شناسهٔ خبر: 26715603 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در نشست فوق‌العاده شورای معاونین نهاد در شهرستان بهارستان مطرح شد؛

اجرای آزمایشی طرح «یاوران کتابخانه»

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت مدارس در ترویج فرهنگ مطالعه در شهرستان بهارستان، اجرای طرح «یاوران کتابخانه» را گامی موثر برای ایجاد پیشخوان کتابخانه‌های عمومی در مدارس عنوان کرد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پس از اعلام ۳۱  شهر دارای اولویت بالا جهت ارتقاء برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، اولین نشست فوق‌العاده شورای معاونین نهاد با حضور دبیرکل، مشاور، معاونین و مدیران کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در شهرستان بهارستان استان تهران، به منظور بررسی ظرفیت‌های کتابخانه‌های این شهرستان و برنامه‌ریزی جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، برگزار شد.
 
علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ابتدای این نشست با تشکر از زحمات و تلاش‌های کتابداران و مسئولان شهرستان بهارستان، گفت: وظیفه مسئولان و مدیران نهاد است که برای بررسی و حل سریع‌تر مشکلات فرهنگی به خصوص در مناطق دارای اولویت، اقدام کنند و به همین جهت امروز این جلسه در این شهرستان تشکیل شده است.
 
مختارپور افزود: براساس بررسی‌های صورت گرفته مشکلات و مسائل کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهارستان در سه حوزه اصلی قابل پیگیری است؛ دسته نخست مسائلی است که مرتبط به رده‌های مختلف نهاد است و با هماهنگی داخلی قابل پیگیری است؛ دسته دیگر مسائل مشترک با دستگاه‌های مرتبط است و دسته آخر مسائل کلی فرهنگی و اجتماعی مربوط به این شهرستان است.
 
اجرای طرح «یاوران کتابخانه» با همکاری کتابخانه‌ها و مدارس
 وی با تأکید بر ضرورت بهره مندی از ظرفیت مدارس در ترویج فرهنگ مطالعه در شهرستان بهارستان، گفت: اجرای طرح «یاوران کتابخانه» کمک می‌کند که دانش‌آموزان مدارس فاقد کتابخانه با توجه به مقطع تحصیلی خود از منابع مطالعاتی مناسب بهره‌مند شوند؛ به‌طوری که افرادی تحت عنوان «یاوران کتابخانه»، با آگاهی از نیاز مطالعاتی دانش‌آموزان، کتاب‌های مورد نیاز آن‌ها را از طریق کتابدار و کتابخانه عمومی مرتبط با مدرسه دریافت و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگری از این نشست با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه استان تهران در بهره‌مندی از کتابخانه‌های عمومی، وجود یک نیروی ویژه در کنار مسئول شهرستان و مسئول امورمالی و اداری جهت انجام فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی را برای دعوت همه اقشار به کتابخانه‌های عمومی ضروری دانست و مجوز جذب نیرو جهت این حوزه را نیز صادر کرد.
 
در این جلسه مطالبی درباره وسعت شهرستان بهارستان و ضرورت راه‌اندازی کتابخانه سیار در این شهرستان مطرح شد و با راه‌اندازی دو کتابخانه سیار در این شهرستان موافقت شد. همچنین پس از بررسی وضعیت منابع کتابخانه‌های شهرستان بهارستان، مقرر شد اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران جهت تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی این شهرستان توسط معاونت توسعه کتابخانه و همچنین معاونت مالی و اداری نهاد، گزارشی از نیازمندی‌های حوزه  منابع کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهارستان را ظرف مدت ۴۸ ساعت ارائه کند.
 
ضرورت بازسازی و نوسازی کتابخانه‌های عمومی بهارستان
 در این نشست علی نیکنام، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران نیز ضمن ارائه  گزارشی از وضعیت فرهنگی این شهرستان عنوان کرد: شهرستان بهارستان دارای دو بخش و دو شهر و چهار دهستان و هفت آبادی است که جمعیتی در حدود ۷۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است. در این شهرستان هفت باب کتابخانه شهری و یک باب کتابخانه روستایی با زیر بنایی در حدود ۲ هزار و ۶۷۱ متر مربع فعال است که تمام این کتابخانه‌ها دارای بخش کودک مجزا هستند که از این میان ۶ کتابخانه نیاز به بازسازی و تعمیرات عمرانی دارد که اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد ریال برای بازسازی و نوسازی این کتابخانه‌ها مورد نیاز است.
 
وی افزود: در حوزه تامین منابع در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان در تیرماه سال ۹۶ و ۹۷ جمعا ۱۲ هزار ۸۹۶ جلد کتاب در سه حوزه کودک و نوجوان و مرجع به‌صورت خرید مشارکتی کتابدار، به کتابخانه‌های شهرستان بهارستان ارسال شده است. همچنین در حوزه انجمن‌ها نیز در سال گذشته ۳ نوبت جلسه انجمن در این شهرستان برگزار شده است.
 
رئیس شهرستان بهارستان نیز این نشست ضمن خوشامدگویی به اعضای شورای معاونین، با اشاره به حضور ۸ هزار دانش‌آموز به عنوان عضو فعال کتابخانه‌های عمومی این شهرستان، گزارشی از تعامل با شهرداری‌های این شهرستان ارائه داد.
 
در ادامه این نشست ضمن بررسی مسائل و موارد مطرح شده، اقداماتی چون اضافه شدن اسباب بازی به بخش منابع بخش کودک کتابخانه‌ها، تجهیز کتابخانه پور غلامی و افتتاح آن تا پایان دهه کرامت، اختصاص  ۶۸۰میلیون ریال برای نوسازی و تجهیز کتابخانه عمومی شهید چمران شهرستان بهارستان، به تصویب شورای معاونین نهاد رسید.
 
همچنین ارتقاء یک درجه‌ای کتابخانه عمومی خاتم‌الانبیاء(ص) و امکان جذب یک کتابدار برای بخش کودک این کتابخانه، برگزاری نشست مشترک مدیرکل استان تهران و مسئولان آموزش و پرورش استان جهت اجرای طرح «یاوران کتابخانه» در مدارس و همچنین جذب یک همکار جهت انجام برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی در کنار مسئول شهرستان، از دیگر مصوبات این شورا در شهرستان بهارستان بود.
 
 در پایان این نشست مقرر شد تمامی اقدامات مصوب ظرف مدت یک ماه انجام و گزارش اقدامات فوق از طریق مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در شورای معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارائه شود.

نظر شما