شناسهٔ خبر: 26715454 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

پویایی و سلامت جامعه با زدودن خشونت و توهین از آن

به گزارش ایرنا، خشونت و توهین در حال تبدیل شدن به یکی از جرایم رو به رشد است که استان البرز نیز از این قاعده مستثنی نیست، جرمی که گاهی بسیار ساده از کنار آن

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، خشونت و توهین در حال تبدیل شدن به یکی از جرایم رو به رشد است که استان البرز نیز از این قاعده مستثنی نیست، جرمی که گاهی بسیار ساده از کنار آن می گذریم، در حالی که با حیثیت و اخلاق جامعه سروکار دارد و حساسیت ها درباره آن باید مضاعف باشد.
در حالی که بسیاری از افراد از مجازات های قضایی توهین به خوبی خبر ندارند، با یک اشتباه کوچک، بدون آگاهی و از روی عصبانیت پرخاشگری و توهین می کنند، جرمی که از طریق دستگاه قضایی از سوی شاکی قابل پیگیری است.
جرم توهین تنها به ناسزاگویی مربوط نمی شود، بلکه می تواند در تحقیر کردن افراد، رفتار و یا نوشتار نیز منعکس شود، گاهی با حرکات دست ممکن است به فردی توهین کنیم، بدون اینکه کلامی گفته باشیم، این نیز به منزله جرم توهین تلقی و شاکی می تواند از طریق مراجع قضایی آن را پیگیری کند.
در دین اسلام نیز، توهین به یکدیگر، عملی بسیار ناپسند شمرده شده و دشنام و ناسزا در اسلام حرام و گناه تلقی شده است.
روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که ایشان می فرمایند، بهشت بر افراد فحاش و ناسزاگو حرام است.
قرآن کریم نیز می فرماید: خداوند افرادی را که با سخنان خود بدی های دیگران را بر زبان می آورند دوست ندارد.
در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، قانونگذار برای توهین مجازاتی را طبق قانون در نظر گرفته، به این نحو که توهین به افراد و فحاشی کردن و استفاده از الفاظ رکیک می تواند پیگرد قانونی داشته و از یک ماه تا 3 سال حبس و یا مجازات تا 74 ضربه شلاق یا بیشتر بر طبق شدت جرمی که صورت گرفته، پیامد آن باشد.
مشارکت همگانی در بالا بردن آستانه تحمل خود و دیگران و جلوگیری از عصبانی شدن با شنیدن کوچک ترین کلمه، ضرورت اجتناب ناپذیر است تا جامعه عاری از هرگونه خشونت و توهین به سمت اخلاق مداری حرکت کند.
شاید بتوان فقر فرهنگی و عدم آگاهی از قوانین و جرایم در ارتباط با توهین، یکی از عوامل عمده افزایش این جریم باشد، این در حالی است که تحکیم باورها و عقاید مذهبی می تواند رشد چنین جرایمی را در جامعه کاهش دهد.
خشونت رفتاری است که برای آسیب رساندن به دیگری از کسی سر می زند و دامنه آن از فحاشی، تحقیر و توهین، تجاوز و ضرب و جرح تا تخریب اموال و دارایی و قتل گسترده است، بنا بر آمار قوه قضائیه جرایم یاد شده به عنوان شقوق مختلف خشونت رتبه دوم عناوین اتهامی کشور و استان البرز را به خود اختصاص داده است.
البرز یکی از استان های کشور است که توهین جرم سوم این استان در سال گذشته از نظر تعداد فراوانی اعلام شده و آمارها گویای این است که این جرم روندی رو به رشد در استان داشته است.
رییس کل دادگستری البرز در گفت وگویی با خبرنگاران، گفت: توهین و فحاشی یکی از مهم ترین جرایم در کشور و در البرز هستند که 7 هزار پرونده در استان در این زمینه تشکیل شده و این استان در خصوص میزان پرونده های ورودی در توهین و فحاشی رتبه 23 را در کشور دارد.
احمد فاضلیان افزود: البرز در میزان پرونده های ورودی در ارتباط با توهین در سال 96، 48 درصد رشد نسبت به سال 95 داشته، این در حالی است که میانگین کشوری 17 درصد بوده است.
