شناسهٔ خبر: 26704599 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در جلسه شورای اداری رفسنجان مطرح شد

تخریب 50 درصد راه‌ها و نابودی باغات سهم رفسنجانی‌ها از آلایندگی مس

آلایندگی مس سرچشمه و عوارض آن برای مردم، پایین بودن سهم اشتغال نیروهای بومی و غفلت از ایجاد صنایع پایین‌دستی مس در رفسنجان مهم‌ترین مطالبات و درخواست مسؤولان شهرستان بود که در جلسه شورای اداری مطرح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، جلسه شورای اداری شهرستان در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود که امروز به میزبانی شهر سرچشمه از بخش مرکزی و در مجموعه فرهنگی هنری آزادی برگزار شد.

حجت‌الاسلام عباس رمضانی‌پور امام جمعه رفسنجان اظهار داشت: اگر به بن‌بستی برسیم می توانیم با رعایت تقوا از این بن‌بست خارج شویم که وعده قطعی خداوند است که باید در زندگی فردی و شخصی و زندگی کاری تقوا را رعایت کنیم.

وی بیان داشت: باید موانع سرمایه‌گذاری برداشته شود و سرمایه‌گذاران حمایت شوند تا نسبت به ایجاد شغل بتوانند خدمت کنند.

امام جمعه رفسنجان با اشاره به اینکه مجتمع عظیم مس رفسنجان سال‌ها از ایجاد صنایع پایین‌دستی مغفول مانده، تصریح کرد: باید صنایع پایین‌دستی مس در رفسنجان ایجاد شود.

رمضانی‌پور تصریح کرد: با راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی که مورد احتیاج مس است و الان از جاهای دیگر تامین می‌شود باید اشتغالی پایدار ایجاد شود و همه ما هم کمک کنیم ضمن اینکه نظام بانکی هم حمایت کند.

کمترین سهم رفسنجان از صنایع پایین‌دستی مس

احمد انارکی‌محمدی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با تکیه بر مردم می‌توانیم بر فشارهای ناشی از تحریم‌ها پیروز شویم، تحریم مانند سیلی است که همه می‌دانیم، دولت باید فکر اساسی می‌کرد.

وی عنوان کرد: 44 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کنیم و نقدینگی به جامعه تزریق می‌شود در صورتی که یارانه باید به دهک‌های پایین جامعه داده می‌شد هیچ شفافیتی در این موضوع نداریم.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سامانه‌هایی که امروز قرار است به کار افتد باید چند سال پیش به کار می‌افتاد اما نتیجه ساختارشکنی‌های قبل را امروز می‌بینیم.

انارکی‌محمدی خاطرنشان کرد: اگر با ظرفیتی که در کشور داریم همراه و همدل باشیم، می‌توانیم این دوره را بگذرانیم اگر چه برای مردم سخت است باید راهکار پیدا کنیم و نگذاریم کشورهایی که فکر می‌کنند ما از دور خارج می‌شویم خوشحالی کنند.

وی بیان کرد: صحبت از ترمیم کابینه اقتصادی دولت که می‌شود، قرار نیست برای وزیر اتفاقی بیفتد بلکه باید تیمی که قدرت دارد و اظهار نظر می‌کنند تیم اقتصادی نظام را ایجاد کنند تا با قدرت بتوانیم این دوران را بگذرانیم.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: 1.2 میلیارد دلار صادرات مس داریم اما انتظارات ما از مس بیش از این است مسؤولیت‌های اجتماعی یک بحث است آب، راه و خاک که تخریب می‌شود تمام انفجارهایی که صورت می‌گیرد کیلومترها خسارت می‌زند و همچنین باید روستاهای اطراف سرچشمه اولویت داشته باشند که خدمات به آن‌ها ارائه شود در حالی که در 20 سال گذشته هیچ خدمتی ارائه نشده و از سال گذشته خدمات‌رسانی به روستاها آغاز شده است.

وی ادامه داد: کمترین سهم را ما در مس داریم با وجود آلایندگی باید به داد مردم رسید انتظار داریم هولدینگی تشکیل شود چون هر شرکتی اقدام به کاوش معدن کرده است.

انارکی‌محمدی با اشاره به موضوع توسعه مس افزود: دنبال تولید 460 هزار تن هستیم از صنایع پایین دستی مس که 970 هزار تن در کل کشور است کمترین سهم را داریم.

بار دعواهای سیاسی داخلی روی دوش مردم فقیر و مستضعف است

علیار اسکندری‌نسب فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه اگر ما با همدلی و هماهنگی و همراهی درون نظام حرکت کردیم باور ترامپ را به عزت ملی خودمان تبدیل می‌کنیم، گفت: شکست آمریکا از عزت ملی ما رقم می‌خورد.

