شناسهٔ خبر: 26713482 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

در رویداد TGC همه به یک زبان مشترک حرف می‌زنند

دروازه صادرات گیم

طبق آمارها در سال 96 درآمد بازار بازی‌های دیجیتال در ایران به 920 میلیارد تومان رسید که حدود 525 میلیارد تومان سهم سخت‌افزار و حدود 395میلیارد تومان سهم بازی بود.

صاحب‌خبر -

این آمار بخوبی اهمیت صنعت گیم را در بازار ایران نشان میدهد؛ بازاری پرتکاپو که غیر از واردات که درصد بالایی از این درآمد (همه درآمد بخش سختافزار) را به خود اختصاص داده، میتواند صادر نیز بشود. بنیاد ملی بازیهای رایانهای با درک بموقع فرصت صادرات بازیهای ایرانی از سال گذشته رویداد TGC یا همان Tehran Game Convention را کلید زد. بزرگترین رویداد گیم در خاورمیانه که 14 و 15 تیر برای دومین بار در تهران و با همکاری گیم کانکشن فرانسه برگزار شد تا پلی باشد برای ورود بازیهای ایرانی به آن سوی مرزها.

جای خالی بزرگترها

TGC جایی برای عموم نیست، اینجا همه خوره بازی هستند، خورههای ایرانی و خارجی. در این رویداد بازیسازهای ایرانی با همتایان خود از سراسر دنیا دیدار میکنند تا آنچه در چنته دارند، رو کنند. ناشران و سرمایهگذاران صنعت بازی از سراسر دنیا برای ملاقات با بازیسازهای ایرانی به این رویداد دعوت شدهاند. رامین لامیان، یکی از اعضای استودیوی بازیسازی پاییزان که بازی موفق پسرخوانده را در کارنامه خود دارد، درباره حضور شرکتهای خارجی میگوید: «رویداد امسال کمی ضعیفتر از سال گذشته بود و یکی از دلایلش هم احتمالا تحریم است. سال گذشته شرکتهای بزرگتری در رویداد شرکت کردند. بهعنوان مثال سخنرانی امسال یوبیسافت کنسل شد.»

لامیان که به همراه تیمش برای دومین بار در این رویداد شرکت کرده، معتقد است نمایشگاه از لحاظ کیفیت برگزاری مانند سال گذشته خوب بوده، ولی برای بهتر شدن این رویداد دو پیشنهاد دارد: «تا جایی که میشود باید سعی کرد شرکتهای بزرگ و بهتر را بخصوص در حوزه موبایل به این رویداد آورد. همچنین اگر فقط به یک نمایشگاه و سالی یک بار محدود نشود و این شرکتها اینجا مستر کلاس داشته باشند، بسیار بهتر است.»

ارتباط آسانتر با کوچکترها

طه رسولی، از تیم آواگیم و بازینویس در مطبوعات که خود روزگاری در ضمیمه هفتگی کلیک حضور پررنگی داشته، نظری متفاوت با رامین لامیان دارد و میگوید: «سال گذشته شرکتهای بزرگتری حضور داشتند، ولی قرارداد بستن با شرکتهای بزرگتر سختتر است. بازار ما هنوز آنقدر ظرفیت ندارد، احتمال اینکه صحبتها با شرکتهای متوسط‌‌‌‌تر به قرارداد ختم شود بیشتر است.»

طه رسولی اهمیت TGC را اینگونه شرح میدهد: «هرگونه ارتباط با بازیسازهای دیگر هم تجربه را بالا میبرد و هم احتمال موفقیت را، زیرا از ترندهای روز دنیا و روندی که باقی بازیسازها طی میکنند، خبردار میشویم. در صنعت گیم همه چیز سال به سال عوض میشود.» او درباره تاثیر سیاست روی صنعت گیم ایران میگوید: «خارجیهایی که در این رویداد حضور دارند، سد شرایط سیاسی را رد کرده و خطر آن را قبول کردهاند، بنابراین آنها مشکل و تردیدی ندارند.»

