شناسهٔ خبر: 26710974 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فاطمه معصومه (س) مظهر عصمت و نجابت

قم - ایرنا - اول ذی القعده سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) مظهر عصمت و نجابت است؛ بانویی که مدینه به یمن حضورش نورانی می‏شود و پنجره‏ ها به شوق رویش بازند. کوچه پس کوچه‏ های مدینه، به عطر دل انگیزش معطّر می‏شوند و سروهای آزاد به احترامش قیام می‏کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا، امروز سخن از ولادت بانویی است که همچون زینب کبری (س) که برای قیام، قربانی دارد و خورشید عاشورا را با صبرش تعریف کرد، او نیز با قدم‏ های پر حیاتش، به سرزمین کویری قم، حیات بخشید و در رگ ایرانیان، خون حمایت از ولایت را جاری ساخت.
برای شما از بانویی سخن می‏گویم که بارگاه زیبایش، پناهگاه دل‏های عاشقی است که در جمکران بیتوته می‏کنند و به نیابت از شیعه، در نتیجه شب‏های کویری قم، سر بر آستان حرم حضرت دوست می‏سایند و برای ظهور گل نرگس، دعا می‏کنند و از بانوی کرامت برای شکوفه دادن درخت اجابت، استمداد می‏طلبند.
حضرت فاطمه معصومه (س)، بانوی عصمت و کرامت که کریمه اهل بیت (ع) زیبنده آن حضرت است در سال 173 هجری قمری در خانه هفتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام موسی کاظم(ع) چشم به جهان گشود، فرشتگان هلهله کنان میلاد نور را در آسمان و زمین ندا دادند و مدینه النبی از شمیم فاطمه معصومه عطرآگین شد.
گلِ زیبای مهر محمدی، زینت شاخسار ولایت، نجمه آسمان امامت، کریمه اهل بیت، آسیهِ صداقت ها، مریم پاکی ها، خدیجه مهربانی ها و فاطمه خوبی ها، بانوی آب و آیینه و آفتاب پاک به دنیای خاکی پا گذاشت، گوهری گرانبها که نور اسلام ناب با وجود آن حضرت در جهان تشیع طنین انداز و آموزگار تقوا، عصمت و کرامت در تمامی اعصار شد.
معصومه، طاهره، حمیده، رشیده، تقیه، رضیه، مرضیه، سیده صدیقه و سیده رضیه مرضیه از القاب آن حضرت می باشد.
حضرت فاطمه معصومه (س) را شفیعه روز جزا لقب داده اند، چون آن حضرت مانند حضرت فاطمه زهرا (س) دارای مقام شفاعت است و به واسطه کریمه اهل بیت (ع) بسیاری از شیعیان به بهشت وارد می شوند.
امام صادق (ع) دراین باره می فرمایند: آگاه باشید بهشت هشت در دارد که سه تا از آنها به سوی قم باز می شود. در آنجا بانویی دفن خواهد شد که از فرزندان من و نامش فاطمه دختر موسی علیه السلام است. به شفاعت او همه شیعیان داخل بهشت می شوند.
بزرگان دین برای آن بانوی گرانقدر احترام و جایگاه خاصی قائل بوده و همگی برابر آستان با عظمت ایشان سر تعظیم فرود آورده و زیارت وی را مایه سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت دانسته اند.
دوران کوتاه زندگانی حضرت معصومه (س) همواره در اندوهِ ستم عباسیان گذشت، هنوز بیش از ده بهار از زندگانی را پشت سر ننهاده بود که دست بیداد هارون الرشید دستان نوازش گر پدر را از سر او کوتاه کرد و دریایی از اندوه را بر قلب شریفش جاری ساخت، اگر چه قبل از آن نیز زندان های جور هارون، کم تر، مجالی برای دیدار پدر فراهم ساخته بود.
بعد از پدر، حجت خدا و دادرس مردمان، برادر بزرگوارش حضرت علی بن موسی الرضا(ع) تنها مایه آرامش او بود.
