وبانوان جامعه هستند که برای کسب حقوق خود در جامعه باید تلاش کنند و در مرتبه بعد، همه باید فارغ از نگاههای جنسیتی از این بخش مستعد و آینده دار جامعه در شکوفا کردن قابلیتهای خود حمایت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به یادآوری روز گفتگو و تعامل سازنده با جهان و روز بیست وششم تیرماه سالروز پذیرش قطعنامه 598 توسط جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: شاید بسیاری در زمان پذیرش قطعنامه 598، آن را شکست وناکامی برای نظام جمهوری اسلامی تلقی می کردند و این تعبیر امام خمینی که پذیرش قطعنامه را به نوشیدن جام زهر تشبیه کرده بودند، سندی بر این تلقی معرفی می کردند اما تاریخ ثابت کرد که نه تنها تصمیم تاریخی امام خمینی مبنی بر پذیرش قطعنامه 598 و آتش بس ، ناکامی وشکست نبود بلکه بزرگترین پیروزی ها را که بسیار از پیروزی نظامی با ثبات تر و کم هزینه تر بود برای ایران به ارمغان آورد.

هاشمی ادامه داد: همانگونه که امام خمینی پس از مشاهده واکنش مردم به تصمیم ایشان و هجوم نیروهای داوطلب به جبهه ها وبه عقب راندن ارتش بعثی عراق تصریح کردند که این جام زهر به شهد شیرینی تبدیل گردیده است و دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی پس از آتش بس، که به متجاوز شناخته شدن عراق، آزادی اسرا، تثبیت قرارداد الجزایر وتمامیت ارضی ایران، انتقال صحنه جنگ از ایران به حوزه عراق وحامیانش در دفاع مقدس و همچنین سقوط حکومت بعثی عراق و حاکمیت شیعیان ومردم برای نخستین بار در این کشور گردید ، همه وهمه حاصل تصمیم راهبردی امام خمینی در آن مقطع بود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که اگر قرار بود رهبری نظام به توصیه کسانی که مدعی بودند ، جنگ را بدون داشتن منطق نظامی و توان لجستیک وپشتیبانی و صرفا بر اساس احساسات وهیجانات و شور ادامه داد ، توجه کند اظهار داشت: معلوم نبود چه اتفاقات ناگواری در جنگ رخ می دهد و مردم چگونه باید شاهد جنابات جنگی لشگر افسار گسیخته بعثی عراق که مسلح به سلاحهای کشتار جمعی و شیمایی و میکروبی بود، باشند.

به گفته رییس شورای شهر تهران تاریخ معاصر ایران برای نخستین بار شاهد حفظ تمامیت ارضی کشور در جنگی نابرابر بود و این دستاورد علاوه برآنکه مرهون شجاعت رزمندگان اسلام است ، مدیون ایثار واز خود گذشتگی امام خمینی است که با گذشتن از آبروی خود، با خداوند معامله کرد و خداوند نیز علاوه برآنکه مردم ایران را از صلحی پایدار برخودار ساخت ، به بهترین نحو آبرو و اعتباری مضاعف به امام بخشید.

وی افزود: با یادآوری جا دارد در این مناسبت یادی کنیم از آیت الله هاشمی رفسنجانی و دیگر مسئولان وفرماندهان کشور در دوران دفاع مقدس، آیت الله هاشمی رفسنجانی همانگونه که بعنوان فرمانده جنگ در خط مقدم با رشادت حضور می یافت و در پیروزی بزرگ نظامی ایران مانند والفجر هشت و کربلای پنج تاثیرگذار بود ، در مقطع پایانی دفاع مقدس نیز بیشترین نقش را بعنوان جانشین فرمانده کل قوا در خاتمه جنگ و به اجماع رساندن مسئولین نظام در وحدت بر پذیرش آتش بس و ارائه پیشنهاد  به امام پذیرفتن عواقب این تصمیم توسط شخص ایشان ومحاکمه ایشان با دستور امام را داشت.