مشکلات صادرات

گپ زدن با بازیسازان مختلف نشان میدهد همگی از کلیت رویداد راضی هستند و بسیاری از آنها توانستهاند مذاکرات موفقی با ناشران و سرمایهگذارانی از اروپا، آسیا و حتی آفریقا داشته باشند. در این میان محمدعلی ساعتچی، بنیانگذار بازی محبوب Quiz of Kings درباره حضور خارجیها در TGC 2018 میگوید: «حضور شرکتهای ایرانی امسال بیشتر است، ولی از دید من سال گذشته شرکتهای خارجی حداقل غرفههایشان بیشتر بود.» او نقطه قوت رویداد امسال را راحتتر شدن برگزاری جلسهها با افراد خارجی عنوان میکند: «اگر از اپلیکیشنی که بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای جلسات طراحی کرده استفاده کنید، ارتباط با افراد خارجی بسیار راحتتر است. سال گذشته باید در فضای نمایشگاه راه میرفتیم و ناشران و سرمایهگذاران علاقهمند را پیدا میکردیم.»

بنیانگذار Quiz of Kings میگوید حضور شرکتهای بزرگ، امسال کمتر بود: «بنیاد ملی بازیهای رایانهای باید تلاش کند شرکتهای بزرگ مانند اکتیویژن، یوبیسافت، سوپرسل و… را وارد چنین رویدادی کند. اگر میدانیم مقیاسمان کوچک است باید سعی کنیم خود را بزرگ کنیم تا کمکم بتوانیم با شرکتهای بزرگ همکاری کنیم. بازار ایران در مقایسه با جهان وسیع نیست، بنابراین اگر بخواهیم اینطوری فکر کنیم که کار با شرکتهای کوچک راحتتر است، هیچ گاه پیشرفتی که باید، رخ نمیدهد.» بازی Quiz of Kings در رویداد TGC امسال توانسته با چند ناشر بزرگ مذاکره کند تا مقدمات یک همکاری خوب ایجاد شود، ولی به گفته ساعتچی همه چیز به پیگیری خودشان بعد از نمایشگاه بستگی دارد. همانطور که علاقهمندان Quiz of Kings میدانند محوریت این بازی محتوای آن است که به زبان فارسی تولید شده، بنابراین برای ورود این بازی به بازارهای جهانی باید برای هر کشور، محتوای جداگانهای تولید شود.

واردات در کنار صادرات؟

سوفی رومانو، یکی از افراد تاثیرگذار گیم کانکشن فرانسه در گپی دوستانه با کلیک اشاره میکند: «همه بازیهای ایرانی که در این رویداد دیدم قابلیت صادرات را دارند. صنعت گیم در ایران، جوانان خلاقی دارد که باید به آنها امیدوار بود.» از سوی دیگر دو دید مختلف در صنعت گیم کشور وجود دارد عدهای مخالف ورود بازیهای خارجی به کشور هستند و گروهی دیگر موافق. ساعتچی درباره این تفاوت دیدگاه میگوید: «من موافق ورود بازیهای خارجی هستم، زیرا تا وقتی آنها وارد بازار ما نشوند و این بازار را نبینند صادر کردن یک بازی از ایران به خارج نیز خیلی سخت میشود، چون دیدی نسبت به بازار ما ندارند.» به اعتقاد او بهتر است واردات و صادرات با هم دیده شود.

بنیانگذار Quiz of Kings همچنین از لزوم یک نمایشگاه اختصاصی گیم برای عموم میگوید: «هرچند امسال در الکام مانند دو سال پیش بخشی به نام الکامگیمز قرار دادهاند، ولی فکر میکنم جا دارد نمایشگاهی جداگانه برای گیم داشته باشیم که مردم هم در آن شرکت کنند.»

مائده گیوه چین

نظر شما