شناسهٔ خبر: 26716193 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

ستاری در جمع پژوهشگران جوان اقتصاد ایران:

«تحول فرهنگی و زیرساختی» شاه‌کلید ارتقای ایران در شاخص‌های جهانی نوآوری

صاحب‌خبر -

 

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت : جایگاه ایران در شاخص‌های جهانی نوآوری ( Gii ) نسبت به سال‌های پیشین ارتقا 10 پله‌ای یافته و ارتقای رتبه تمامی شاخص‌ها، با گذار از اقتصاد منبع‌محور به دانش‌بنیان، نیازمند تحول فرهنگی و اصلاح ساختاری است.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، در نخستین جشنوراه پژوهشگران جوان اقتصاد ایران، با اشاره به ارتقای جایگاه کشورمان در شاخص‌های نوآوری گفت: بر اساس گزارش وضعیت جمهوری اسلامی ایران براساس شاخص جهانی نوآوری ( Gii در سال ۲۰۱۳ در رتبه ۱۱۳ جهان قرار داشتیم، در حالی که جایگاه ایران در سال 2018 با رشدی قابل توجه، به رتبه 65 ارتقا یافته است.

توانمندی در نیروی انسانی و ضعف در زیرساخت‌ها

به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با بیان این‌که شاخص نوآوری که بر دو مبنای مؤلفه‌های ورودی نوآوری و خروجی نوآوری سنجیده می‌شود، گفت: کشورمان در مولفه های ورودی نوآوری شامل نهادها، زیر ساخت‌ها، پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسب و کار جایگاه چندان درخور توجهی ندارد اما در سرمایه انسانی و تحقیقات و نیز مولفه های خروجی‌ها مانند برون دادهای خلاقانه و برون دادهای دانش و فناوری دارای رتبه‌های خوبی است.

ستاری، با بیان این‌که ضعف در زیرساخت‌ها یا یچیدگی بازار نشان می‌دهد اگرچه نیروی انسانی و خروجی خلاقانه‌ای تولید می‌کنیم اما زیرساخت مساعدی برای بهره‌مندی از آن نداریم، اظهار کرد: به واسطه اقتصاد مبتنی بر منابع زیرزمینی، دولت در تمامی بخش‌ها حضور دارد و اصلاح این موضوع به ارتقای فرهنگ عمومی، وجود زیست بوم مساعد کارآفرینی و نوآوری و همچنین گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش‌بنیان بستگی دارد.

نقش اساسی علوم انسانی در فرهنگ‌سازی

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به ضرورت گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش‌بنیان با ارتقای شاخص‌های زیرساختی و فرهنگ‌سازی افزود: نگرش نادرستی که به واسطه اقتصاد نفتی شکل گرفته و موجب ایجاد رانت دولتی می‌شود، باید به واسطه فرهنگ‌سازی و اصلاح نگرش‌ها اصلاح شود و در این راه، توانمندی علم اقتصاد و دیگر علوم انسانی می‌تواند در کشور فرهنگ‌سازی و تحول لازم را ایجاد کند.

وی ادامه داد: این وابستگی اقتصادی و فرهنگی به درآمدهای نفتی موجب شده است حتی بخش خصوصی نیز دارای آن توانمندی و قدرتی نباشد که بتوانیم برای تحول بنیادین اقتصاد به آن تکیه کنیم.

تهران در میان 50 شهر برتر علم، فناوری و نوآوری

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به رتبه مطلوب ایران در خروجی نیروی انسانی، دانش و فناوری در مقابل رتبه پایین در برخی دیگر از شاخص‌های جهانی گفت: تهران جزو ۵۰ منطقه برتر علم و فناوری در جهان است  و بهترین ظرفیتی است که می‌تواند ضمن پرورش ذهن‌های خلاق دانشجویان، زمینه ساز تحول اقتصادی شود.

ستاری با بیان این‌که آینده پایتخت در دستان نوآوری است، افزود: با وجود دانشگاه‌های توانمند در این شهر، تمامی زیرساخت‌های لازم در تهران برای شکل‌گیری یک شهر خلاق و هوشمند از جمله نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده فراهم است اما باید با ارتقای وضعیت نهادها، زیرساخت‌ها، بازار و تمامی سازوکارهایی که نوآوری و خلاقیت را سلب می‌کنند زمینه تحول فراهم شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، تحصیل بیش از ۴ و نیم میلیون دانشجو در کشور را ظرفیتی برای جهش به سوی اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: تغییر محیط به نفع نوآوری و خلاقیت کلید خورده، به طوری که اکنون بیش از ۴۵۰ شرکت در اطراف دانشگاه صنعتی شریف تاسیس شده است .

ستاری افزود: در سهم دانش آموختگان علوم پایه و مهندسین به کل دانش آموختگان در رتبه‌های دوم و سوم جهان قرار داریم و همچنین در نرخ رشد سرانه جی دی پی (gdp) برای هر شاغل در رتبه نخست جهان قرار داریم . البته رتیه‌مان در شاخص‌هایی همانند کیفیت قانون‌گذاری و همچنین میانگین نرخ تعرفه‌ها پایین است.

تقدیر از پژوهشگران جوان

در نخستین جشنواره پژوهشگران جوان اقتصاد ایران که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، عباس آخوندی وزیر راه و ترابری، سید حسن صدوق رییس این دانشگاه از پژوهشگران برتر که دارای مقالات و دستاوردهای علمی در حوزه اقتصاد ایران با میانگین سنی کم‌تر از 40 سال هستند، قدردانی شد .

 

 

نظر شما