وی با بیان اینکه امروز نیز کشور در شرایط حساسی قرار دارد افزود: اگرچه مانند دوران دفاع مقدس با جنگ فیزیکی مواجه نیستیم اما فشارهای اقتصادی فراوانی روی دوش جامعه وجود دارد.

به گفته هاشمی انتظار مردم از ما مسئولان آن است که همانند دوران دفاع مقدس، در تحمل هزینه ها و فشارها همراه آنان باشیم و برای پذیرش مسئولیت مشکلات نیز شانه خالی نکنیم.

به توصیه رییس شورای اسلامی شهر تهران امروز نیز اگر مسئولان با صداقت و ایثار و کارامدی به ایفای وظیفه بپردازند ، هم انتظار افکار عمومی از آنها تعدیل می گردد و هم عملکرد دستگاههای مسئول بهبود می یابد.

وی تاکید کرد: مدیریت شهری تهران نیز بعنوان بخشی از بدنه اجرایی کشور، بایست خود را با وضعیت فعلی جامعه تطبیق دهد، کاهش هزینه های غیرضروری و تشریفاتی، افزایش خدمت رسانی وکارامدی و شفاف سازی و از بین بردن رانتها وتبعیضها اولویتهای انتظار جامعه از ماست که انشاله در انجام آن موفق باشیم.

استفاده ۱۰درصد شهروندان تهرانی برای پر کردن استخرهای خود با آب شرب

در ادامه سید آرش حسینی میلانی در نطق پیش از دستور، به بحران کم‌آبی شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت: حدود سه ماه پیش، برای اولین بار برای شهری بین‌المللی و با جمعیت چهار میلیون نفر «روز صفر» در حال رخ دادن بود. روز صفر روزی است که همه برای زندگی، آب بسیار کمی (معادل ۲۵ لیتر در روز) خواهند داشت. خوشبختانه با بارش‌هایی معجزه‌آسا شهر از «روز صفر» رهایی یافت اما تجربه کیپ تاون زنگ خطر اثرات تغییر اقلیم بر منابع آبی شهرهای بزرگ را به صدا درآورد.

وی با بیان اینکه سال‌ها است که شهر تهران با معضلات و بحران‌های نام آشنایی روبه‌روست، اظهار داشت: همه شهروندان تهرانی با بحران آلودگی هوا، تخریب باغات، ترافیک سنگین و... آشنا هستند، در همه این بحران‌ها هر چند در مقاطعی «گام‌هایی برای کاهش آن آلام» بر تن رنجور شهر تهران برداشته شده، اما به دلیل مقطعی بودن اقدامات، بکارگیری روش‌های ناکارآمد و دیرهنگام بودن روش‌های پیشگیری، نتیجه اقدامات چندان چشمگیر نبوده است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اکنون ما با مسئله دیگری روبه‌رو هستیم که اگر برای مدیریت آن چاره‌اندیشی نکنیم  احتمال وضعیت بحرانی برای سال‌های آینده، دور از انتظار نیست و آن مسئله، معضل کم‌آبی است.

حسینی میلانی با اشاره به وضعیت معضل کم‌‌آبی در تهران تصریح کرد: مسئله آب در تهران به گونه‌ای است که ما برای تأمین منابع آب شرب شهروندان، حفظ میراث طبیعی شهر تهران و صیانت و ماندگاری از فضاهای سبز شهری چاره‌ای جز جراحی‌های بزرگ نداریم تا بتوانیم ضمن کنترل وضعیت به تثبیت حداقل‌های موجود بپردازیم.

