شناسهٔ خبر: 26709281 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

پس از آزادسازی درعا، ارتش سوریه به دنبال بستن راه‌های تجهیز تروریست‌هاست

ادلب کلید پایان جنگ سوریه

با افزایش تنش‌ها در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی و نگرانی روزافزون مقامات رژیم صهیونیستی از احتمال وقوع درگیری جدید در منطقه با گروه‌های مقاومت، منابع اطلاعاتی ادعاهای جدیدی درباره واقعیت‌های میدانی مطرح کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، پس از آزادسازی کامل درعا از دست تروریست‌ها، ارتش سوریه خود را برای عملیات بازپس‌گیری سایر شهرهای باقی مانده در دست گروه‌های تروریستی آماده می‌کند. آزادسازی استان ادلب از دست تروریست‌ها نخستین عملیاتی است که ارتش سوریه و همپیمانانش پس از درعا در دست اقدام دارند. بر همین اساس نیز هیات روسی با درخواست گروه‌های تروریستی مستقر در درعا برای انتقال به ادلب مخالفت کرد. روس‌ها البته زمان آغاز عملیات در ادلب را شهریورماه اعلام کردند، اما تحولات میدانی ارتش نشان می‌دهد این عملیات خیلی زودتر از زمان اعلام شده روس‌ها اتفاق خواهد افتاد. همین مساله نیز باعث نگرانی گروه‌های تروریستی مستقر در ادلب شده است. حملات علیه مواضع تروریست‌ها در درعا پس از آن صورت گرفت که ارتش سوریه منطقه غوطه شرقی دمشق را آزاد کرد، تا از آن طریق بتواند کنترل مرزهایش با اردن و اراضی اشغالی فلسطین را در دست گیرد. تهاجم گسترده ارتش سوریه باعث شد گروه‌های مسلح حاضر در درعا، با کمک روسیه آتش‌بس را بپذیرند و پس از تحویل سلاح خود به ارتش، به مناطق دیگر نقل مکان کنند. پنجشنبه گذشته نیز ارتش سوریه، پس از هفت سال وارد این شهر شد و پرچم سوریه بر فراز همان مسجدی به اهتزاز درآمد که اعتراضات و اقدامات مسلحانه از آنجا شروع شد.

حالا و پس از آزادسازی درعا، ارتش سوریه به‌دنبال آزادسازی استان ادلب از دست تروریست‌هاست. به گزارش فارس، منابع محلی حاضر در استان ادلب سوریه پس از انتشار خبر تدارک ارتش برای عملیات در ادلب، از تماس برخی افراد سرشناس این استان با مرکز مصالحه روسیه در سوریه خبر دادند.

این منابع به روزنامه الوطن سوریه گفتند که هدف این افراد از تماس با این نهاد، تحویل کنترل مناطق تحت تسلط خود به ارتش و حل‌و‌فصل مشکلات‌شان با حکومت سوریه است.  منابع مذکور خبر دادند، اطلاعات واصله از ادلب حاکی از یک «آتشفشان مردمی» علیه گروه‌های تروریستی است.  به گفته این منابع، در صورتی که ارتش سوریه به نزدیکی این استان برسد، مردم نیز از نیروهای ارتش استقبال خواهند کرد.  استان ادلب و ریف که در اشغال گروه‌های تروریستی مانند «جبهه النصره» قرار دارد، شاهد درگیری و ترورهای بسیاری بوده است. یک منبع نظامی بلندپایه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «مسئولان سوری عزم خود را برای آزادسازی کامل خاک این کشور از دست تروریسم جزم کرده‌اند.» این منبع تاکید کرد: «ادلب، کلید اعلام پایان جنگی است که این کشور در طول هشت سال شاهد آن بوده است.» به گفته منبع مذکور، در مرحله کنونی گزینه نظامی مطرح است و ارتش سوریه آن‌قدر توان دارد که بتواند به صورت کامل استان ادلب را آزاد کند. وی درباره تهدید گروه‌های تروریستی مبنی‌بر حمله به مواضع ارتش سوریه خاطرنشان کرد: «مواضع ارتش سوریه در ریف، جنوب شرقی ادلب و ریف شمالی (حماه) درنهایت آمادگی به سر می‌برد و آماده همه احتمالات است.»