وی اضافه کرد: مردم بسیار عصبانی داریم، آموزش های لازم به جوانان ما داده نشده، نیاز است تا خانواده ها در تربیت فرزندان خود بیشتر از همیشه نظارت داشته و دستگاه های متولی نیز آموزش های کنترل خشم را ترویج دهند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز نیز در گفت وگو با ایرنا، گفت: فارغ از زمینه ها و عوامل کلان اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به دلیل شرایط ویژه ای که این استان نسبت به سایر استان های کشور داراست از جمله استان البرز و کلانشهر کرج به جهت قرابت و نزدیکی به پایتخت به منزله شهر خوابگاهی بوده و هر روزه شاهد جابجایی تعداد زیادی مسافر میان این دو شهر هستیم.
مهدی جوهری افزود: با توجه به شرایط نامساعد حمل و نقل از قبیل شلوغی مترو و ترافیک، راه های مواصلاتی فضای مستعدی برای ایجاد فضای خشونت بار و تجاوز به حقوق فردی و اجتماعی به وجود آمده و همواره شهروندان با اعصاب ناراحت و ذهن مغشوش وارد خانواده های خود می گردند که این موضوع دامنگیر تعداد غالب جمعیت شناور استان بوده که یکی از عوامل ایجاد جرایمی چون خشونت و توهین در استان تلقی می شود.
وی اضافه کرد: در کنار این موضوع وجود 4 زندان بزرگ در کلانشهر کرج که تعداد زیادی از زندانیان با اتهامات مختلف را در خود جای داده را می توان به عنوان یکی دیگر از علل و عوامل ایجاد تنش در سطح استان دانست.
جوهری گفت: خانواده های این زندانیان که غالباً از سایر استانها بوده به منظور دسترسی و ارتباط با زندانیان خود در استان ساکن شده و موجب شکل‌گیری سکونتگاه‌های غیرمجاز و کانون‌های جرم شده که تاثیر زیادی در افزایش جرایم در استان دارد.
جوهری گفت: این مناطق زمینه های بروز بحران های اجتماعی را فراهم می آورند و مسایلی چون احساس تبعیض استعداد بروز رفتار خشونت آمیز را مهیا می کند.
وی ادامه داد: افزایش مجوزهای برج و آپارتمان‌سازی پیش از آنکه منابع زیرساختی آن از قبل مهیا شود موجب شده است که شهروندان بر سر منابع محدود به رقابت بپردازند و در این میان خشونت کلامی، فحاشی و ضرب و جرح رخ خواهد داد.
جوهری گفت: همچنین افزایش جمعیت پدیده‌ای به نام گمنامی در مناطق شهری را به وجود آورده است که این مسئله نیز جرایم خشن همچون ضرب و جرح و فحاشی را تسهیل نموده چرا که هر چقدر جمعیت زیادتر شود احساس گمنامی در شهروندان بیشتر شده و افرادی که انگیزه‌های مجرمانه دارند فرصت پیدا می‌کنند تا به جرایم و اعمال خشونت‌آمیز دست بزنند.
وی ادامه داد: چرا که در مناطق پرتراکم نظارت اجتماعی به شدت پایین می‌آید اما در روستاها و شهر‌های کوچک به‌ علت نظارت شدید اجتماعی که ناشی از ارتباطات چهره به چهره، خانوادگی، فامیلی و محلی است، شخص کمتر فرصت کج روی و اعمال خشونت زا پیدا می‌کند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز خاطر نشان کرد: از دیگر عوامل ایجاد خشونت موقعیت سوق الجیش بودن استان به جهت حلقه ارتباطی استانهای غربی و شمال غربی با مرکز بوده که این موضوع استان البرز را با انواع مشکلات از جمله شلوغی راه های مواصلاتی و تصادفات ناشی از آن ایجاد نموده است.
جوهری افزود: این مشکلات در کنار کمبود امکانات استان، از جمله از این جهت که از استان تهران جدا و استان البرز مستقل شده است و زیرساختهای این استان در حال شکل گیری می باشد مزید بر علت و ایجاد فضای تنش زا مستعد برای خشونت می باشد.
وی ادامه داد: با توجه عوامل اشاره شده همچون بافت ناهمگون،تنوع قومیت های مختلف در استان البرز، تراکم جمعیتی و وجود مناطق حاشیه ای اجرای اقدامات فرهنگی و برنامه های آموزشی در مناطق آسیب پذیر در کاهش وقوع ضرب و جرح و خشونت و توهین می تواند موثر می باشد.
جوهری گفت: با ایجاد فضای مناسب و تخصیص امکانات و همراهی و کمک تمامی دستگاه ها در سطح استان و توجه بیشتر حاکمیت به این موضوع در آینده می توانیم شاهد فضایی دارای نشاط و آرامش در سطح استان البرز باشیم.
7414/1535
انتهای پیام

نظر شما