پس آغاز امامت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت هنگامی که مامون خلافت را به دست گرفت، برای استحکام پایه های خلافت خود با تدارک تبعیدی اجباری، آن امام بزرگوار را به خراسان فراخواند. در این میان حضرت معصومه (س) با گذشت یک سال از هجرت امام(ع) به منظور دیدار ایشان به همراه گروهی از یاران و نزدیکان خویش به ایران سفر کرد.
آن حضرت در میان راه همگان را نسبت به مظلومیت و غربت امام رضا(ع) آگاه می ساخت که این موضوع تاب تحمل حکومت وقت را ربود و هنگامی که کاروان حضرت معصومه (س) به شهر ساوه رسید، عده ای از مخالفان آن بزرگوار با پشتیبانی نیروهای حکومت با کاروانیان به جنگ پرداختند و افراد زیادی را به شهادت رساندند. این بانوی والامقام نیز پس از آن رویداد تلخ بیمار شدند و به همین علت در شهر قم اقامت کردند.
یکی از عالی ترین نمونه های عبادت و بندگی خدا از خاندان ولایت و امامت، کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) است؛ او که عبادت و شب زنده داری هفده روزه اش در واپسین روزهای زندگی درقم، گوشه ای از عمری بندگی و فروتنی برابر ذات پاک الهی بود.
سرانجام حضرت معصومه(س) در 10 ربیع الثانی 201 هجری قمری پس از تحمل درد و رنج حاصل از بیماری، در شهر قم دیده از جهان فروبست.
سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) در تقویم ایرانی با عنوان روز «دختران» نامگذاری شده ‌است‎‎، نامگذاری‌ای که ظاهرش ریشه در ازدواج نکردن آن حضرت و تجردش دارد و باطنش نیز در پی معرفی الگویی برجسته برای دختران مسلمان و به‌ ویژه شیعه اهل بیت است.
همچنین دهه اول ماه ذی‌العقده دهه کرامت نام گذاری شده است که آغازش با ولادت حضرت معصومه (س) و پایانش با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا (علیه السلام) می‌باشد. این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم بلند و سازنده و ارزشمند است. دهه کرامت یادآور لطیف‌ترین علائق و مهر و وفاهای کم‌نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است.
امسال از 24 تیرماه همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه (س) تا سوم مردادماه سالروز میلاد امام رضا(ع) به عنوان دهه کرامت نامگذاری شده است.
به همین مناسبت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) 256 برنامه را در قالب 2 هزار و 627 ریزبرنامه دینی، علمی و فرهنگی در این ایام اجرایی می کند.
استقبال از خادمان آستان های امام رضا(ع)، حضرت احمد بن موسی(ع)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مسجد جمکران عصر شنبه انجام شد، همچنین آئین تعویض پرچم گنبد حرم مطهر، غبار روبی و عطرافشانی مضجع شریف حضرت معصومه (س) و مراسم نقاره زنی نیز با حضور عاشقان خاندان عصمت و طهارت (ع) برگزار شد.
جشن های دهه کرامت و جشنواره بین المللی امام رضا (ع) نیز روز یکشنبه 24 تیرماه در این مکان مقدس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با خطبه خوانی و سخنرانی آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید آغاز می شود.
اعزام سفیران کریمه به 11 استان و کشورهای مختلف برای تبلیغ و شناساندن شخصیت حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، برگزاری مسابقه حدیث کرامت، دختران آفتاب، نور باران، نذر شادی و جشن مردمی کرامت از دیگر برنامه هایی است که در این دهه برگزار خواهد شد.
آئین های سخنرانی با موضوع معارف ناب فاطمی، همایش بانوان فاطمی با عنوان «در پناه بانو»، جُنگ نوجوانانه با عنوان «ایوان آیینه» و تجلیل از دختران نمونه، محفل شب شعر کرامت، محفل انس با قرآن و عترت با عنوان «هدیه ای از نور»، برپایی نمایشگاه فرهنگی بهشت بانو از دیگر برنامه هایی است که برای این دهه تدارک دیده شده است.
شبد**6133**1953**1379
انتشار دهنده: هادی افتخاری

نظر شما