وی با تشریح وضعیت کنونی آب در تهران خاطرنشان کرد: ۸۷ سال پیش پایتخت شهری بود با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت که ۴۸ رشته قنات آب آن را به میزان ۳۱.۵ میلیون متر مکعب تامین می‌کرد. اما در سال گذشته مصرف آب شرب شهر ۸.۵ میلیون نفری تهران از یک میلیارد متر مکعب فراتر رفته است. در سال‌های نرمال ۷۰ درصد این حجم از پنج سد واقع در شعاع ۱۵۰ کیلومتری تامین می‌شود. وسعت حوضه آبخیز این سدها مجموعا بالغ بر ۴۸۴۷ کیلومتر مربع یا بیش از شش برابر وسعت شهر تهران است.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری افزود: اگر به ظرفیت قنات‌های قدیمی تهران، ظرفیت مجاز برداشت از آب‌های زیرزمینی به میزان۲۵۰ میلیون مترمکعب را بیفزاییم شهر تهران بر اساس پتانسیل طبیعی خویش می‌توانست حداکثر پذیرای سه میلیون نفر باشد. به عبارت دیگر، در شرایط فعلی، شهر تهران به اتکا انتقال آب از حوضه‌های برفگیر کوهستانی بیش از چهار برابر توان طبیعی خود آب را برای شهروندانش تامین می‌کند. اما در آینده با آهنگ فعلی رشد جمعیت، چه ظرفیت‌های سازه‌ای برای تامین آب شهر تهران باقی مانده است؟

حسینی میلانی با تاکید بر اینکه میانگین مصرف آب شرب هر تهرانی ۹۱ متر مکعب در سال یا معادل ۲۵۰ لیتر در روز است که تقریبا دو برابر نرم جهانی است، ابراز داشت: حدود ۱۰ درصد شهروندان تهرانی از آب شرب تصفیه شده برای پر کردن استخرهای خود استفاده می‌کنند. همچنین همپای توسعه پایتخت، رشد سالانه تقاضای آب شرب خانگی در دو دهه گذشته به طور میانگین سه درصد در سال بوده و در حال حاضر شتاب این رشد به شهرهای مجاور تهران نیز تسری پبدا کرده است.

وی با بیان اینکه میزان هدررفت آب شرب از شبکه شهری کمتر از ۳۰ درصد و چند برابر میانگین جهانی است، عنوان کرد: تصور کنید که تنها ۱۰ درصد حجم این آب به حساب نیامده معادل حجم یک سد یکصد میلیون مترمکعبی مانند سد لتیان است. این در حالی است که سالانه فقط حدود ۳۰۰ کیلومتر از شبکه توزیع آب ۹۰۰۰ کیلومتری این شهر اصلاح می‌شود و این به معنای تداوم روند هدررفت آب تصفیه‌شده و گرانبها است.

رئیس کمیته محیط زیست با بیان اینکه قیمت تمام شده آب شرب در شهر تهران بدون احتساب هزینه‌های سرمایه‌گذاری معادل ۱۰۰۰ تومان برای هر متر مکعب است که ۵۰ درصد آن از مردم اخذ می‌شود (به ازای هر لیتر ۵ ریال)، یادآور شد: این آب بها نه تنها پاسخگوی هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات گسترده آبرسانی شهر نیست بلکه حتی انگیزه اقتصادی لازم برای جایگزینی وسایل کاهنده مصرف را نیز برای مصرف‌کنندگان ایجاد نمی‌کند. به کارگیری این وسایل تا ۲۰ درصد می‌تواند در کاهش مصرف آب موثر باشد.

حسینی میلانی با تاکید بر اینکه بر اساس برآوردهای مقدماتی از مجموع ۱۴۷ میلیون متر مکعب نیاز آبی فضای سبز تهران حدود ۳۳ درصد معادل ۴۹ میلیون متر مکعب به چمن اختصاص دارد، بیان کرد: وسعت چمن‌کاری در تهران ۱۷ درصد وسعت فضای سبز درون شهری است و هنوز برنامه هدفمند و سنجش‌پذیری برای کاهش سطح چمن‌کاری و جایگزینی گیاهان بومی و مقاوم به کم‌آبی به شورای شهر ارایه نشده است. براساس تجارب جهانی نیاز آبی گونه‌های بومی ۳۰ تا ۸۰ درصد کمتر از چمن‌کاری است.