 قطع راه تجهیز تروریست‌ها

بستن راه‌های تسلیح و تجهیز تروریست‌ها، عامل اصلی طراحی عملیات‌ علیه گروهک‌های تروریستی مستقر در سوریه است. عملیات آزادسازی درعا نیز بر همین اساس صورت گرفت. استان درعا یکی از مناطق راهبردی حامیان تروریست‌ها برای وارد کردن سلاح به داخل سوریه از طریق اردن بود. درعا یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تروریست‌ها برای تهدید پایتخت سوریه بود، چراکه درعا و جنوب سوریه گذرگاه امنی برای ورود تروریست‌ها و تجهیزات نظامی به سوریه بود و حمایت‌های مالی و تسلیحاتی به تروریست‌ها از این منطقه در جنوب انجام می‌شد.  عملیات ارتش در ادلب نیز در همین چارچوب قابل بررسی است. ادلب با آغاز بحران سوریه و شعله‌ور شدن جنگ در این کشور در هشت فروردین 94 (28 مارس 2015) به اشغال تروریست‌ها در آمد. این استان هم‌مرز با ترکیه و مامن گروه‌های تروریستی داعش و تحریرالشام (جبهه النصره) است. قرار گرفتن استان ادلب در مرز با ترکیه دارای اهمیت خاصی برای تروریست‌ها و حامیان آنهاست به‌طوری که تروریست‌های تکفیری همه‌گونه امکانات مورد نیاز خود را در تمامی زمینه‌ها چه نظامی، غذایی و دارویی از این کشور تامین می‌کنند.

 پهپاد مقاومت از نگاه رسانه صهیونیستی

اما همزمان با افزایش تنش‌ها در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی و نگرانی روزافزون مقامات رژیم صهیونیستی از احتمال وقوع درگیری جدید در منطقه با گروه‌های مقاومت، منابع اطلاعاتی ادعاهای جدیدی درباره واقعیت‌های میدانی مطرح کردند. به گزارش فارس، وبگاه امنیتی «دبکافایل»، که برخی می‌گویند به منابع امنیتی رژیم صهیونیستی نزدیک است، در گزارشی با اشاره به درگیری بامداد روز پنجشنبه بین رژیم صهیونیستی و سوریه به بهانه نفوذ یک هواپیمای بدون سرنشین به حریم هوایی جولان اشغالی، نوشت که ورود این پهپاد دستاوردهایی را برای محور مقاومت در پی داشته است.  ابتدا گفته شد این پهپاد متعلق به دولت سوریه، درپی عملیات ارتش علیه معارضان در «درعا» به صورت تصادفی وارد حریم هوایی شمال فلسطین اشغالی شده است اما ساعتی بعد، مقامات نظامی رژیم صهیونیستی مدعی شدند این نفوذ احتمالا عامدانه بوده و این پهپاد به مدت 15 دقیقه بدون تغییر جهت، به پرواز خود ادامه داده است.

دبکافایل اما به نقل از منابع اطلاعاتی و تحلیلگران خود درباره دستاوردهای این «نفوذ تصادفی» نوشت:‌ «سوری‌ها، ایرانی‌ها و حزب‌ا... از این حادثه آموختند که حداقل 15 دقیقه طول می‌کشد تا فرماندهی عالی (ارتش) اسرائیل با استفاده از توافق خط قرمز، از مرکز فرماندهی روسیه در (پایگاه) حمیمیم برای (شلیک یا پاسخ حمله) مجوز بگیرد.»  بعد از نیمه‌شب بود که ارتش رژیم صهیونیستی پس از بررسی تمام گزینه‌های پیش‌رو برای پاسخ دادن به ورود پهپاد، حمله به اهدافی از ارتش سوریه در منطقه قنیطره را انتخاب کرد.  این پایگاه اطلاعاتی، تنها هدف حمله بامداد ارتش رژیم صهیونیستی به اهدافی در قنیطره را، برجسته‌سازی تهدیدات «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه مبنی‌بر اینکه از درخواست خود برای اخراج کامل ایران و نیروهای تحت حمایتش از سوریه عقب‌نشینی نمی‌کنند، دانست.  دبکافایل در پایان، پیامدهای اتفاقات چهارشنبه شب را این‌گونه تحلیل کرد: «هیچ چیز جدیدی در مذاکرات نتانیاهو با پوتین حاصل نشد. جز اینکه طرفین مجددا بر لزوم اجتناب از عدم درگیری نظامی تاکید کردند. هیچ نتیجه‌ای درباره حضور ایران و حزب‌ا... در سوریه به دست نیامد و زورآزمایی نظامی اسرائیل و سوریه بر سر قنیطره آغاز شده است.»

برچسب‌ها:

نظر شما