شناسهٔ خبر: 26705401 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دهه کریمانه در آستان کرامت امام رضا(ع)

مشهد- ایرنا- نخستین روز ماه ذی القعده مصادف با آغاز یک دهه پرشورو شادمانی محبان اهل بیت(ع) در آستان کرامت حضرت امام رضا(ع) است که با سالروز میلاد خواهر بزرگوار ایشان آغاز و به سالروز میلاد آن امام همام ختم می شود.

صاحب‌خبر -

در این دهه شمس توس، امام رئوف عاشقان و شیفتگان اهل بیت(ع) را در منزل کرامت خویش مسکن می دهد، سقف این منزل آسمانی است که از نور معنویت مضجع شریف ثامن الحجج(ع) روشن می شود و زائرانش دوستان پیامبران الهی و ائمه معصوم(ع) هستند.
آستان کرامت حضرت رضا(ع) در این دهه سراسر شور و شعور، انسان را به بزرگ منشی و قرب الهی نزدیک و از پستی و زشتی دور می کند، خادمان بارگامنور حضرت نیز با خدمت کریمانه دوستی و مودت را بین زائران و مجاوران فزونی می بخشند.
آستان قدس رضوی همچون سالهای گذشته با برنامه های متنوع برای زائران در ایام دهه کرامت بسترساز شادمانی معنوی و همبستگی بیشتر بین مومنان شده و امسال با شعار 'خدمت کریمانه' در آستان کرامت، پذیرای زائران از گوشه و کنار جهان است.
در دهه کرامت جشنها و آیینهای شادباش و معنوی ملهم از آموزه های رضوی در آستان رضوی و به تبع آن در سراسر ایران اسلامی و حتی خارج از کشور به یمن قدوم موالید نورانی برگزار می شود.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: به یمن فرا رسیدن دهه کرامت همه صحن و سرای حرم نورانی حضرت رضا(ع) با 300 هزار شاخه و بوته گل تزئین و بهترین عطرها برای معطر کردن رواقها و صحنها استفاده شد.
سیدخلیل منبتی افزود: روز سه شنبه هفته جاری و در دومین روز دهه کرامت مراسم ویژه غبارروبی مضجع شریف ثامن الحجج(ع) به صورت رسمی با حضور خادمان بارگاه منور رضوی، علما و مقامات برگزار می شود.
وی ادامه داد: در این ایام هر روز بین 500 تا هزار زائر مستضعف، بیماران خاص، سالمندان، مددجویان و گروههای مختلف دیگر در قالب 'طرح معین الضعفا' بطور ویژه به زیارت بارگاه منور رضوی مشرف و پس از اجرای مراسم در رواق‌های دارالکرامه، کوثر و شیخ حرعاملی میهمان خوان پربرکت حضرت رضا(ع) می شوند.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: در طول دهه کرامت دو هزار و 800 دانش آموز زیارت اولی از استانهای مختلف کشور و حدود چهار هزار دانش آموز از خراسان رضوی توفیق زیارت بارگاه منور رضوی را پیدا می کنند. دانش آموزانی که از شهرستانهای خارج خراسان رضوی به مشهد مقدس آمده اند به مدت سه روز میهمان آستان قدس رضوی هستند.
وی افزود: همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه(س) بارگاه منور رضوی توسط دختران مشهدی گلباران می شود. عیادت بیماران در بیمارستانها توسط خدام، مراسم غبارروبی مزار شهدای مدفون در حرم مطهر رضوی از دیگر برنامه‌ های دهه کرامت رضوی هستند.
منبتی ادامه داد: در طول ایام دهه کرامت علاوه بر توزیع فیش غذا در مبادی ورودی مشهد و پذیرایی از زائران با 100 هزار پرس در سه وعده روزانه در میهمانسرای حضرت، 20 هزار پرس غذا بیشتر از ایام عادی در روز توزیع می شود.