وی اضافه کرد: کوهستان‌های مشرف به شهر تهران روان‌آبی به میزان ۱۲۳ میلیون مترمکعب به صورت فصلی و نابهنگام تولید می‌کنند که عملا به دلیل ورود فاضلاب و سایر آلودگی‌ها کیفیت پایینی داشته و مانع جدی در زمینه احیا طبیعی رود-دره‌های تهران محسوب می‌شوند که در این رابطه، حرکت جدی از سوی دستگاه‌های ذیربط برای رفع این آلودگی‌ها مشاهده نمی‌شود.

این عضو شورای شهر تهران با انتقاد از عملکرد صداوسیما در قبال موضوع آب گفت: در بهترین فرصت‌های پخش برنامه‌های پربیننده مانند جام جهانی فوتبال، جای خالی کلیپ‌های آموزشی صرفه‌جویی در مصرف آب به شدت احساس می‌شود و در کلانشهر تهران  مشخص نیست که برنامه ترویجی در حوزه مدیریت مصرف آب چه تعداد مخاطب را هدف قرار داده است؟

حسینی میلانی با بیان اینکه باید بپذیریم که شهر تهران به شدت متکی به ذخایر برفی در ارتفاعات دوردست و آسیب‌پذیر در برابر تغییر اقلیم، شهروندان و سازمانهای ما پیرو الگوی بد مصرفی و اقتصاد آب شهری ناکارآمد در تامین هزینه‌های نگهداری خویش است، اظهار داشت: در پاسخ به معضلات فوق‌الذکر به طور معمول بسته‌ای از سیاست‌ها و راهکارهای فنی ارایه می‌شود اما الزامات اجتماعی پذیرش و تحقق آن کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تصور حل بحران آب بدون در نظر گرفتن الزامات اجتماعی و گفت‌وگو در این باره امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: بحران آب در جامعه‌ای که قادر به گفت‌وگو نیست و با تهدیدهایی چون افول سرمایه‌های اجتماعی، رشد فردگرایی و زوال همبستگی و انسجام روبه‌رو است، صرفاً به اتکای راهکارهای فنی و مهندسی برطرف نمی‌شود بلکه انجام این مهم در گرو درگیر شدن جامعه با این موضوع و تبدیل شدن آن به یک دغدغه مشترک و جلب مشارکت اجتماعی شهروندان و سایر گروه‌های ذینفع است.

این عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه بکارگیری روش‌های بهینه‌سازی مصرف آب جز با مشارکت و آموزش گسترده مردم فراهم نمی‌شود، تصریح کرد: اکنون که با محدودیت‌های مالی و زیست محیطی شدید بر سر راه انتقال آب از اطراف تهران، چاره ای جز حرکت به سمت بهینه‌سازی مصرف آب در شهر نداریم. تجربه کشورهای دیگر چشم‌انداز اطمینان‌بخشی از این راهکارها را عرضه می‌کند. به طور مثال، در مکزیکوسیتی ۱۸ میلیون نفری، دولت ابتدا استانداردهای بهره‌وری شدیدی برای لوله‌کشی وسایل خانگی وضع کرد و سپس در مدت دو سال بیش از ۳۵۰ هزار سرویس بهدشتی تعویض شدند که در اثر آن سالانه حدود ۲۸ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی و امکان تامین آب شرب جدید برای ۲۵۰ هزار نفر فراهم شد.

