شناسهٔ خبر: 26713513 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یادداشت

TGC 2018؛ بزرگ‌تر و بهتر؟

نمایشگاه‌ها و رویدادهای بازی در جهان از جمله ایران همیشه حداقل از دو جنبه نمایشگاهی و تجاری قابل بررسی است.

صاحب‌خبر -

جنبه نمایشگاهی بیشتر باب میل گیمرهاست که ورود برای عموم آزاد است. تا چند سال پیش «جشنواره بازی تهران» تقریبا چنین رویکردی داشت. از طرف دیگر جنبه تجاری رویدادها و نمایشگاههاست که این بخش بیشتر برای افراد درگیر صنعت و بازیسازها، رسانههای مرتبط، سرمایهگذارها و ناشران اهمیت دارد.

جشنواره بازی تهران اگر درست به خاطر داشته باشم از دوره پنجم این رویکرد را اتخاذ کرد و رفته رفته به رویداد داخلی مهمی برای بازیسازان و فرصتی برای دیده شدن تبدیل شد. با این حال جای رقابت بینالمللی و پلی که ارتباط بین ایران با بازار جهانی باشد حسابی خالی بود تا اینکه
Tehran Game Convention (به اختصار TGC) متولد شد!

TGC 2018 در حالی امسال دومین سال برگزاری خود را تجربه کرد که موفقیت TGC 2017 آن را به رویدادی تبدیل کرده بود که بازیسازها از یک سال پیش تقویم خود را براساس آن تنظیم کرده بودند! TGC بزرگترین رویداد B2B خاورمیانه است که متشکل از کلاسها و سخنرانیهای تخصصی، فضای نمایشگاهی و البته قرارهای تجاری است.

امسال تعداد سخنرانیها و ناشران و خریداران خارجی بیشتر شده بود و موضوعات سخنرانیها و مقیاس شرکتهای خریدار حاضر در رویداد با بازار و صنعت بازی در ایران تطابق بیشتری داشت. بهعنوان یک بازیساز کمبود ناشران و خریداران بازیهای PC برای ما مشهود بود، اما رویدادهایی مثل TGC که ساختار B2B دارند، در حقیقت بیشتر برای ارتباط برقرار کردن با نخبگان و نوابغ حرفهای و باتجربه این صنعت هستند که تعدادشان در TGC امسال کم نبود!

در TGC متوجه میشوید دنیا تا چه اندازه مشتاق است با ما ارتباط داشته باشد، تمام ناشران و سخنرانهایی که به غرفه Black Cube Games آمدند تاکید داشتند حتما ارتباط خود را با آنها حفظ کرده و ادامه دهیم، اما تحریمها و موانع سیاسی، سدی بزرگ برای رشد یک صنعت بسیار پولساز برای کشور ایجاد کرده است. شاید ثبت کردن شرکت در یک کشور دیگر راهی برای دور زدن تحریمها باشد، اما مشکلات و مصائب دیگری دارد که تمام تیمهای بازیسازی داخلی توان مواجه شدن با آنها را ندارند. این نقطهای است که دولت یا هر ارگان حمایتی دیگر باید به فکر آن باشد. ما میتوانیم بازیهای ایرانی را در بازار بینالملل بفروشیم و ارز وارد کشور کنیم، کیفیت بازیهای حاضر در TGC 2018 این نکته را ثابت کرده است.

مجید رحمانی - یکی از اعضای تیم Black Cube Games

نظر شما