وی همچنین گفت: مراسم تعویض پوش ضریح و پرچم گنبد مطهر و نقاره نوازی همزمان با هم در صبح میلاد حضرت رضا(ع) با حضور تولیت آستان قدس رضوی و مردم برگزار می شود.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی افزود: روزانه 10 هزار خادم به صورت ویژه پذیرای میهمانان برنامه های دهه کرامت در حرم مطهر رضوی هستند.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: به مناسبت دهه کرامت هر روز در حرم مطهر رضوی ویژه برنامه های فرهنگی، تبلیغی و زیارتی با حضور زائران و مجاوران برگزار می شود
حجت الاسلام سید جلال حسینی افزود: این ویژه برنامه ها در قالب ولادت حضرت معصومه(س)، ولادت حضرت امام رضا (ع)، جشنهای شکوه رضوان، برنامه های تبلیغی و مذهبی، نشستهای پرسش و پاسخ دینی، ویژه برنامه های گروههای زیارتی، مراسم و محافل قرآنی، پایگاههای فرهنگی آداب زیارت، ویژه برنامه های کودکان و نوجوانان، ویژه برنامه های زائران غیرایرانی، ویژه برنامه های وقف و نذر و ویژه برنامه های رسانه های نوین در نظر گرفته شده اند.
مدیرعامل موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شبهای شعر ملکوت هشتم، رونمایی از کتابهای فاخر ادبی و هنری و آواها و نماهنگ‌های رضوی از عمده‌ترین فعالیتهای این موسسه در دهه کرامت امسال است.
محمدعلی چمی گو اظهار داشت: شهرهای بهبهان، شیراز، سبزوار، گلستان، اهواز، زنجان، بجنورد، اردبیل، طبس، اصفهان و مشهد امسال میزبان شعرای آیینی کشور در 'شبهای شعر ملکوت هشتم' خواهند بود.
وی ادامه داد: در این ایام همچنین از هشت عنوان کتاب، شش کلیپ و آکاپلا، 29 نماهنگ آوای محلی و سه سرود رضوی تولید شده توسط موسسه آفرینشهای هنری رونمایی می شود.
مدیرعامل موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی گفت: در طول ایام دهه کرامت نمایشهای آیینی در تالار قدس حرم مطهر رضوی به مدت 10 شب، 100 مجلس پرده‌ خوانی با موضوع زندگی حضرت رضا(ع)، برگزاری 150 نمایش خیابانی و اجرای نمایش‌های رضوی برای کودکان و نوجوانان و جشن خورشید ویژه کودکان در مجتمع فرهنگی هنری امام خمینی(ره) مشهد برگزار می شوند.
وی افزود: برپایی نمایشگاه آثار خوشنویسی رضوی در موزه حرم و نمایشگاه آثار منتخب جشنواره ملی عکس خانه دوست در حرم مطهر رضوی، برپایی دو کارگاه حصن حصین با حضور 400 خوشنویس در نیشابور و کارگاه تصویرسازی فرازهایی از زندگانی امام رضا(ع) با حضور 40 تصویرساز در نگارخانه رضوان و موزه مرکزی آستان قدس رضوی از دیگر برنامه ها در طول ایام دهه کرامت هستند.
او ادامه داد: بخش آوای رضوان این موسسه هنری نیز با دعوت از گروههای سرودی از سراسر ایران اسلامی چهار هزار اجرا در سطح کشور در طول ایام دهه کرامت دارد.
رئیس بنیاد سلامت رضوی نیز از اجرای طرح پایش سلامت زائر رضوی همزمان با ایام دهه کرامت در ورودی‌های حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد خبر داد و گفت: امسال چهار پایگاه پایش سلامت با حضور خادمان افتخاری برای ارائه خدمات و معاینه رایگان در چهار ورودی حرم مطهر مستقر شده است.
محمود شبستری افزود: در راستای اجرای این طرح 170 پزشک، اپتومتریست، پرستار و کارشناس بهداشت محب امام رضا(ع) از مشهد و سراسر کشور به صورت افتخاری روزانه در دو نوبت صبح و عصر در پایگاه‌های مذکور خدمات رایگان پزشکی ارائه می دهند.
فاصله میان سالروز میلاد حضرت معصومه(س) تا سالروز میلاد امام رضا(ع) اول تا 11 ذی القعده به عنوان 'دهه کرامت' نامگذاری شده است.
7489/1858

نظر شما