حسینی میلانی ادامه داد: تجربه دیگر، در شهر اصفهان است که با همکاری شرکت آب و فاضلاب این استان و بنا به درخواست شهروندان با هزینه‌ای معادل ۶۰ هزار تومان وسایل کاهنده مصرف به صورت رایگان در منازل نصب و به اقساط ۱۲ ماهه بر روی قبوض آب باز پرداخت می‌شود. استقبال شهروندان اصفهانی از طرح مذکور با شدت گرفتن معضل آب رو به افزایش است و در این مسیر، صداوسیما و آموزش و پرورش اصفهان نیز همراهی خوبی داشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه زنگ‌های هشدار درخصوص معضل آب از مدت‌ها قبل به صدا در آمده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه این زنگ‌ها یا شنیده نشده یا آنکه با دولتی فرض کردن و پرداخت‌های صرفاً فنی به موضوع، حل بحران کم‌آبی به چارچوب‌های فکری محدودی منحصر شده است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه متأسفانه در چارچوب مدیریت کم‌آبی شاهدیم «همراهی و هم‌افزایی‌ها» میان ارگان‌ها مطلوب و کافی نیست و کمابیش هر سازمان به مثابه جزیره‌ای جدا افتاده عمل می‌کند، ابراز داشت: در مورد شهر تهران ضروری است که ارگان‌های مختلف اعم از سازمان آب منطقه‌ای، سازمان محیط زیست، شرکت آب و فاضلاب، شهرداری و صداوسیما و... از یک سو و نخبگان، کارشناسان و فعالان این عرصه از سوی دیگر به گفت‌وگو با یکدیگر نشسته و با رسیدن به طرح‌های مشترک راه را برای رسیدن به هم‌افزایی و مؤثرتر کردن اقدامات هموار کنند.

حسینی میلانی افزود: از جمله ضروری‌ترین این محورها می‌توان به تعیین تکلیف پروژه‌های تصفیه فاضلاب چهارگانه، ساماندهی قنوات تهران، کاهش عاجل سطوح چمن‌کاری به میزان هدفگذاری شده توسط دولت، رفع و کنترل آلودگی‌های بستر و حاشیه رود-دره‌ها، هم‌اندیشی درباره توان پرداخت تعرفه‌های آب و فاضلاب و ایجاد سازوکار تعامل بین ذینفعان حوضه‌های تامین‌کننده آب و جامعه مصرف‌کننده تهران اشاره کرد.

وی اضافه کرد: تا زمانی که جامعه از مسائل و وضعیت کلان آب به ویژه «تبعات تغییر اقلیم» و «عمق بحران اقتصاد آب» آگاه نباشد و شرایط در وضعیت مبهمی قرار داشته باشد، امکان اخذ نظر و درگیر ساختن گروه‌های مختلف اجتماعی در جهت کنترل بحران و افزایش مشارکت اجتماعی مهیا نیست.

رئیس کمیته میحط زیست با بیان اینکه در نبود یک سازوکار فراگیر، پتانسیل رجوع به روش‌های مناقشه‌برانگیز و خشونت‌آمیز افزایش پیدا می‌کند، یادآور شد: باید از تمامی ظرفیت‌های موجود در جهت زمینه‌سازی برای گفت‌وگوی ملی و مشارکت اجتماعی در این باره استفاده کرد. در این بستر، صداوسیما، مطبوعات و رسانه‌های اجتماعی ایفاگر نقش مهمی هستند و می‌توانند کمک‌های برجسته‌ای در بسط آگاهی داشته باشند.

حسینی میلانی با تاکید بر اینکه شورای شهر می‌تواند با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های مشترک با مسئولان، شورایاری‌ها، سمن‌ها و جلب نظرات آنها میدان گفت‌وگو و تعامل را برای سیاستگذاری شهری مهیا سازد، بیان کرد: خوشبختانه با تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی و تقویت شوراهای استانی حفاظت از منابع آب زیرزمینی گام مهمی در ایجاد ظرفیت‌های هماهنگی از سوی دولت برداشته شده و انتظار می‌رود هر چه سریعتر در ارتباط با کلانشهر تهران نیز این سازماندهی مصداق اجرایی یابد.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود به منظور آگاهی بخشی گسترده‌تر، دو شاخص «مصرف روزانه آب شرب شهر تهران» و «تغییرات هفتگی مخازن سدهای تهران» همچون شاخص کیفیت هوا به صورت برخط و مستمر توسط شرکت آب و فاضلاب استان تهران اطلاع‌رسانی شود.

هرگونه پرداخت و ایجاد تعهد بدون مجوز کمیته تخصیص اعتبار ممنوع است

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نسبت به لزوم بهره برداری بهینه از اعتبارات و درآمدها و منابع نقد و غیر نقدی در شهرداری تهران واکنش نشان داد.