وی بیان داشت: امروز هم اولویت کشور ما مسائل اقتصادی است، الان تهدیدها و فرصت‌ها را داریم تهدید این است که شرایط را خوب نشناسیم و به مردم منتقل نکنیم و تهدید دیگر این است که مردم باور کنند دولت و نظام نمی‌تواند برایشان کاری کنند و این بسیار خطرناک است.

اسکندری‌نسب افزود: ما باید بگوییم کارکرد نظام ایران از بدو پیروزی انقلاب تاکنون بسیار مثبت بوده و نباید یأس و ناامیدی به مردم منتقل شود و مدیران این موضوع را مورد توجه قرار دهند اگر مدیری نتوانست برای مردم کاری انجام دهد نگوید مملکت رها شده است.

این مسؤول با اشاره به اینکه برخی مدیران جواب مردم را منوط به دادن نامه از سوی امام جمعه، نماینده و یا فرماندار می‌دهند، تصریح کرد: این نحوه عملکرد به معنی تضعیف نظام اسلامی و ناکارآمدی آن است.

فرماندار رفسنجان اظهار داشت: اقتصاد کشور اقتصادی نیست که با مشکلات دیروز و امروز به وجود آمده بلکه اقتصادی است که بر پایه تک محصولی نهاده شده و راهکار نجات ما در اقتصاد مقاومتی است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع آلایندگی مجتمع مس سرچشمه تصریح کرد: شهرداری سرچشمه با راه‌اندازی کارخانه اسید سرچشمه که جلوی آلایندگی را می‌گیرد از آن پس باید به فکر درآمد باشد.

آلایندگی‌های مس اشک خانواده‌ها را در آورده است

مصطفی بخشی بخشدار مرکزی رفسنجان در این جلسه به موضوع قیمت اراضی ملی که به بنیاد مسکن واگذار شده پرداخت و گفت: قیمت غیرمتعارف بوده و روستاییان دچار مشکل شدند.

وی با قدردانی از مدیریت آب و فاضلاب روستایی شهرستان ادامه داد: آبفار در این بحران کم‌آبی خوب مدیریت می‌کند اما روستاهای درّه‌در و خنامان هنوز بحث انتقال آب آشامیدنی‌شان مشکل پیمانکار دارد وارد سال 97 شدیم اما هنوز پیمانکار مشخص نشده است.

بخشدار مرکزی رفسنجان ابراز داشت: همه روستاهای بخش مرکزی مشکل روشنایی معابر دارند هر کس به اداره برق مراجعه می‌کند به دهیاری روانه‌اش می‌کنند.

بخشی خاطرنشان کرد: در بخش مرکزی مرکز خدمات کشاورزی حومه شرقی و غربی نداریم و کشاورزان برای استفاده از خدمات باید فاصله زیادی طی کنند.

وی با اشاره به بخش شانه‌سازی در مسیر جاده رفسنجان به داوران یادآور شد: متأسفانه بخشی از راه‌های ورودی روستاها جزء طرح هادی روستایی نیست و دهیاری‌ها نمی‌توانند در این بخش‌ها هزینه کنند اداره راهداری و حمل و نقل هم بودجه ندارد 50 درصد راه‌ها تخریب شدند که باید حمایت شود تا بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

بخشدار مرکزی رفسنجان گفت: در مورد مشکلات روستاهای اطراف مس سرچشمه طی بازدیدی که انجام شد متوجه شدیم خشکسالی قنوات روستاها را خشک کرده است و باید کمک شوند.

وی اضافه کرد:علاوه بر خشکسالی آلایندگی مس هم امرار معاش مردم که از باغات کشاورزی است را دچار آسیب کرده به طوری که پیرمرد 60 ساله از این آسیب اشک می‌ریزد.

بخشی یادآور شد: درخواست دیگر اهالی روستا عدم به‌کارگیری جوانان در مجتمع مس رفسنجان است مس به نام رفسنجان و به کام دیگران است که نباید اینگونه باشد، آلایندگی مس برای رفسنجان است اما اشتغال مس برای شهرستان‌های دیگر است.

با وجود آلایندگی مس سهم این شهر از عوارض آلایندگی ناچیز است

سید احمد بهزادی شهردار سرچشمه ادامه داد: اما دست خالی بودن شهرداری اتفاق خوبی نیست، بحث آلایندگی بخش لاینفک مس است، تقریبا 46 میلیارد تومان در بحث آلایندگی پرداخت می‌کند اما شهر مس سرچشمه 70، 80 میلیون تومان سهم دارد که عوارض به نسبت تأثیرگذاری باید تزریق شود.

انتهای پیام/خ

نظر شما