مجید فراهانی در ابتدای هفتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران در خصوص لزوم بهره برداری بهینه از اعتبارات و درآمدها و منابع نقد و غیر نقد با تعیین اولویت مصارف و تخصیص اعتبارات مبتنی بر ارزیابی پروژه ها و فعالیت ها تذکر داد.

وی در این رابطه گفت: در شرایط فعلی و با توجه به تحقق 50 درصدی منابع و درآمدهای شهرداری تهران، مدیریت مصارف و پرداخت ها از طریق اولویت بندی مصارف و تخصیص اعتبارات مبتنی بر ارزیابی پروژه ها و فعالیت ها اهمیت ویژه ای پیدا می کند،؛ زیرا از طریق ایجاد تعادل میان منابع (دریافت ها) و مصارف(پرداخت ها) می توان شهر و شهرداری را بدون واهمه از کسری بودجه موثر بر فعالیت ها اداره نمود.

فراهانی افزود: این تجربه سالهاست که در نظام برنامه ریزی کشور از طریق ایجاد تعامل میان سازمان مدیریت و برنامه ریزی و خزانه داری کل کشور با ساز و کار تخصیص اعتبار و تامین نقدینگی زمینه های مدیریت منابع و مصارف دولت را فراهم نموده است و لازم است شهرداری تهران نیز بجای آزمون  و خطای راههای دیگر از این تجربه استفاده نماید.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران بیان کرد: بر اساس ماده 145 برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران؛به منظور بهره برداری بهینه از اعتبارات و تعیین اولویت مصرف منابع کمیته تخصیص اعتبار با عضویت شهردار تهران،معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری،معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری،مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری،رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا به عنوان عضو و روسای کمیسیون های تخصصی شورا به عنوان ناظر می بایست در مقاطع حداکثر یک ماهه تشکیل و با توجه به میزان وصولی و تحقق درآمدها و منابع با بررسی گزارش عملکرد واحدهای اجرایی در زمینه فعالیت های هزینه ای و پیشرفت فیزیکی پروژه های سرمایه ای نسبت به تعیین اولویت وتخصیص اعتبارات مصوب اقدام نماید.

وی اظهار کرد: بر اساس این ماده مصوب شورای اسلامی شهر تهران " هرگونه پرداخت و ایجاد تعهد بدون مجوز کمیته تخصیص اعتبار ممنوع است".

این عضو شورای شهر تهران در ادامه خاطر نشان کرد: با عنایت به اهمیت موضوع و ایجاد خزانه داری کل شهرداری تهران و لزوم تامین نقدینگی از سوی خزانه داری کل صرفا بر اساس مصوبه و مجوز کمیته تخصیص اعتبار که متشکل از مدیران شهرداری و اعضاء محترم شورا است، به‌ عنوان نماینده مردم شریف تهران در اجرای بند 3 ماده 71 قانون شوراهای اسلامی کشور،درباره « لزوم بهره برداری بهینه از اعتبارات و درآمدها و منابع نقد و غیر نقد با تعیین اولویت مصارف و تخصیص اعتبارات مبتنی بر ارزیابی پروژه ها و فعالیت ها از طریق کمیته تخصیص مطابق با ماده 145 برنامه پنج ساله دوم » به شهرداری تهران تذکر می دهم.

وی در پایان گفت: امیدوارم با پیگیری و تاکید جناب آقای مهندس افشانی؛شهردار محترم تهران بر اجرای به موقع  مصوبات شورا شاهد توجه بیش از پیش شهرداری تهران به مدیریت جریان وجوه نقد از طریق خزانه داری کل شهرداری و مدیریت منابع برای تخصیص به اصلی ترین و موثر ترین مصارف از طریق کمیته تخصیص باشیم.

 حجت نظری نیز  در این جلسه با تشکر از رییس شورا خاطر نشان کرد: انتشار مطلبی از سوی وی که خواستار جوان‌تر کردن مدیران و کاهش سن آنها است، ابراز امیدواری کرد که شهردار تهران این نکته را سرلوحه خود قرار دهد .

وی در ادامه از علیرضا فغانی، داور بین المللی فوتبال  و کارمند شهرداری منطقه ۲۰ تهران برای داوری در جام‌جهانی فوتبال تقدیر کرد.

نظری همچنین حضور وی در جام‌جهانی را افتخاری بزرگ برای شهر تهران عنوان کرد.

این عضو شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد که شاهد حضور اعضای تیم ملی در صحن شورای شهر باشیم .

نظری در ادامه ، برکناری  تاصر محمودی فر، مدیر کل مجموعه ورزشگاه آزادی را یادآور شد.

وی گفت: اگر این برکناری به دلیل پخش مستقیم فوتبال و حضور خانواده ها و زنان در ورزشگاه آزادی باشد، جای گله به دولت وجود دارد دارد که چرا باید سرنوشت کسی که چنین اتفاقی را به ثمر می رساند ، آنقدر ناگوار باشد .

نظری همچنین وفات محمد بسته نگار ، عضو نهضت آزادی را تسلیت گفت و افزود: از سازمان بهشت زهرا که برای ایشان سنگ تمام گذاشت تشکر می کنم.

فاصله معنادار بودجه تخصیص یافته با تصویب‌شده ستادتوان‌افزایی بانوان شهرداری تهران

زهرا نژادبهرام،عضو هیئت رییسه شورای شهرتهران نیز با تبریک روز دختر اظهار کرد:قریب به دو ماه است که دو مجموعه شهربانو واقع در منطقه ۸تعطیل هستند و متاسفانه اکثر کارکنان این دو مجموعه زنان سرپرست خانوار میباشند که طولانی شدن فرآیند تعمیرات،  موجب بروز مساله و معضل در امر معیشت این عزیزان گردیده است که ضروریست امر بهسازی و بازسازی فیزیکی ساختمان های مذکور هرچه سریعتر به اتمام میرسد.

وی ادامه داد: گزارش های رسیده حاکی از آنست که علی رغم آنکه در بودجه سال ۱۳۹۷ تلاش گردید سهم بودجه اداره کل امور بانوان و ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در قیاس با سالهای گذشته تقویت بشود اما رقم  تخصیص با توجه به گذشت قریب به ۴ ماه از آغاز سال فاصله معنادار با مبلغ تصویب شده دارد که این امر موجب بروز خلا و ضعف در اقدامات میگردد که ضرورت دارد تخصیص بودجه این دو مرکز با توجه به تکالیف مهمی که بر دوش دارند در اولویت قرار گیرد.

نژاد بهرام تاکید کرد: بایدگفت که یکی از عناصر گمشده در شهر تهران، نشاط شهروندی بخصوص برای دختران و زنان پایتخت است. ضعف و کمبود فضاهای تفریحی و گذران اوقات فراغت در مناطق مختلف شهر تهران با توجه به شرایط سخت و پراسترس امروزه به مساله اساسی تبدیل شده است. وظایف شهرداری تهران به عنوان یک نهاد اجتماعی، تقویت نشاط و سلامتی شهروندان و ایجاد بسترهای لازم برای گذراندن اوقات فراغت و فعالیت های ورزشی بانوان از طریق تامین فضای شهری،توسعه امکانات تفریحی و ورزشی و احداث مراکز تفریحی و ورزشی مختص بانوان و دختران در مناطق 22گانه شهر تهران بویژه مناطق پایین خط انقلاب است که از کمبود سرانه های ورزشی، تفریحی و خدماتی رنج می برند.

اسناد مالکیت شهرک ها تعیین تکلیف شود/اکباتان و آتی ساز هنوز مشکل سند دارند

سید محمود میر لوحی نیز با اشاره به گرامیداشت سالروز میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر گفت: امروز 70 درصد جمعیت ما زیر 35 سال است و اگر نصفش این تعداد  دختر باشند یعنی 50 درصد جمعیت جوان ما دختران هستند.

وی ادامه داد: باید  توجه کنیم به این اتفاقی که در کشور افتاده و سهمی که امروز دختران در فناوری های علمی کشور دارند و کرسی های علمی که اختیار کردند. کشور باید خود را برای حضور هر چه بیشتر دختران در عرصه های مختلف آماده کند دخترانی که در همه سطوح جامعه موفق بوده اند.  

میر لوحی در ادامه سخنان خود به موضوع اسناد مالکیت شهرک های تهران اشاره کرد و گفت: در تهران ما هنوز مشکل اسناد مالکیت شهرک ها را داریم و باید به این موضوع عنایتی بشود.

وی افزود:  شهرک های موجود در تهران عموما بعد از دهه های مختلف ساخته شده و هنوز مسئله سند آنها حل نشده در حالی که از برنامه سوم به بعد بر ضرورت صدور اسناد مالکیت تاکید شده ولی در این خصوص اقدامی صورت نگرفته  است.

رییس کمیته اقتصادی شورا خاطر نشان ساخت: شایسته است کارگروهی متشل از استانداری ، فرمانداری و شهرداری تهران در این راستا تشکیل شود تا با برنامه ریزی منسجم این مشکل رفع شود، این سهل انگاری به اقتصاد شهر تهران و رضایت مندی مردم از خدمات شهری لطمه زده و باید هر چه سریعتر رفع شود.

میر لوحی گفت: در بازدید هایی که داشتم متاسفانه هنوز شهرک هایی مانند اکباتان و آتی ساز هم هنوز سند مالکیت ندارند و من معتقدم نه تنها در تهران بلکه باید در کل کشور به این موضوع توجه شود.

 در ادامه گزارشی با موضوع نگاه جدید به توسعه شهر نمونه موردی دسترسی پهنه جنوبی دریاچه شهدای خلیج فارس توسط پیروز حناچی،معاون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران قرائت شد.

پیروز حناچی در تشریح این گزارش گفت: اگر می‌خواهیم شهر را نفروشیم باید پروژه‌های زیادی در حوزه‌های مختلف فرهنگی با محوریت انسان‌ها در شهر اجرایی کنیم. پهنه شمالی دریاچه چیتگر وضعیت مناسبی از لحاظ انواع و اقسام امکانات دارد اما پهنه جنوبی وضعیت خوبی نداشت در نتیجه تصمیم گرفتیم که طرحی در آن اجرا کنیم.

وی ادامه داد: فراخوانی در بین جامعه مهندسان جوان دادیم و ۵اثر پیشنهادی و در نهایت یک اثر از بین آن‌ها انتخاب شد.دسترسی آرامش، ایمنی،سرمایه گذاری،ایجاد فضای خدمت‌رسانی از اولویت‌های ما برای اجرای این پروژه است.

معرفی 30 نفر از کارکنان شهرداری به عنوان قائم مقام ذیحساب در واحدهای تابعه

در ادامه این جلسه و درجریان بررسی معرفی 30 نفر از کارکنان شهرداری به عنوان قائم مقام ذیحساب در واحدهای تابعه 30نفر از کارکنان شهرداری به عنوان قائم مقام ذی‌حساب در واحدهای تابعه شهرداری از سوی کمیسیون برنامه و بودجه معرفی شدند.

تصویب کلیات طرح دستورالعمل نحوه اعمال تخفیف و تقسیط هزینه‌های خدمات بهشت زهرا (س)

به موجب این لایحه حتی افرادی که بضاعت مالی نداشته باشند علاوه بر یک طبقه قبری که به تمامی شهروندان در سازمان بهشت زهرا (س) اهداء می‌شود بهای سایر خدمات نیز برای این افراد می‌تواند تا 12 قسط تقسیط شود و اگر در زمان سررسید اقساط نیز توانایی پرداخت این هزینه‌ها را نداشته باشند این هزینه از آنها اخذ نمی‌شود.

نظر شما